Постоянният комитет на Бернската конвенция реши да не отваря досие по въпроса за трасето на автомагистрала „Струма“ през Кресненското  дефиле. Той остава като „възможен файл“, както е било през последните 4 години досега. Това става ясно от съобщение на Министерството на околната среда и водите.

Решението е било взето на заседание на Постоянния комитет, което се провежда тези дни в Страсбург. 

Бернската конвенция е политически документ, а страните подписали го, се задължават да провеждат стимулационни политики за опазване на дивата флора и фауна и природните местообитания. Нашата страна е ратифицирала конвенцията още през 1993 г. 

От решението на Комитета става ясно още, че се препоръчва изпращането на мисия "на терен", която да "уточни" следващите етапи от изграждането на магистралата.

"Бюрото и Постоянният комитет на Бернската конвенция ще продължат да следят развитието на проекта и действията на държавата за опазване на биоразнообразието в района на Кресненското дефиле", пише още в съобщението. 

Новината идва само дни след като Комисията по петиции в Европарламента реши да затвори петиция срещу строежа на "Струма" през Кресненското дефиле. Мотивите - Еврокомисията вече е одобрила проект за строеж, който е задължил България да отговори на изискванията за опазването на околната среда. 

Проблемите обаче са налице - съществува реална възможност България да загуби еврофинансирането на проекта. Това стана ясно още в края на октомври от отговор на Европейската комисия на апликационна форма за финансиране, изпратена от България това лято. Клуб Z разполага с отговора.

Страната ни е кандидатствала за финансиране от близо 270 млн. евро, които няма да покрият цената на целия проект, но биха били достатъчни за изграждането на поне 2/3 от него. 

"България не е успяла да осъществи целите и мерките за опазване на всички обекти, определени съгласно директивата за Местообитанията, като по този начин е нарушила същата директива."

Отсъствието на необходимата оценка за опазване средата, създава възможности за грешни изводи и представянето на проекта в по-благоприяти обстоятелства, отколкото би трябвало", пишат от Комисията.

Страната ни не се е съобразила и с изискванията на Натура 2000 за опазване опазване на биоразнообразието в региона. Освен това България е представила непълни и нелогични срокове за изпълнението на участъка. Агенция "Пътна инфраструктура" не е предвидила разбивка за напредъка по години, а само е посочила, че ще изпълни 41% от проекта до 2023 г. Така зададените параметри обаче не дават възможност на Комисията да проследи етапите на изпълнение. Освен това АПИ не е предвидила ситуации, които могат да забавят проекта, докато от Комисията смятат, че такива са напълно реалистични. 

Освен това - според Комисията, трасето, което България е заявила преди години и което е одобрено с оценка за въздействие на околната среда (ОВОС), не е същото като това, за което страна ни иска да получи европейско финансиране. Напротив - одобреното трасе има съвсем различен брой съоръжения, допълнителни инфраструктурни архитектури като виадукти, тунели и отбивки.