"Не може всяка реформа в една медия да се обвива в реториката за възпрепятстване на свободата на словото."

С тези думи изпълнителният директор на "Нова Броудкастинг груп" Вяра Анкова обяснява промените в Нова телевизия от последните месеци. В пространно интервю за "24 часа", публикувано и в сайта на телевизията, Анкова и вторият изпълнителен директор в медийния холдинг - Николай Андреев, дават разяснения за кадровите размествания, защо предаването „Господари ефира“ не поднови договора си, ще има ли отстъпление на коментарната и разследващата журналистика за сметка на развлекателните и риалити форматите.

През последния месец с постовете си се разделиха дългогодишният член на ръководството на Нова телевизия Силвия Зурлева, продуценти в новините и много други знакови лица, а на журналистите Миролюба Бенатова, Генка Шикерова и Марин Николов, които правят разследвания и документални филми, им е предложена промяна в трудовите договори. 

„Това е стандартна бизнес практика по целия свят, но когато става дума за медия, се превръща в особено чувствителна тема. Бизнес решения в медиите лесно могат да се представят като намеса в свободата на словото. Ако те не са професионално обосновани, проблемът ще е голям. Но не може всяка реформа в една медия да се обвива в реториката за възпрепятстване на свободата на словото. При все по-голямата конкурентна среда всяка една компания се променя. Понякога това е с цената на болезнени реформи", посочва Анкова. 

По повод разногласията с миноритарния собственик на "НетИнфо" Христо Христов смяната на главния редактор на "Гонг" Николай Александров и солидарното решение на колегите му в Дарик радио да променят името на спортното предаване, Николай Андреев заяви, че "Нова Броудкастинг груп" "отхвърля обвиненията за редакторска намеса в "Гонг" и новините на "НетИнфо".

 

Той припомни, че тази седмица ще се свиква спешно заседание на съвета на директорите на "НетИнфо". 

"Смятаме, че има много и важни въпроси, които трябва да бъдат обсъдени относно бизнес резултатите и начина на управление на компанията. Сред тях е и обвинението в засилена намеса в редакционната политика на информационните сайтове в групата. "Нова Броудкастинг груп" като мажоритарен собственик винаги е била ангажирана да защити интересите както на потребителите, така и на акционерите", добавя Андреев. 

В отговор на въпрос защо не е бил подновен договорът на предаването "Господари на ефира", Андреев посочва, че, първо, е имало "отлив на гледаемост" и второ: "не постигнахме консенсус по всички предложения".

"Господари на ефира" е предаване с много дълга история в българския телевизионен ефир. Това позволи на предаването в продължение на много години да бъде едно от най-предпочитаните от телевизионния зрител, но през последните периоди доведе и до известна умора и отлив на гледаемост. Водихме дълги преговори как форматът "Господари на ефира" да продължи телевизионния си живот. В крайна сметка не постигнахме консенсус по всички предложения. 

Но с партньорите ни от "Глобал" продължаваме да споделяме общи успехи. Седмият сезон на "Като две капки вода" имаше изключителен успех. Шоуто завърши своя сезон като най-гледаното предаване от 18-49-годишните на българския телевизионен пазар през тази пролет - 43,2% от тази аудитория предпочетоха шоуто и това е над два пъти повече от зрителите, избрали конкурентната телевизия по същото време. Над 3,2 милиона са видеогледанията на шоуто в онлайн платформите на компанията", обясни той. 

В края на интервюто Вяра Анкова заявява, че Нова телевизия ще продължи да залага на новините и актуалните предавания.

"Данните на Nielsen показват, че през пролетния сезон зрителите между 18 и 49 години предпочитат новините и актуалните предавания на Нова. Сутрешните ни блокове "Здравей, България" и "Събуди се" са безспорният избор спрямо тези на конкурентните телевизии, като и в двете предавания отчитаме ръст спрямо резултатите от пролетта на 2018 година. Увеличава се и аудиторният дял на "Плюс-минус". Има голям потенциал за развитие на публицистични формати. Централната емисия новини също е постигнала по-голяма гледаемост при зрителите между 18 и 49 години. Техните изисквания са много високи.

Расте необходимостта от достоверна, професионална, отговорна информация. Затова разговорът за журналистическите стандарти е точно толкова същностен, колкото разговорът за свободата на словото - истинност, проверка на информацията, различни гледни точки. Особено сега, когато заплахата от фейк новини е тема по целия свят. Думите са свобода, но и отговорност", завършва Анкова.