Изненада, шок и гняв. Това са настроенията, с които големите таксиметрови фирми приеха решението на парламента, което вчера скорострелно мина както на първо, така и на второ четене - шофьорите на жълтите коли вече задължително трябва да са наети от фирма.

Ако се чудите, какво толкова скандално има в случая, то това е малко трудно за обяснение за хора, работещи на трудов договор, внасящи данъци и осигуровки в хазната. Просто досега за огромната част от таксиметровите автомобили тия неща не съществуват. Законът позволяваше таксиметровата услуга да се извършва както от фирми превозвачи, така и от "водачи от името на превозвача, но за своя сметка". 

Това означава, че като клиентът се качва в жълта кола с логото и стикерите на някоя от най-големите компании, които непрекъснато се оплакват от фирми имитатори, вие всъщност попадате в колата на фирма, за чието съществуване изобщо не предполагате. Иде реч за всевъзможни еднолични търговци, повечето от които са регистрирали десетки и стотици жълти коли на един и същ адрес. Основно в циганските гета. Там уж се отчитат и приходите от таксиметровите апарати, но в крайна сметка в държавната хазна не влиза нищо. 

За голямата фирма с оригиналните и познати на клиентите стикери в случая няма проблем. Шофьорът, както казахме, работи за собствена сметка, не получава заплати и каквото и да е. Напротив - превозвачът има огромен интерес от него. Фирмата му продава лепенките върху капака и вратите, които привличат клиентите. Кара го да плаща и за радиостанция и да взема поръчки, често му пробутва и кола на лизинг. Така шофьорът в таксито се оказва, че не е служител, а клиент, който плаща месечно стотици левове на компанията, за която работи.

Според гласувания от Народното събрание текст този купон вече свършва и сега таксиметровите услуги ще могат да се извършват само от търговци, които притежават удостоверения за регистрация.

"С гласуваните промени се премахват затрудненията при извършването на контрола за спазването на изискванията на Закона за автомобилните превози, които към настоящия момент съществуват предвид необходимостта да се изследва въпросът кой действително е превозвачът, извършващ дейността", посочват вносителите на поправката Цветомир Михов и Иван Вълков от ГЕРБ.

Победата в пленарната зала би трябвало да реши огромни проблеми в сектора. В момента таксиметрови компании със стотици и дори повече от 1000 жълти коли отчитат 0 (нула) лева приходи от таксиметрова дейност. Върху оборотите им не се начислява ДДС, а фирмата "държач" на правата върху стикерите изобщо не се интересува от това дали шофьорът внася осигуровки или не. В резултат на този чадър над такситата държавата губи десетки милиони левове всяка година само от софийските таксита.

Естествено, скоростно гласуваната поправка в закона бе звучен шамар върху "големите" на пазара.

"Шефовете са се видели в чудо, никой не е очаквал, че това нещо ще бъде гласувано, а още по-малко да мине на първо и на второ четене в един и същи ден", заяви пред Клуб Z таксиметров шофьор от една от големите компании в столицата.

Това се оказа точно така.

"Няма как да ги наема шофьорите. Във фирмата са 1000 души. Как си го представяте да ми носят оборота всеки ден... Никой няма да дойде... Как ще водя счетоводство за толкова хора. Трябва да нося отговорност за хора, които не познавам, да назнача още десетки счетоводителки и изобщо няма да съм управител, ако трябва да е така", каза управителят на "СВ такси" Емил Игнатов пред Клуб Z.

Според него гласуваната поправка е напълно недомислена и не е консултирана с бранша и изобщо няма да проработи.

"Това е едно огромно разочарование. Ще търсим някакъв вариант... Решението може би е всеки шофьор да стане превозвач, да си изтегли удостоверение за професионална компетентност и след това ние да сключваме договори с него като превозвач с превозвач"

Доколко подобна идея е реализируема обаче е твърде спорно. Според наредбата за таксиметровите превози на предната врата трябва да стои името на фирмата, която е регистрирания превозвач, така че таксиджиите няма как да запазят стикерите на "СВ такси", дори и да сключат договор с компанията, коментираха експерти.

Резервиран към ефективността на законодателните промени е и шефът на най-голямата таксиметрова компания в София "ОК Супертранс" Людмил Лазаров. Там колите са около 1500.

"Не мисля, че това, което са намислили вносителите на тази поправка ще се случи в действителност", каза той пред Клуб Z.

Според него в оставащият един месец от приемането на закона до влизането му в сила ще бъде намерено решение в интерес на бизнеса. Лазаров обаче не пожела да съобщи какви са вариантите.

"Тепърва ще търсим начин да се справим. Едно е ясно - няма да назначаваме шофьорите", добави той.

Утре или вдругиден предстои среща на мощните таксиметрови компании, на която ще се търси изход от сложната ситуация.

И докато големите играчи на таксиметровият пазар  са притеснени от факта, че шофьорите вече трябва да работят за определен превозвач, то при някои от малките подобни опасения няма.

"Тази промяна е нещо невероятно добро. Най-накрая се появяват правила, които са в интерес на пазара и на хазната. Сега отговорностите ще са много по-ясно дефинирани и няма как да се губят по веригата", заяви пред Клуб Z Ромео Ценков, основател на таксиметровата компания "За един долар".

Фирмата на Ценков, както зелените екотаксита и "Евролийз" бяха сред малкото компании, които наемаха шофьорите си на трудови договори. При тях обаче шофьорите са няколко десетки, а не стотици и хиляди.

"Не съм очаквал, че това решение ще мине толкова решително и категорично. На пазара ще има катаклизъм, който обаче ще ще има ефекта на пречистване, което е необходимо, за да се подобри реномето на тази професия", добави Ценков.