Държавното дружество "Автомагистрали“ ЕАД ще укрепва 74 свлачища, срутища и пропадания от републиканската пътна мрежа срещу сумата от  474 655 613.56 лв. без ДДС.. Компанията е избрана без провеждане на обществена поръчка, а от поръчителя - Агенция "Пътна инфраструктура", се позовават на изключение в Закона за обществени поръчки, по-конкретно на член 14, ал. 1., точка 6.

Схемата е възможна, защото МРРБ е едноличен собственик на 100% от капитала на „Автомагистрали“ ЕАД и правата на държавата в дружеството се упражняват от министъра на регионалното развитие и благоустройството. АПИ също е второстепенен разпоредител на бюджетни средства към министъра на регионалното развитие и благоустройството. Това става ясно от съобщение на интернет страницата на пътната агенция. 

Според Агенцията, ако бъде проведена редовна обществена поръчка - с обявление, с подаване на оферти, с оценката им, избора на изпълнител и евентуалното последващо обжалване, това може да доведе до "прекомерно забавяне на укрепителните дейности и задълбочаване на свлачищните и срутищните процеси".

От информацията става ясно, че "Автомагистрали" ще изпълни проектантските и строителни дейности на 71 свлачища, срутища и пропадания на пътното платно, а на 3 обекта само строителните работи. Сред проектите, по които ще се работи, са отсечки от пътищата: Соколовци - Смолян - Средногорци, Кочериново - Рила - Рилски манастир - Кирилова поляна, Костенец - Радуил - Боровец - Самоков, Мизия - Оряхово и други.

Самото финансиране беше отпуснато от Министерски съвет на регионалното министерство в началото на септември. След това пък от МРРБ го прехвърлиха на АПИ. Парите пък трябва да дойдат от предстоящето събиране на тол таксите. Тоест финансирането все още не е точно осигурено.

Това е пореден случай, в който държавната компания получава договор, без да е извършена процедура по обществена поръчка. Преди година "Автомагистрали" сключи споразумение да строи 134 км от магистрала "Хемус" за над 1,3 млрд. лв. Мотивите и тогава бяха близки до тези сега. На практика обаче така никой не може да контролира на кои подизпълнители се дават средства за наемане на техника, доставка на материали и други услуги.