Жертвите на пътя в София са се увеличили със 150% за последните две години и Столичната община (СО) не взема никакви ефективни мерки. Това заявиха общински съветници от "Демократична България", които днес представиха своят план за подобряване на пътната безопасност в столицата.

Ивайло Мирчев даде илюстративен пример за липсата на желание на общината да реши тези проблеми:

"След случая с Милен Цветков имаше обещание веднага да бъде направен доклад за самото кръстовище, на което това се случи. Това не беше направено, такъв доклад се прави за около седмица."

СО има консултативен съвет за пътната безопасност, в който има добри експерти, подчерта Мирчев, но реални резултати от работата им няма и според него той е станал "поредният параван на проблемите на пътната безопасност, с което Фандъкова прикрива отговорността на общината".

Планът на "Демократична България" е базиран в основата си на събиране на данни, обясни общинският съветник Симеон Ставрев.

"Проучване на опасните кръстовища, къде има най-много ПТП-та, кои са най-конфликтните точки в града. Проучване на транспортните потоци - последно такова е правено преди 5 години, трябва актуален анализ къде се движат хората", отбеляза той.

Нужно е и детайлно проучване на автомобилния трафик. Само с помощта на всички тези данни може да се направи пълна картина на конкретните нужди на столичани и да се направят промените, които ще имат най-добър ефект.

От ДБ искат и по-голямо инвестиране във видеоконтрола. Според тях инсталирането на камери през 500 метра в цяла София ще излезе 20 млн. лв., но тези пари ще се избият бързо от глобите, които ще се генерират за нарушения на пътя. Не бе коментиран фактът, че събираемостта на глобите също е сериозен проблем.

Ставрев подчерта и нуждата да се върне споделеният транспорт в града.

"Така и не разбрахме Uber защо вече не оперира в София. Споделеното пътуване намалява трафика на лични автомобили", посочи той.

Според Виктор Чаушев пък простата замяна на превозните средства в градския транспорт с по-нови няма да накара хората да се качат в него. Причината да не го правят е, че маршрутите са лоши и трябва да бъдат преработени.

"Има спешна нужда от нови линии. По-тежки и големи инвестиции като трамвая по бул. "Тодор Каблешков", за който си говорим от 30 години", коментира той.

Според него е много важно и да се подобрят разписанията на градския транспорт. Чаушев подчерта и факта, че в момента автобуси, тролеи и трамваи имат предимство на светофарите само ако закъсняват много - над 5 минути. 

"Нужна е приоритизация на кръстовищата, че да може реално градският транспорт да бъде подпомогнат, а не само колите на НСО. Практиката в Западна Европа е точно обратната. Трамвай като стигне кръстовището, той автоматично го изкомандва. Това позволява да бъде увеличена средната скорост на движение", отбеляза той.

И тъй като смарт кръстовищата вече съществуват, тук не става дума за скъпи промени, а просто за по-добри настройки на вече съществуващата инфраструктура, подчерта общинският съветник.