Европейски пари за строителството на магистрала "Струма" ще има, а правителството няма намерение да смени вече избраното трасе през Кресненското дефиле. Това стана ясно днес от думите на министъра на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова в Народното събрание. 

Въпрос по темата й беше зададен от представители на опозицията. Причината е, че преди време България изтегли собствената си апликационна форма, с която кандидатстваше за европейско финансиране на проекта. Това се случи в същия ден, в който от Европейската комисия се очакваше да се произнесе дали ще отпусне парите. Проектът обаче беше пълен с проблемни моменти, някои от които нарушаваха директиви на ЕС за околната среда.

Още през миналата година дори се разбра, че властта е решила да промени трасето. Идеята е трафикът да се раздели на две части, като единият път в посока София да бъде качен източно от дефилето, а в посока Гърция да се пътува по вече съществуващия път. 

Днес Аврамова обясни, че изтеглянето на формата било напълно обмислено решение и е добро за страната и за магистралата. Тя потвърди, че се работи активно по поправяне на грешките в проекта, най-вече по мерките за опазване на природата, и че чак когато те са готови - отново ще поискаме пари от Брюксел.

Въпреки всички трудности по пътя на строителството на магистралата министърката беше категорична, че "Струма" щяла да е готова до 2027 г. Реално голяма част от магистралата в момента е готова, проблемно е само трасето през Кресненското дефиле. 

Аврамова обясни, че много внимателно се преглеждали всички забележки на еврокомисията. На първо място обаче били хората заради опасността на сегашния път. 

"Жертвите в този участък са във фокуса ни."

Историята до момента

Още през миналата година Еврокомисията предупреди София, че тежките нарушения на общото законодателство, неразборията около избраното трасе и неспазването на директивите за околната среда могат да костват финансирането на проекта. България оттегли апликационната си форма, за да не получи отказ за парите. 

Правителството твърди, че работи по новата форма, но ако това не стане в този програмен период - има и други варианти. Става дума за около 270 млн. лв., които чисто теоретично могат да бъдат пренасочени към друг проект. Вече стана ясно, че един от вариантите е за доизграждането на магистрала "Европа", която трябва да свърже София с Белград. 

Ако обаче реши да гони сроковете и да иска финансиране през този период за "Струма", България трябва да сложи в ред и неяснотите около средствата, нужни за изграждането й.

Според Петко Ковачев от коалицията "Да спасим Кресненското дефиле" АПИ има анализ на разходите, който показва, че вариантът с използването на шосето на Е-79 и нов път на изток ще излезе около 850 млн. лв. Според същия документ, ако цялото трасе се извади от Кресненското дефиле - цената е милиард и 200 млн. лв, а вариантът с тунел - милиард и 400 млн. евро. 

Когато обаче правителството подава апликационната форма за финансирането през 2019 година - цената за одобрения сега проект с използването на Е-79 вече става милиард и 300 млн. лв. Увеличение с близо 450 млн. лв., без да има никакво обяснение за него.

Бъдещето

Ако обаче България не спази препоръките или ЕК не одобри трасе през Кресненското дефиле, има сериозна опасност държавата да не получи европейско финансиране за магистрала, която е гарантирала, че ще построи. Магистрала, която е от изключително значение за цялата пътна европейска мрежа. Правителството вече даде някои намеци, че е готово да финансира проекта и през бюджета.

Според неправителствените природозащитни организации решението е ясно - изваждане на магистралата извън дефилето с обходен маршрут или чрез тунелно преминаване, каквато е препоръката на ЕК. Освен това прекратяване на сегашните търгове за строителството, след преработката на апликационната форма - нови търгове и одит за пътна безопасност.