"Закупуваме 15 високоскоростни немаркирани автомобила, които ще контролират движението по магистралите."

Това казва в края на юни главният секретар на МВР главен комисар Ивайло Иванов в предаването "Неделя 150" по БНР. Той допълва, че мерките, които предприема МВР за намаляване на катастрофите в страната, не са лоши.

Това, което Иванов пропуска да спомене във въпросното интервю, е каква би била средната цена на един автомобил. А тя е точно 320 хил. лв. 

Според Йонко Иванов от Съюза по авто-мото подготовка - и член на консултативната комисия по безопасност на движението, която ще извади парите, вече неофициално се говорело за Порше или Мазерати Т.е. българските полицаи няма да отстъпват на тези в Дубай.

Иначе покупката е залегнала и в антикорупционния план на МВР за 2019 г.

С лесна проверка се установява, че с дата 22 август МВР е пуснало пазарното проучване за въпросните "тайни" автомобили, които да настигат нарушители. Изискването е новите коли да вдигат над 250 км ч (което се покрива и от модели на "Дачия"), а залегналото в спецификациите - каросерия тип “Седан” 4 врати, с ляв волан, ограничава избора на поршета до 4-вратата "Панамера". Опциите от други поризводители са много. Изискването е обаче колите да са мощни не по-малко от 180 kW, т.е. - 244,8 конски сили.

Знаменитото заседание на комисията

На 11 ноември на заседание на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата (ДОККПБДБ) се развива знаменита дискусия. Върху взетото вече решение за осигуряване от "Фонд пътна безопасност" на 2,55 млн лв., трябва да се добави сума в размер на 2,25 млн. лв. за доставката на 15 броя високоскоростни немаркирани автомобили за МВР.

Фондът е този, в който се наливат парите от глоби от камери. Така общата сума, която комисията ще даде за 15 броя автомобили, нараства на 4,8 млн. лв.

Всичко това става ясно от протокола от заседание на Консултативната комисия (виж оригинала по-долу). Тя неотдавна беше преместена под шапката на Агенцията за пътна безопасност, с принципал Министерския съвет.

Докладчик е новият шеф на "Пътна полиция" към националната полиция Звезделин Колев. От протокола разбираме, че допълнителните средства се отпускат заради факта, че първоначалното отпуснатите пари нямало да стигнат.

"От направеното пазарно проучване и постъпилите оферти е установено, че първоначално предвидената индикативна сума от 2,55 млн. лв. с ДДС е недостатъчна за закупуване на предвиденото количество от 15 патрулни автомобила", обяснява Колев пред комисията. 

Обособени са 3 позиции по 5 автомобила - високоскоростни и немаркирани, оборудвани с техника, която позволява контрол на скоростта на движение, неправилно изпреварване, навлизане в лентата на насрещното движение и други технически приспособления.

"Казаха ни, че първата сума стигала само за 5 такива коли - разказа Йонко Иванов пред Клуб Z. - Когато попитахме за колосалната крайна цена на кола, ни се отговори, че 50:50 са самата кола и оборудването. Грубо казано - 150 000 на 150 000 лв.

Е, аз питам -  ракети ли ще изстрелва това оборудване? Или като онзи противоракетен щит на НАТО ще хвърля "мрежа"? Отговориха ни, че заради многото оборудване трябва допълнителен енергоизточник.

Ами, те ще изрежат в базов модел дупка за още един акумулатор и готово. Да не говорим, че и една обикновена патрулка има допълнителни агрегати, защото консумира ток, ама не струва толкова", впечатлен е от проведеното заседание Иванов.

От обявяването на поръчката през лятото четем още, че се търсят три вида купе - комби, седан и хечбек. 

От протокола е видно, че пръв от членовете на Комисията Красимир Георгиев (от Асоциацията за квалификация на автомобилисти в България), се е усъмнил във високата цена на автомобилите, но Звезделин Колев му обяснил именно за "споделената тежест" на цената между самото превозно средство и техническите средства за контрол в него.

Председателката на Комисията Малина Крумова пък допълнила, че цената била просто индикативна и можело да падне след подаване на офертите. Опитът обаче показва, че за огромната част от държавните поръчки цените по-скоро се покачват, отколкото да спадат. 

На опитите за повдигане на въпроса за колосалната сума - разбира се само от гражданското участие на заседанието - зам.министърът на МВР Стефан Балабанов изтъква убийствения аргумент, че службата на МВР, която прави търга, ще подходи "както и винаги досега, изключително професионално и сериозно".

Зам.-министърът от квотата на "Патриотите" в МВР изразява надежда да получи (многомилионната, б.р.) подкрепа от Комисията за закупуването на колите и казва, че те "коренно ще повишат ефективността на контрола". 

А дали е така? Как разсъждава дългогодишният шеф на сдружението на инструкторите Йонко Иванов:

"В България на всеки максимум 20 км има пътен възел. Ако на него дежурят обикновени патрули на КАТ, ти не можеш да избягаш по-надалеч. 

Още повече - ние нямаме такива бързи пътища. Магистралите ни са с 2 ленти, като в едната винаги има тежкотоварни камиони и автобуси. Къде ще се гонят с тези високоскоростни автомобили? Това е малка държава...

Нали, каквото и престъпление да извършиш и да побегнеш в лявата лента, най-много до 2-3 минути си се натъкнал на двойка или тройка изпреварващи и си дотам. И най-големият "беглец" би бил настигнат от една "Дачия", която вдига 220-240 км/ч!

Да отпуснат пари за бензин на съществуващите патрулки! На пътя между Бургас и Созопол експериментираха, като пуснаха в най-лявата лента в натоварения сезон просто една кола на включена "лампа", която кара с максималната позволена скорост - 80-90. Така всички карат зад нея и ПТП-тата намаляха драстично... Просто с цената на 2-4 патрулки и малко бензин."

Той даде пример и с Хърватия, където подобна практика катастрофирала в това, че подобни лукс автомобили са лесно разпознаваеми, шофьорите веднага ги научили, споделили си техни снимки: намаляват, като наближат автомобила, и после пак си карат, както си знаят.

Но да се върнем на заседанието на комисията...

Христо Радков (Българско обединение на шофьорите) посочва, че за 2019 г. има 5 загинали от превишена скорост и цели 10 загинали вследствие на удар на МПС в животно. И прави забележителното предложение - с тези пари да се купят камиони, с които да се извозват животните, препятстващи пътното движение.

А Йонко Иванов поставя въпросите: с тези милиони колко мотоциклета могат да се купят, с които полицията да догонва "бързаците", не са ли много скъпи техническите средства и не може ли да се използват конфискувани коли (каквито има в изобилие, включително от най-високия сегмент, б.р.).

На това Стефан Балабанов от МВР пак отговаря с необоримото съждение, че при проучването си експертите му "са взели предвид най-добрия европейски опит". А мотористите не могат да се сравняват с автопатрулите, които могат освен да отнемат свидетелството за управление на нарушителя... "така и да свалят регистрационните номера на превозните средства" (не става ясно защо мотористът да не викне патрул на КАТ, ако толкова няма къде да "носи" свалените табели, и така да се спестят 4,8 млн. лв.). 

След още няколко кратки разговора по рентабилността на такава инвестиция и изясняване на голямата нужда от закупуването на специализираната техника, Комисията заключава, че тъй като такава дискусия е водена по същество, когато е взето решението за купуването - през март, то сега няма нужда от гласуване. Причината - в момента просто се съобщава, че се искат повече пари. 

Протоколът завършва с констатацията:

"Комисията реши: приема необходимостта от осигуряване на допълнителни средства от Фонд "Пътна безопасност" в размер на 2 250 000 лв. за доставката на 15 броя високоскоростни немаркирани автомобили за МВР". 

Парите, както вече казахме, ще дойдат от Фонда за пътна безопасност, в който се събират глобите за превишена скорост. 

Относно цената на автомобилите - дори да се приеме, че цената на техническите средства, които ще бъдат монтирани в тях, е половината от сумата, то все пак остават едни 160 000 лв. цена за самата кола. Техническите характеристики - 240 конски сили и 250 км/ч максимална скорост, предполагат твърде голям диапазон от марки. Според експерти, има много модели на БМВ, Ауди, Мерцедес и дори на Шкода, Киа, Пежо, Ситроен и мн. др., които покриват изискванията за "коне" и скорост.

Предстои да се разбере кой точно ще спечели поръчката.

А ето и протокола от дискусията в ДОККПБДБ - държавната комисия, която разпределя парите от глобите. Става въпрос за точка 5: