Нова регистрация

(минимално 8 символа)
(минимално 8 символа)

ШЕФАН БОЙТЕЛСБАХЕР
НАНДО ЗОМЕРФЕЛДТ
ХОЛГЕР ЦШЕПИЦ

Един прекрасен ден може да се появи новината, че в южната част на САЩ, на шосе номер 33 в щата Оклахома, е станала голяма катастрофа. В Кушинг има 8400 жители, затвор, летище. Там, на входа на града, между селскостопанските постройки и къщите, се намира главното хранилище за петрол в Съединените щати.

Почти всичко, което добиват петролните сонди в Мексиканския залив, се налива там. Един резервоар може да вмества 80 милиона барела, или около 13 милиарда литра. Проблемът е, че Америка понастоящем добива прекалено много петрол и резервоарите й са почти докрай пълни.

"Вероятно още следващия месец в Кушинг вече да няма място", казва Алън Грийнспан, бившият шеф на Федералния резерв на САЩ.

Алън Трийнспан предвижда още идния месец
резервоарите в Кушинг да бъдат запълнени докрай.

Тази прогноза стряска мнозина. Ако запасите от петрол стигнат тавана, това няма да означава нищо добро за котировките. Понеже проблемът ще се решава с помощта на цените, изтъква Грийнспан.

"Ако обемът на хранилището бъде запълнен, цените на петрола ще паднат още повече."

В понеделник цената на американския лек петрол от сорта WTI - онзи, който се налива в резервоарите в Кушинг, възлизаше едва на 42,85 за барел (159 литра). За последен път цената бе такава преди шест години. Само за последните две седмици, когато стана ясно, че обемът на хранилището е запълнен, котировките паднаха почти с 20 на сто.

Просто в САЩ добиват прекалено много петрол

Според Международната агенция по енергетика (МАЕ) американските резервоари не са били така добре запълнени от 1982 г. - времето, когато тази статистика се води. Сега в резервоарите има 449 милиона барела. Нивото е само с няколко милиона барела по-ниско от максималния обем на хранилището, който според данните на МАЕ е 521 милиона барела.

Всеки ден в САЩ се произвеждат примерно с 1 милион барела повече, отколкото се продават. Много от това се съхранява в резервоарите в Кушинг, щата Оклахома.

Причината за излишъците в производството е в самите Съединени щати. Благодарение на местния бум в добива на петрол от шистов газ и фракинга страната разшири производството си с 80 на сто през 2008 г.

"Чистата аритметика на добива и обемите на хранилището обяснява по-нататъшното падане на цените на петрола", каза Майкъл Уитнър, анализатор от "Сосиете женерал". Той очаква, че ситуацията ще се влоши още повече и че петролът от сорта WTI ще падне до 40 долара за барел.

Ниската цена на петрола примерно от 43 долара подтиска много петролни компании. Въпреки това те продължават добива. Много компании взеха кредити за своите инвестиции във фракинга и сега трябва да добиват суровини, за да изплащат проценти. Това е проблем, казва Грийнспан. Добивът в САЩ в момента не намалява, а нараства. Затова пазарът се почиства заради цените, а не заради добива на петрол.

Грийнспан не се осмелява да прогнозира конкретни цени. При другите е обратното. Ед Морс - анализатор по суровините от "Ситигруп", очаква падане до 20 долара за барел. Това е по-малко от половината от настоящата цена.

Последствията от първата петролна криза

При такава цена малките и средни петролни компании могат да добиват петрол само на загуба. Тогава те ще спрат работа, предполага Морс. В дългосрочна перспектива цените на петрола в такъв случай могат да се върнат на предишното равнище.

"Естествено, ние можем да се нагодим към постоянно ниски цени", казва Райнер Вик от германската Служба за енергийна информация. Той предвижда, че намаляването на цените за сорта WTI в Америка ще продължи, защото страната не може да отмени забраната за износ. В средата на 70-те г. на ХХ век правителството забрани продажбата на суров петрол.

По-рано Организацията на страните износителки на петрол (ОПЕК) намали обема на добив и това ембарго за доставки на петрол през 1973 г. невероятно вдигна цените на горивото в САЩ. Опасявайки се от недостиг на петрол, Конгресът в САЩ още тогава реши да остави добития петрол в страната. И до днес правителството се придържа към тази практика.

Но това не е единственият проблем.

"САЩ сега усещат и последствията от лошата си инфраструктура", каза Райнер Вик. Има прекалено малко тръби, свързващи хранилищата с нефтозаводите. "Затова пълните резервоари няма да бъдат толкова лесно опустошени." Мнозинството експерти очакват, че хранилищата ще бъдат запълвани и през близките седмици.

И ситуацията може да се влоши. Суровините бликат не само в САЩ. Освен това, пострадалата от кризата Либия напоследък значително увеличи производството си. И предстоящите преговори за иранската ядрена програма оказват влияние върху цените.

Ако скоро бъде постигнато споразумение с Техеран, това може да доведе до увеличаване на доставките от Иран. Тогава излишъците ще се увеличат, заявиха в "Барклис". И пазарите в Европа също ще бъдат пренаситени.

Супертанкерите стават хранилища за петрол

Други като например Саудитска Арабия очакват стабилизиране на цените на петрола.

"Убеден съм, че търсенето ще се увеличи, предлагането ще остане на стабилно равнище и цените ще се стабилизират", каза Ибрахим ал-Мухана - съветник на министъра на петролната промишленост. Тези думи показват, че страната се придържа към своята политика, според която пазарът се стабилизира без намаляване на производството.

Саудитците не могат да кажат дали ОПЕК ще се придържа на следващото си заседание през юни към същите обем на добив. Още е твърде рано. Саудитска Арабия на последното заседание активно подкрепяше идеята производството да не намалява.

Това решение води и до необичайни сцени в световния океан. В продължение на няколко седмици петролните компании и търговци наемат супертанкери за съхраняване на петрол в открито море.

Обемите са значителни, защото търсенето на петрола е много ниско.

"Корабоплавателните компании просто са във възторг", казва Райнер Вик. "Корпорациите пълнят със суров петрол бункерите с надеждата, че цените ще се възстановят в близко бъдеще."

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

* Препечатваме коментара от германския вестник "Ди Велт".

Ключови думи

Коментари

driver

Голям проблем, няма що! Ще построят още хранилища, или мислите, че не могат? Или ще продадат излишъците навън - или мислите, че ще се загрижат за арабските доходи от продажбата на петрол? Тьпа работа - да обявяват всичко, което става в Америка, за голям проблем за същата. Еуропейците умрят да го правят, и левеещите германци са на предна линия. "Ди Велт", вместо да си играе на врачка (и то скапана) да се замислят, как да озаптят собствените си червени, които вече са съсипали Фрнакфурт, и не щат да мирясат. Да си припомнят "спартакистите" от 20-те, които са довели и Хитлер на власт.

Евстатий

Еее, супер! Тамън банзина в България ще поевтинее докъм 3 лв. ;)

К. Георгиев

Прекрасна новина. Цените на горивата ще падат още, а икономиката на Путин ще затъне още повече.

Е, и? Бензина стана ли ти по евтин?

Развеселен

Hue hue hue... в североизток очаквам самоубийства

ма то там само самоубийства стават напоследък...

Интересно мислене имат робите. Радват се че Русия щяла да закъса. А каква полза имат робите от това? Може би очакват нарастване на инвестициите и туристическия поток от САЩ? Може би очакват и богати американци които ще изкупят имотите на отиващите си от нашето черноморие руснаци...

К. Георгиев

Единствения роб тука май си ти. Роб на тоя начин на мислене, че все някой друг ни е виновен, че не можем да си оправим държавата.

Точно на това се надявам, руснаците да изчезнат завинаги от България.

Добри новини.

Статията не казва най-важното - от доста време в САЩ има забрана за износ на петрол и газ. Досега Американската икономика поглъщаше собственото си производство плюс минимум още 1/3 внос. Сега обаче имаме друга ситуация - САЩ не могат да изконсумират дори собствения си добив и го трупат в хранилища. Това означава само едно - огромен срив на консумацията на горива. Което означава свито потребление за индустриални цели и от крайни потребители. Търсенето на горива е нееластично - т.е. каквато и да е цената, потребление винаги ще има. Добивът на САЩ през последните години се е увеличил значително, но до момента никога не е успявал да задоволи изцяло потреблението в страната. При ситуация на драстично падащи цени на горивата и свиване на потреблението, можем да направим следните два основни извода: 1. Производството на САЩ значително се е свило. 2. Свиването на обемите за крайните потребители означава намалена покупателна способност или по-лошото - намаление на доходите. Това означава, че САЩ са в огромна криза и можем да очакваме съвсем скоро сериозни сътресения в тази държава.

Не открих никаква лигика в това което пишеш.Високата цена на горивата свива потреблението, а не обратното.Искаш да ни убедиш, че като купуваме по-евтин бензин, ще пътуваме по-малко? Как САЩ са в криза, когато доларът расте или Русия е във възход, защото рублата пада? Май си учил политикономия на комунизма?

Най

Следвайте ни

Още по темата

Още от категорията

Скъпи потребители,

От днес - 25 май 2018 г. - влиза в сила новото европейско законодателство за защита на личните данни, известно още и като GDPR.

Тук можете да прочетете целия документ: "Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни." (тук)

Във връзка с това "ЗЕБРА БГН" АД приема нова "Политика за поверителност" (тук), съобразена с GDPR.

Целта на новите правила е да дадат на вас повече права за контрол над собствените ви данни и по-добра защита на неприкосновеността ви.