Внесеният набързо и също толкова бързо придвижен по реда си закон за хазарта внесе смут сред операторите, медиите, но и в Министерството на младежта и спорта. Както е известно, ГЕРБ и ДПС изведнъж решиха да забранят рекламата на хазарт в телевизии, радиа, вестници и сайтове и пришпориха четенията на промените, като днес те трябва да бъдат окончателно приети на извънредно заседание. "Изведнъж", защото поредица от сходни на техния проекти бяха системно отхвърляни преди това с гласовете на двете партньорски партии.

На практика всички постъпили становища по текста на Теменужка Петкова (ГЕРБ)-Йордан Цонев (ДПС) са отрицателни. Участниците по веригата искат ограничение на рекламата на хазарт, но не и по този начин, в т.ч. без предварително обсъждане.

Любопитно е това на служебния министър на спорта Георги Глушков. В него той предупреждава, че забраната за реклама ще остави без бюджет самото министерство, ще се отрази и на цялостното финансиране на спортните дейности. Причината: Българският спортен тотализатор, който на практика захранва огромен процент от спорта у нас и поема разходите на ММС, също се рекламира.

Рекламите на ТОТО-то са скромни на фона на тези на частните оператори, но със забраната на ГЕРБ/ДПС ще трябва да отпадне и традиционното (от десетилетия) теглене на тиражите - на живо - в ефира на обществената телевизия.

"Постъпленията от игрите, организирани от Държавно предприятие "Български спортен тотализатор", са изключително важни както за формирането на бюджета на ММС, така и за последващото финансиране на спортните органиизации и за дейността на спортистите ни посредством спортните програми на министерството.

Повече от 88 000 000 лева от бюджета на ММС за 2024 г., възлизащ на общо 137 444 400 лева, се формира в пряка зависимост от установения ред на осъществяване на дейността на постъпленията на Държавно предприятие "Български спортен тотализатор", пише Глушков.

И предупреждава, че ако заради закона Петкова-Цонев постъпленията спаднат, то средствата за спорт ще трябва да се търсят от централния бюджет. Затова предлага ТОТО-то да бъде изключено от обхвата на закона. Вносителите са се съобразили с това становище - съдейки по предложените от тях вчера изменения между четенията.

Сред първите становища от внасянето на проекта на 24 април насам бе и това на Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори (АБРО). Оттам посочват, че са "за" ограничаването на рекламата на хазарта, но искат "незабавна дискусия" между всички засегнати страни как да се случи това.

Черен пазар 

"За нас като медийна индустрия предоставянето на рекламни съобщения обезпечава финансовата устойчивост и нензависимост на медиите, което от своя страна е гаранция за свободата и качеството на медийните услуги", посочват от там.

(Едно от неофициалните тълкувания за промяната е именно натиск върху медиите по време на предизборната кампания. Допълнително подхранено от вчерашната заявка на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов, че няма да рекламира в медиите с клипове от повече от 10 секунди - партията нямала пари, б.р.).

И предупреждават, че забраната за хазарт в медиите ще доведе до пренасочването й към нелегални хазартни сайтове.

"За сравнение, след забраната на рекламата на хазартни игри в Италия се наблюдава ръст на нелегалния хазарт. (...) стойността на залозите, направени от италианските потребители на черния пазар, се оценява на 25 милиарда евро годишно, като 18,8 милиарда евро от тази сума, или 75%, се изразходват в нелицензирани уебсайтове за хазарт" - дава приимер от АБРО.

От там предлагат забраната за излъчване на реклами да важи за часовия диапазон 6 ч. сутринта - 20 ч. вечерта. Предлагат и в нея да не участват популярни за малолетните лица ("герои и образи от филми или програми, чиято основна аудитория са деца" е точната формулировка),  както и забраната да важи за обществените медии, с изключение на игрите на тотализатора.

За черен пазар на игрите предупреждават и от съсловните организации. "Българската гейминг асоциация", "Българска асоциация на хазартните дейности", "Сдружението на организаторите на хазартни игри и дейности в България", които обединяват десетки компании, опериращи в сферата на хазарта и притежаващи законно издадени лицензи, излязоха с общо становище.

Компаниите в посочените асоциации и сдружения критикуват мярката за почти пълна забрана за реклама на хазартни игри, като изтъкват, че "възможността за реклама е единственото предимство на лицензирания оператор пред нелицензирания (нелегалния), с оглед на което рекламата на хазарт трябва да бъде разумно ограничавана".

"Така предложените ограничения ще доведат само до разрастване на нелегалния хазарт, до съществени загуби за държавния бюджет и ще изложи потребителите на ненужни рискове, произтичащи от залозите с нелицензирани и необвързани с българското законодателство сайтове и оператори. 

Лицензираните компании поясняват също, че забраната на рекламата силно ще ограничи приходите на редица спортни клубове, федерации и други спортни организации и ще лимитира възможностите за намиране на спонсори за организаторите на спортни събития. Не по-малко ще бъде негативното въздействие на мярката и върху българските медии, които ще загубят съществена част от рекламните си приходи", пише в общото становище.

Днес измененията ще бъдат експресно гледани на комисия предиобед и гласувани следобед в зала.