Нова регистрация

(минимално 8 символа)
(минимално 8 символа)

Всеки добър бизнес се ражда от нужда. Но каква нужда има 18-годишната Десислава Тошева през 2016 г., малко преди да завърши училище?

Трябва й рокля за бала, разбира се. Деси има вкус към модата, но бързо установява дупка на българския пазар.

"Едните рокли бяха прекалено нисък клас, ниско качество. Другите бяха изключително скъпи, но не бяха достатъчно качествени, за да отговарят на тези цени, разказва тя. - Чудех се защо няма златна среда."

Затова се захваща и създава сама своята рокля. Прави още няколко дизайна и се запалва по идеята да създаде собствен бранд - haute couture, висша мода, но на цени, които да са поносими и за българите. Така се ражда Caviar Couture.

Деси в роклята за абитуриентския й бал - нейно дело.

Първите предизвикателства

Още от самото начало се сблъсква с голям проблем - няма уебсайт. А уеб-дизайнерите й искат огромна сума - 10 000 лв.

"Няма как на 18 да си позволиш толкова голяма инвестиция. Тогава реших сама да се опитам да се науча. Направих си го сама."

Първите няколко дизайна и сайтът са готови, първата реклама е пусната. На следващия ден има изненада.

"Събудих се с над 40 пропуснати обаждания. Майки ми звъняха, за да запазят час за проба за дъщерите си. Въобще не очаквах такъв интерес", обяснява тя. 

"Не просто рокля, а преживяване", е мотото на модната къща.

Тогава няма магазин, където да изложи роклите си, или където да покани клиенти за проба. Почва трескаво да търси. За неин късмет на първото място, което посещава, се съгласяват да й отделят пространство.

"Имахме вече клиенти от цяла България. След първата година осъзнах, че трябва да отворя моя модна къща, че мога да разчитам на този интерес. Тогава имах само 7-8 модела."

След това обаче следва второ предизвикателство - как да комбинира образование и работа?

Дизайнът - отвътре, бизнесът - от Великобритания

На Десислава й предстои да постъпи в университет. Противно на очакваното висшето й образование не е моден дизайн.

Това й идва отвътре. Вместо да губи ценно време, взима най-прагматичното решение - да учи бизнес мениджмънт във Великобритания

След като успешно става бакалавър успява да продължи с магистратура в Сейнт Андрюс. Макар по-малко известен извън Острова, това е университетът, който се съревновава с Оксфорд и Кеймбридж всяка година за първите три места във всяка специалност.

"Там учих маркетинг и икономика. Идеята беше да разбера как се гради бизнес, и да приложа наученото в моя", разказва тя.

Десислава в Сейнт Андрюс - един от най-елитните университети не само във Великобритания, а в света.

Не учи задочно - макар тази възможност да съществува на Острова и на нея да не се гледа като второкласна, както е в България. Не, Деси решава да гради бизнес и да учи на пълен работен ден.

"Когато бях в Сейнт Андрюс, те се бореха да бият Кеймбридж и Оксфорд именно в нашата специалност и ни натискаха страшно - по 5-6-7 часа дневно."

И въпреки това, модната й къща представя нова колекция всяка година, докато Деси е зад граница.

От позната в България до известна по света

Светът на модата не пропуска да забележи Caviar Couture и работата на Деси - още на втората година получава покана за Sofia Fashion Week.

През цялото време е налице и друго предизвикателство - работната ръка.

"Изключително трудно се намира. Преди да открия сегашните шивачки, моделиер, конструктор, минах през минимум 20 души. Много е трудно някой да работи на това ниво. Има модели с над 7000 детайла, които се шият, точица по точица, на ръка."

Деси иска да създава висша мода, но и да се съобразява с възможностите на българския пазар.

"Този клас рокли, ако бяха от Франция или Италия, щяха да се продават по 10 000 долара."

Нейните цени не са ниски, но не са и абсурдни - а цените за България са целенасочено по-ниски. За чужденците роклите варират от 500 до 3500 евро, повечето са около 1200-1600. За българи обаче средната цена 600-700 евро, като най-скъпата е 2100 лв.

"Опитвам максимално да се съобразя с възможностите на нашия пазар и да запазя “златната ниша”," обяснява Деси.

Именно тази година обаче идва големият пробив. Caviar Couture получава покана за шоурума на филмовия фестивал в Кан. С което става първата и засега единствена българска модна къща, представила свои дизайни там.

"Не можеш да отидеш, ако не те поканят. Свързаха се с мен преди около месец, казаха ми, че са изключително впечатление от нашите дизайни. Миналата седмица заминах, като занесох всички готови рокли", разказва тя.

Това е страхотна възможност - роклите на поканените дизайнери се носят от подбрани модели от цял свят на червения килим. Виждат ги и най-големите издания в света на модата.

Деси със своите рокли в Кан.

Италианският ELLE вече публикува една от роклите на Деси, носена от хърватския модел Леа Морнар. Но предстои още.

"Следващите 2 седмици ми престоят две публикации в най-големите модни списания в света -  Vogue и L'Officiel."

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by CAVIAR COUTURE (@official_caviar)

А с това ще дойдат и нови предизвикателства - засега Caviar Couture има само две ателиета и ако започнат да идват и поръчки от чужбина, няма да насмогне. 

Но Деси има формула и план. Лятото живее в Италия, през останалото време се завръща в родината. Защо Италия?

"Там е най-вдъхновяващото и магическото място на света и ме зарежда с идеи. И е много добро място за фотосесии, по-couture ниво, тотално различен фон, там правим всичките си фотосесии."

---

Този материал е създаден по проекта „Малък бизнес, голям успех“ на Клуб Z. Ако имате интересни идеи за предприемчиви собственици, развиващи малък и среден бизнес у нас, можете да ни ги изпратите на имейл [email protected] (в Subject/Тема напишете „Малък бизнес, голям успех“).

Коментари

Най

Следвайте ни

Още по темата

Още от категорията

Скъпи потребители,

От днес - 25 май 2018 г. - влиза в сила новото европейско законодателство за защита на личните данни, известно още и като GDPR.

Тук можете да прочетете целия документ: "Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни." (тук)

Във връзка с това "ЗЕБРА БГН" АД приема нова "Политика за поверителност" (тук), съобразена с GDPR.

Целта на новите правила е да дадат на вас повече права за контрол над собствените ви данни и по-добра защита на неприкосновеността ви.