"Мога с две думи да отговоря: това е най-добрата колекция на антична торевтика* в света. В нея има много ритони - много повече, отколкото във всички световни музеи. Много киликси, много фиали!"

Така проф. Иван Маразов, който е бил консултант на Васил Божков и неговата фондация "Тракия", коментира тази сутрин пред БНТ достойнствата на колекцията, която сега е под надзора на МВР и прокуратурата като веществено доказателство.

Иван Маразов. Стопкадър БНТ
"Тя е една колекция, която дава представа за развитието на това изкуство не само по тракийските земи, но и по целия древен свят. И затова смятам, че изучаването й и нейното място в световния научен оборот е изключително голямо. Примерно, тъй като аз се занимавах известно време с тази колекция, много мои колеги от чужбина - американски издания, да речем, поискаха да им пратя снимки, за да могат да се позоват на това, което са чели. Така че, мисля, че една от основните грижи на държавата е да запази тази колекция. Тя не бива нито да се разпръсква, нито да се разпродава по мое убеждение. Трябва да остане като една от най-забележителните сбирки в българската музейна практика", казва известният изкуствовед и траколог.
Сребърна чаша с позлата във формата на глава на овен, V век пр. Хр.

На въпрос на БНТ - защо тогава тези предмети не са в музея, а в частна колекция, той отговаря така:

"Защото предполагам, че музеите не могат да отделят 2 млн. евро, за да купят един ритон, а г-н Божков си го позволяваше това нещо.
Доколкото аз съм информиран, голяма част са купени на аукциони и няма да забравя - един път моите приятели са в Ермитажа и той каза: "Да им кажеш на твоите приятели, че ето сега тази ваза аз съм я купил на аукцион, като наддадох повече от Ермитажа." Така че дейстивтелно България има една много важна колекция за световната наука."

Маразов отговори и на въпроса какво се крие зад желанието на Божков да бъде колекционер:

"Богомил Райнов казваше, че колекционерството е болест. Е, той беше един болен човек. Той наистина много се радваше на всяко добро ново нещо, което купи, и го показваше с гордост. Така че, предполагам, че именно това го е водело - желанието да направи най-добрата колекция. Той спонсорираше и археологически разкопки."
Сребърен кантарос с изображение на Тезей на остров Крит, 440-435 г. пр. Хр. 

От думите му стана ясно още, че през 2005 г. президентът на "Нове" го е поканил. Маразов тогава му препоръчал да събира в насока гръцка и тракийска античност, тъй като Божков имал и много неща от римския период.

"И за 5 години той успя да набави страшно много предмети - някои от които просто нямат аналози в музейните екстопозиции на света."

А на въпрос - когато сега МВР изземе антиките от музея на "Нове", какво следва - бившият депутат и кандидат-президент отговори:

"Г-н Божков създаде собствена лаборатория, където тези предмети се консервираха и реставрираха. Предполагам, че голяма част от тях са в добро експозиционно състояние. Но, знаете ли, по-голямата част от тези предмети са сребро. Среброто много бързо корозира, когато стои дълго в земята. То променя структурата си, поради това то е много крехко, лесно се троши. И всяко едно местене на предметите сигурно е съпроводено с някакъв риск.
Но, доколкото се простират моите познания, всички тези предмети трябва да се държат при точно определени условия. Добре, те ще ги вземат тези предмети и ще ги сложат в хранилищата на НИМ и НХГ. Тогава тези предмети изчезват от полезрението не само на публиката, но и на специалистите. Ние правихме всичко възможно колкото се може по-бързо тези предмети да влязат в научен оборот. Това е изключително важно за науката, защото колкото повече неща познаваш, толкова по-цялостна картина можеш да съставиш за древността.
Върху тези предмети има много изображения, които имат митологична стойност. Да речем, върху един от ритоните има сцена, която ясно показва, това е единствената сцена от края на V век, инспирирана от една загубена трагедия на Еврипид. И, тъй като знаем датата на постановката, можем много точно да датираме и този предмет. Никой не знаеше, че тази трагедия по същото време може да се появи и в скъпоценен предмет.
Според мен е най-добре тези предмети да си останат на мястото, да се запечата сградата и да не се пипат. Да се запазят на същото място, тъй като там има подходящи условия. Те са във витрини, доколкото знам, и нищо не ги застрашава, но властта си решава, разбира се!"

---

* Изкуството за релефна изработка на художествени произведения от метал.