Широки правомощия на министъра на здравеопазването - в случая Кирил Ананиев, който ще може да продължи да указва извънредни противоепидемични мерки и след отпадането на извънредното положение заради коронавируса на 13 май, гласува на първо четене парламентът. Ако текстовете останат в същия вид до идния вторник, когато ще бъдат гласувани окончателно, Ананиев ще може да въведе със заповед "извънредна епидемична обстановка". Въпреки че терминът е в Закона за здравето от години, в него липсва дефиниция какво точно значи това. 

Председателката на правната комисия в парламента Анна Александрова.

Става въпрос за гласуването на предложените от Министерския съвет промени в Закона за здравето, а чрез тях - в този за извънредното положение, който ще продължи да действа още 2 месеца и без извънредно положение, и още няколко закона, с които се въвеждат или продължават медицински, икономически или социални мерки в кризата. 

На базата на "извънредността" на обстановката, с промените в Закона за здравето, внесени от правителството с мотив "справяне с COVID-19", министърът ще може да продължи да издава документи за въвеждане на общи противоепидемични мерки за цялата страна, предвиждат текстовете. Това ще става по предложение на главния здравен инспектор. Прецизира се и режимът за поставяне на хора под карантина.

И днес по време на дебатите в залата, както и вчера в правната комисия, Крум Зарков от БСП се усъмни в конституционността на новите правомощия на здравния министър (които стават трайни, т. е. ще важат и отвъд кризата с коронавируса - б.р.). Причината е, че в основния закон са описани две хипотези, които предполагат право на държавата да ограничава определени граждански права - а именно обявено извънредно или бедствено положение. Освен това се предвижда това да се случва със закон, а според социалистите правителството предлага сега това да става с подзаконови актове - заповеди и наредби.  

[[nid:98321]]

По думите на Зарков, както и досега в извънредното положение, всички "ще разбираме какво трябва да правим от телевизора" и "по същество се привежда философията на среднощния брифинг". 

И според ДПС, чиито депутати подкрепиха "по принцип" проекта, но обещаха да внесат редакции, и според малкия коалиционен партньор "Обединени патриоти" трябва да се запише изрично що е то "извънредна епидемична обстановка" и в кои случаи конкретно може да се обявява такава със заповед. 

БСП се въздържа при гласуването. Лидерката на социалистите Корнелия Нинова обяви, че е очаквала правителството, предлагайки извънредни мерки отвъд извънредното положение, да даде и отчет какво е свършило до момента в кризата. По думите ѝ това е трябвало да бъде базата, на която да се вземат следващи решения. Но нямало нито отчет за медицинските мерки, нито финансов и икономически анализ. Второ - липсвал и план за действие. 

"План няма, има просто предложение да се отмени думата (словосъчетанието-бел. ред.)"извънредно положение", но да продължат мерките. Сигурно знаете, че в мотивите на закона пише, че той е закон за преодоляване на последиците от разпространението и заразата с COVID- 19. Преодоляване на последиците, пише в мотивите, в заглавието, но в съдържанието няма нито една нова мярка", заяви Нинова.

По повод новите правомощия на министъра и въобще менажирането на кризата тя добави: 

"Сигурно разбирате, че това априори създава несигурност. Вчера ресторантьори, хотелиери излязоха и казаха: "Разрешавате ни да отворим заведенията, няма да го направим, защото не сме сигурни какво ще се случи. Дали няма министърът с една заповед отново да ни затвори." 

И декларира, че БСП има своите предложения за изход от кризата. 

БСП: Няма прозрачност. ГЕРБ: отчетността е пълна - пред медиите

Нинова отново анонсира, че БСП внася проект за решение в парламента да се създаде временна комисия, пред която властта да отчита всички свои действия в условията на кризата с коронавируса. В това число и харчовете, и плановете си. Въпросната комисия трябва да се оглави от опозицията, а министрите да бъдат изслушвани от нея и да се обобщават резултатите.  

Депутатът от ГЕРБ Александър Иванов ѝ опонира -  каза, че има явни отчети за всички действия на кабинета и властите - информация, изнесена от Националния оперативен щаб и от министрите в медиите. Даде за пример как кандидатстващите по мярката 60/40 се обявяват по списък, помощ, брой засегнати работници и т. н. (такъв регистър наистина се води и данни се публикуват периодично в сайта на Националния осигурителен институт - бел. ред.).

Александър Ненков от ГЕРБ пък обясни на Нинова и на залата - по повод обвинението за липса на план, че ако има ясен план за излизане от кризата в световен мащаб, управляващите ще го копират. И мотивира част от текущите промени в законодателството с това, че целта е бърза реакция и оставане на социалните и икономическите мерки, чиято стойност е над 4.5 млрд. лв., и след извънредното положение.

Една от темите в закона, която беше само маркирана, но не и дискутирана по същество, бе появата на промени в Закона за акцизите и данъчните складове, с които се въвеждат нови правила за лицензиране и работа на данъчните складове. Това става по любимия на ГЕРБ начин - в преходни и заключителни разпоредби на друг закон, без оценка на въздействието, без обществено обсъждане, каквито са изискванията по закон, и дори без споменаване на въпросните реформи в мотивите. 

В залата в парламента днес имаше и министри - Кирил Ананиев, Владислав Горанов, Николина Ангелкова, Данаил Кирилов, Деница Сачева - тъй като промените в законодателството този път са от името на Министерския съвет.

Още в началото на заседанието на председателката Цвета Караянчева ѝ се наложи да въвежда ред и дисциплина - първо да настоява депутатите в залата да сядат през един стол, за да се пази социална дистанция. А после - да сложат маските на лицата си, докато са в закрито пространство.

Гласуването на законовите правила, които ще важат отвъд 13 май, ще бъде във вторник. Преди това в понеделник правната комисия ще работи, за да обобщи предложенията за редакции, за внасянето на които срокът е двудневен. 

По същество за кризата с коронавируса извън новите стари правомощия на Ананиев да обявява медицински мерки се предвижда повечето социални и икономически мерки да са в сила още 2 месеца след 13 май. Мярката 60/40 се удължава до края на юни, остава забраната за запори при неизплатени задължения. Преди ден Данаил Кирилов обеща и да се запише, че още 2 месеца няма да има наказателни лихви и други санкции при забавяне на вноски по кредити и заеми от финансови институции. 

Предвижда се още неплатеният отпуск от 60 дни да се смята за трудов стаж. Това важи за 2020 г. От туристическото министерство пък искат облекчения за концесионерите на плажове. Възможно е обаче да се запише и признаване на пълен работен стаж на тези, които заради кризата са на половин работен ден. Такова предложение се очаква и от левицата, бе направено и от неправителствения сектор.