Рестарт на спорната програма за санирането на жилищни сгради напълно сериозно обмисля правителството и вече има механизъм, по който да продължи действието й. Все пак обаче трябва да се мине през обществено обсъждане. Това стана ясно днес от думите на заместник министъра на регионално развитие и благоустройството Николай Нанков. 

Разжалваният като министър, но след това бързо назначен за заместник на Петя Аврамова, гостува в ефира на бТВ, за да обясни вчерашната странна пресконференция, в която участва заедно с ръководството на Камарата на строителите. Именно на нея се разбра, че компаниите от бранша са поискали от премиера Бойко Борисов програмата отново да потегли. Имали и готови проекти за над 3200 сгради, а финансирането щяло да бъде около 1,6 млрд. лв. Логиката - повече работни места и шанс за строителния бранш да спаси икономиката в условията на криза. 

"Важна е програмата за саниране, но трябва да я подложим на обществен дебат. Знаете какъв беше ефектът от нея. Тя дава възможност и за заетост на много малки, средни и регионални компании, защото ако при големите инфраструктурни проекти участват основно най-големите фирми, тук са малките и средните", каза Нанков. 

Програмата за саниране изхарчи малко над 2 млрд .лв. за около 2000 блока. Тя обаче беше постоянно оспорвана от експертите, беше съпътствана от съмнения за корупция и в крайна сметка Комисията за защита на конкуренцията откри картел на десетки фирми, участващи в програмата. Малко по-късно вицепремиерът Томислав Дончев обясни, че програмата не може да продължи в същия формат, защото не може всички данъкоплатци да плащат за ремонтите на няколко хиляди блока. 

Към момента не е ясно дали властта обмисля промяна на формулата, която отрече Дончев. Принципно финансирането преди дойде през ББР, която изтегли няколко огромни кредита. Вероятно отново ще се говори за заемно финансиране.

Вчера строителите обясниха, че очакват заетостта по новата програма да достигне до 150 000 души. 25 000 лица, които са се прибрали от чужбина, пък можело именно така да останат в България. 

По другата строителна тема - ще има ли промяна в наредбата за забрана на работата между 14:00 и 16:00 ч., Нанков обясни, че отново би трябвало да има обществено обсъждане. И макар днес да не каза категорично дали подкрепя такава промяна, то вчера той най-чистосърдечно си призна, че е "за". 

Инфраструктура

Нанков даде и няколко бързи разчета за това кога ще бъдат готови някои от големите инфраструктурни проекти в страната. 

Така например, разбрахме, че южната дъга на околовръстното шосе на София ще бъде приключена до август догодина. 

Легендарното строителство на автомагистрала "Хемус" пък вероятно ще може да бъде завършено в срок - до 2024 година. Ако нямало обжалвания, то можело да се пътува по нея дори в края на 2023 година. Практиката обаче показва, че обжалвания почти винаги има. 

Нанков потвърди и че вероятно магистрала "Струма" ще бъде завършена с бюджетни пари и до 2026 година. Причината - опитите на властта да заблуди Еврокомисията по отношение на опазването за околната среда и трасето, през който ще мина пътя. Така, очевидно, знаейки, че апликационната форма за еврофинансирането ще бъде отхвърлена, властта я оттегли. От АПИ обещаха, че ще кандидатстват с нова форма, но засега това не е случило. 

Що се отнася до тунела под Шипка, офертите за който трябва да бъдат отворени днес - финансиране все още няма.