Нова регистрация

(минимално 8 символа)
(минимално 8 символа)

Отпускането на нови 16 млн. лв. за Министертвото на отбраната - за ремонт на двигатели и доставка на резервни части на изтребителите МиГ-29, с които премиерът Бойко Борисов днес се похвали, всъщност са нов транш по съществуващия от миналата година договор с руската компания производител РСК-МиГ.

Той е за ремонт и поддържка на съветското ни въоръжение.

"Тъй като Каракачанов е на среща на НАТО в Лондон, България е втора по този критерий тази година с 3,1% от БВП (разходи за отбрана - б.р.) и с 14-та точка още малко - затова я приемаме. Обади му се на Каракачанов, за да я добави към всичко това, което в Лондон ще ни хвалят за това, което България е направила: Проект за постановление за одобряване на допълнителни разходи по бюджета на Министерството на отбраната за 2019 г. - това са 16 млн. лв. за 8 самолета, докато дойдат F-16, да им бъдат подменени двигателите, така че нашите летци да могат да си изпълняват и задълженията, и да бъдат сигурни", заяви днес Борисов в наалото на заседанието на Министерския съвет. 

По-късно дойде съобщението от Министерския съвет за приетите решения. В частта за въпросните пари пише: 

Правителството одобри допълнителни разходи в размер на 16 000 000 лв. по бюджета на Министерството на отбраната за 2019 г. за осигуряване летателната годност на самолети МиГ-29. С изпълнението на приетия от Министерски съвет акт ще се създадат необходимите условия Военновъздушните сили да поддържат способности за контрол на въздухоплаването и гарантиране на въздушния суверенитет (Air Policing), за прилагане на механизмите на колективната отбрана на НАТО и общата политика за сигурност и отбрана на Европейския съюз. Необходимите средства за изпълнението на проекта са за сметка на предвидените за целта разходи по централния бюджет за 2019 г.

Това, което в съобщението не пише, а премиерът не уточни, е, че няма нов договор за ремонт на старите руски изтребители, нито нова процедура. Новите 16 млн. лв. са част предвидените пари по договора руската с РСК-МиГ, който е 4-годишен. Той бе подписан през март миналата година и е с прогнозна стойност от 81 млн. лв., показа проверка на Клуб Z. 

Обществената поръчка бе обявена в края на 2017 г. и бе с предмет "интегрирана логистична поддръжка" на 12 изтребителя МиГ-29А и 3 изтребителя МиГ-29УБ. Избраната процедура по закон бе пряко договаряне с РСК-МиГ.

Причината Министерството на отбраната тогава да иска договор с руснаците за срок от 4 години е, че според писмо, получено от компанията, тя не е издавала на нито едно чуждестранно предприятие лиценз за "производство, доставка на резервни части и комплектуващи изделия; освидетелствуване, еталониране, удължаване на сроковете за експлоатация; техническо обслужване , ремонт и други работи, обезпечаващи комплексното сервизно обслужване на по-рано доставена продукция с военно предназначение".

Преди това опит на бившия военен министър Николай Ненчев да заобиколи руската компания, сключвайки договор с Полша, му донесе разправии с правосъдната система. 

Процедурата за годоваряне с РСК-МиГ бе обжалвана от украинската компания "Украинмаш" с основен мотив, че не е спазен конкурентният принцип и не е вярно, че само руската компания може да извърши предвидените в нея дейности. И Комисията за защита на конкуренцията, и съдът - в началото на 2018 г., отхвърлиха исковете на украинците. 

Обжалването пък доведе до забавяне на договора с държавната РСК "МиГ" да не бъде подписан, а Министерството на отбраната "загуби" парите, предвидени за ремонт на съветската авиотехника, отпуснати от Министерския съвет с постановления в края на бюджетната 2017-а - това трябваше да са общо 47 млн. лв. или половината от предвидените с обществената поръчка пари. Тези средства тогава - в края на 2017 г. и началото на 2018 г., се върнаха в държавния бюджет. 

Гордост на Министерството на отбраната тогава бе, че успя да договори малко по-ниски от първоначално обявените от РСК-МиГ за ремонтните дейности. Например изпълнителят е искал 7 500 евро за удължаване на летателния ресурс с 1 час (при гарантирани поне 1450 часа годишно общо за всичките машини), а министерството е постигнало цена от 6 250 евро на час. 

Към онзи момент това е най-мащабната инвестиция в бойната авиация от години - и първата голяма военна поръчка в мандата на министъра на отбраната Каракачанов.

Коментари

Въпрос?

Какво стана с двигателите доставени от русия и платени 100 млн от Каракачанов преди години. Половината бяха бракувани без документи, а "новите" вяха некомплектувани и негодни за експлоатация. Нито парите се върнаха, нито двигателите се довършиха!!! Самолетите летят с "полските" двигатели които достави Ненчев, за което го съдят!!

Най

Следвайте ни

Още по темата

Още от категорията

Скъпи потребители,

От днес - 25 май 2018 г. - влиза в сила новото европейско законодателство за защита на личните данни, известно още и като GDPR.

Тук можете да прочетете целия документ: "Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни." (тук)

Във връзка с това "ЗЕБРА БГН" АД приема нова "Политика за поверителност" (тук), съобразена с GDPR.

Целта на новите правила е да дадат на вас повече права за контрол над собствените ви данни и по-добра защита на неприкосновеността ви.