Филмите за супергерои са героите на деня. "Марвел Студиос" обаче въздейства неблагоприятно на жанра. "Кинематичната вселена на Марвел" се оказа един от най-успешните експерименти на Холивуд за всички времена. През последните 11 години 23 филма спечелиха 22,5 милиарда долара в световен мащаб. 

Те предефинираха киното, докато конкурентите им отчаяно се опитват да създадат собствени кинематични вселени.

Иронично е, че точно този успех бе причината "Марвел" да получи доста сериозни критики в последно време. Легендарният режисьор Мартин Скорсезе е особено гласовит - според него при продуцирането на блокбъстъри изкуството е оставено на заден план. Франсис Форд Копола отиде по-далеч - обяви филмите на "Марвел" за "проклети".

Истината, разбира се, разполага с много повече нюанси. Филмите на "Марвел" са просто различен тип кино и както случаят със Скорсезе показва - тези филми не са за всеки. 

Това обаче не означава, че всичко, което "Марвел" представя, трябва да бъде приветствано. 

Всъщност възходът на студиото застрашава жанра за супергерои.

Основният проблем е, че "Марвел Студиос" става все по-мощен и по-доминиращ - както на големия, така и на малкия екран. През март 2019 г. "Дисни" официално се сдоби с "21st Century Fox" за 71,3 милиарда долара. 

Според директора на "Дисни" Боб Айгър главният приоритет е бил да се получи достъп до продуктите на телевизията, за да се осигури достатъчно количество съдържание към новия огромен проект - стрийминг услугата "Дисни +".

Това обаче ще има огромно въздействие върху жанра за супергерои, защото един от основните конкуренти на "Марвел" внезапно изчезна. "Х-Мен" и "Фантастичната четворка" вече не са самостоятелни образувания - те ще бъдат напълно пресъздадени в  "Кинематичната вселена на Марвел".

Трябва да се отбележи, че филмите на X-Mен на "Фокс" са с различно качество, като най-лошите примери са "X-Mен: Дъ Ласт Стенд" и "X-Mен Ориджинс: Лувърин". 

Последният филм "Х-Мен: Дарк Феникс" събра катастрофалните 252,4 милиона долара в световен мащаб, а съдбата на "Ню Мютантс" на Джош Буун все още е неизвестна.

Има обаче и успехи: "Х-Мен: Дейс Оф Фючър Паст" е бокс офис хит, който бе харесан и от критиците, а "Логан" се възприема като театрален шедьовър. Филмите на "Дедпул" са толкова популярни, че "Дисни" изобщо няма намерение да ги рестартира.

Състезанието не бе равностойно - но сега дори и конкуренция няма.

Шефът на "Марвел Студиос" Кевин Файги получи нова роля - сега ще бъде главен творчески директор на "Марвел Ентъртейнмънт". Това съвпада с постепенното ликвидиране на "Марвел Телевижън", от която има останали само два действащи проекта - "Рънауейс" и "Хелсторм".

Проблемът сякаш е, че "Марвел Телевижън" не може да се сравнява с предстоящите шоута на "Марвел Студиос" по "Дисни +", които разполагат с огромни бюджети.

Важно е да се отбележи, че тук не става само въпрос за засягане на конкуренцията в някакъв абстрактен смисъл. Истината е, че зрителите ще получат по-малко разнообразие от филми и сериали за супергерои.

За създаването на филмите на "Марвел" по-съществена роля имат продуцентите, отколкото режисьорите. Почти перфектното представяне до този момент е свидетелство за визията на Кевин Файги. Той превърна "Марвел Студиос" в продуцентска верига, от която излизат три или дори четири филма всяка година.

Сценариите имат хлабава „формула“, обща както за най-добрите, така и за най-лошите, а режисьорите не странят особено от стилистиката на филмите. Рисковете не се насърчават особено, защото "Марвел" винаги гледа напред към следващото продължение или кросоувър.

По този начин студиото избягва провали като "Фантастичната четворка". Това обаче означава, че никога няма да създаде нещо уникално като "Логан" или "Жокера".

Логично е да се предположи, че същото ще се отнася и за "Дисни +". И там е трагедията - продуктите ѝ ще бъдат насочени към масовата аудитория, докато "Марвел Телевижън" бе създадена за различни групи от обществото.

Това сподели и вицепрезидентът на Оригиналното програмиране и продуциране към "Марвел Ентъртейнмънт" - Карим Зрейк.

"Всяко шоу разполагаше със специфична демография. Всяко шоу бе специфично. Жените харесваха "Джесика Джоунс", мъжете - "Деърдевил", младите мъже - "Железният юмрук" - заради възрастта на главния герой".

Затова "Плащ и кинжал" толкова се различава от "Легион" и затова "Агентите на ЩИТ" по нищо не прилича на "Деърдевил" - те са насочени за различни ниши от аудиторията. Тъй като режисьорите работиха с по-малко популярни супергерои, те разполагаха със значителна творческа свобода.

Ноа Хоули имаше свободата да превърне "Легион" във впечатляващ, високоинтелектуален сериал, докато Джо Покаски представи невиждан до този момент сериал с "вуду" елементи като "Плащ и кинжал". Едва ли някой от тези подходи ще бъде възприет от "Дисни +". Както отбелязахме - жанрът за супергерои се свива под влиянието на "Марвел Студиос".

За щастие, всичко това не означава, че той ще изчезне. "Разширената вселена на Ди Си" се спъна в началото, но сега "Уорнър Брос." е на много по-сигурно място, благодарение на "Аквамен", който мина 1 милиард долара в световен мащаб.

"Жокера" е особено интересен случай. Той демонстрира, че има истински глад за адаптации на комикси, които не следват формулата на "Марвел". Той се превърна в най-продавания филм с рейтинг "R" (забранен за под 18-годишна възраст), като бързо премина 900 милиона долара в световен мащаб и е много вероятно скоро да удари 1 милиард долара.

Логично е да се предположи, че "Уорнър Брос." ще одобрят и други филми за супергерои (както и суперзлодеи) като този. Междувременно "Венъм" на "Сони" доказа, че спинофите на "Спайдърмен" също работят: суперзлодеят "прибра" повече от 850 милиона долара, докато анимираният "Спайдърмен: В Спайди-вселената" спечели Оскар.

През февруари 2020 г. "Сони" ще пусне "Блъдшот" - първият филмов продукт на по-малко познатия издател на комикси "Валиънт комикс". Невъзможно е да се предположи как ще се представи, но поне има нов участник на пазара.

Каналите изглежда започват да осъзнават, че комиксите могат да предложат повече от супергероите на "Ди Си" и "Марвел". "Нетфликс" избра датата за излизането на първия сезон на "Академия "Ъмбрела" сякаш за да докаже, че не се нуждае от "Марвел". "Момчетата" на "Амазон" беше още по-успешен.

Тези две телевизионни предавания много се различават от всичко, което "Марвел" може да предложи: те са брутални и жестоки, комплексни и забавно причудливи. Този отличителен подход изглежда се отплаща.

"Марвел Студиос" е история за успеха. Важно обаче е да не получава незаслужени похвали. Скорошната експанзия бетонира "Марвел" на пазара, но така пострадаха конкуренцията и разнообразието.  

За щастие все още има съперници и те също са намерили как да се възползват от актуалния интерес към адаптации на комикси. Ще бъде интересно да видим как ще се развият нещата оттук насетне.