1150 лева основна месечна заплата за шофьорите от градския транспорт, средна брутна заплата без извънреден труд - от над 1800 лева.

Такова обещание даде в сряда столичната кметица Йорданка Фандъкова на служителите, които от няколко месеца недоволстват срещу условията на труд. Фандъкова даде специална пресконференция по повода заради породилото се напрежение, допълнено и от намесата на синдикатите и на столичните общински съветници от БСП. 

Новата схема на заплащане трябва да влезе в сила от 1 април. Финансовата оценка на тази мярка е 5,3 млн. лева допълнително от бюджета на Столичната община, обясни Фандъкова.

"От 1 април предлагам единственото изпълнимо решение - изравняване на доходите в двете дружества в "Столичен автотранспорт" и "Столичен електротранспорт", обяви кметицата, цитирана от агенция "Фокус".

Фандъкова предлага още да има и 100 лева бонус за добре свършена работа, както и 10% увеличение на заплатите и в двете дружества. Поет е и ангажимент за изграждане на още тоалетни, както и да се вземат мерки за допълнителна сигурност на водачите.

"Исканията на водачите се използват политически и се злоупотребява с тях. Това е безотговорно към тях и към гражданите на София. Надявам се да спре безотговорното отношение на колегите от БСП, които продължават да подстрекават работещите в дружествата. Това го зная от самите шофьори. Популизмът е вреден. Той не цели да подобри условията на труд, а политически дивиденти", каза още Фандъкова по адрес на левицата, която също алармира за проблемите в градския транспорт до степен "опасност за живота на гражданите, които се возят".

Фандъкова обяви, че ще внесе спешен доклад, който ще бъде разгледан още утре на заседание на общинския съвет. Целта е да се задържат водачите, които в момента работят, както и привличането на нови кадри.

Последната справка показва, че незаетите места в системата на градския транспорт за водачи в момента са 251, от около 2000 общо. Този недостиг е 13%. 116 са липсващите ватмани и шофьори на тролеи в "Столичния електротранспорт", 135 са свободните места за шофьори на автобус.

"Привличането на нови шофьори е единственият начин да намалим часовете за извънреден труд", изтъкна Фандъкова.

По думите ѝ положеният извънреден труд в системата на електротранспорта през януари е бил средно 28,7 часа, а през февруари е паднал на 23 часа. В автотранспорта през януари положеният извънреден труд е бил средно 28,4 часа, през февруари пада на 25,6 часа.

"Въпреки спада на часовете тези числа са над месечните норми. Директорите на двете дружества имат предписания и от Инспекцията по труда и работят за намаляване на извънредния труд. Без нови шофьори няма да е възможно да приведем извънредния труд в границите на 15 часа на месец", посочи Фандъкова.

Очаква се Комисията по транспорт да представи решения за проблемите на шофьорите. От КНСБ поискаха спиране на нощния градски транспорт, а междувременно водачите възразиха, че не са били поканени на срещата им с представителите на кметството, както и че не са доволни от синдикатите.