Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Николина Ангелкова най-накрая призна, че в железниците има системенна грешка, която води до инциденти с жертви. Това стана след  днешното извънредно съвещание с шефовете на релсовата компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), превозвача БДЖ и подопечната ѝ агенция "Железопътната администрация".

Размърдването по пренебрегваната до момента тема сигурност на жп транспорта се случи след като в четвъртък на прелез в столичния квартал "Обеля" локомотив удари кола и уби един човек. От НКЖИ се опитаха да прехвърлят вината на загиналия шофьор и в съобщението на компанията до медиите за инцидента посочиха, че масово водачи на МПС-та нарушават закона за движение по пътищата.  Истината за случая можеше и да не се разбере, ако в колата нямаше втори пътник, който оцеля и разказа какво точно се е случило.

"Бариерите на прелеза са били вдигнати и преминаването на моторни превозни средства е било разрешено", призна министър Ангелкова.

Оказва се, че ръководителят на движението на гара "Волуяк" не е подал сигнал до пазача на прелеза за преминаването на машината, което е довело до трагедията.

Според Ангелкова направените проверки показват, че има системен проблем в железниците. И изреди проблеми, за които министерството на транспорта досега оставаше сляпо и глухо - лоши условията на труд, незадоволителна поддръжката на локомотивите и жп инфраструктурата и неработеща автоматична локомотивна сигнализация заради множеството кражби в железниците.

Ангелкова обясни, че е констатиран и проблем по отношение допълнителното обучение на експлоатационен персонал, който да работи с автоматичната локомотивна сигнализация и с влаковата диспечерска радиовръзка, като уточни, че по този проблем вече има предприети мерки.

Всичко тези безобразия в железниците са описани в Клуб Z преди повече от месец. Публикувахме и доказателства - видео и документи, които станаха известни след юнската катастрофа при гара Калояновец, при която загина машинистът на влака София-Варна, а 14 души бяха ранени.  Така че "системният проблем" можеше да бъде и по-рано диагностициран, но... трябваше да се стигне до поредната смърт в "Обеля".

Оттук нататък ще се търсят възможности за повишаване на сигурността, за допълнителни обучения, подобряване на условията на труд, ще има и уволнения. Освобождават се административните директори на "БДЖ-Пътнически превози" и "БДЖ-Товарни превози" и служители, които отговарят за състоянието на локомотивите. Всички пропуски станали ясни от направените проверки  на ИА "Железопътна администрация".

От министерството обаче не споменаха, че същата тази администрация броени дни след жп трагедията на гара Калояновец хвърли цялата вина за случилото се на загиналия машинист и не обели нито дума за неработещата система за автоматична сигнализация, за авариите на гаровите стрелки в чисто нов жп участък, за това, че машинистите не са преминали курс на обучение с техниката, че липсват елементи в бордовото оборудване на локомотивите и модули за сигурност върху релсите.

Сега жп чиновниците говорят друго.

"От направената проверка от 180 локомотива в "БДЖ -Пътнически превози" с радиостанции, които поддържат диспечерска радио връзка, 15 не работят. По отношение на автоматичната локомотивна сигнализация от 44 машини, оборудвани с такава, в десет тя не работи", каза Ангелкова.

И още:

"Установих занижен контрол по отношение на поддръжката и техническото състояние на локомотивите и най-вече на това как и в какви условия машинистите всеки ден излизат на работа".

В резултат сега ще се търсят спешни решения за сигурността. Ръководството на БДЖ трябва да изготви конкретен план с мерки за подобрения още до петък и да започне да го прилага.

Адекватно, но закъсняло! След Калояновец определено можеше и да не се стига до още жертви, за да се размърда мудната ни администрация, но... живеем в България.