България ще спечели значителни средства, ако Русия затвори небето си за прелитане на европейските авиокомпании. Това обяви пред Клуб Z бившият министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията Кристиян Кръстев.

Ако се стигне до такова развитие транзитният трафик над страната ни ще се увеличи в пъти, а съответно и приходите от такси за аеронавигационно обслужване, обясни той.

Според Кръстев при затваряне на транссибирските коридори, през които разстоянието до Далечния Изток е най-кратко, то като единствен вариант остава прелитането над Балканите. Затова допринася несигурността над Украйна след свалянето на малайския "Боинг" и този маршрут се избягва от авиокомпаниите след инцидента, обясни Кръстев.

Според него българското РВД има необходимия капацитет безпроблемно да обслужва повишения транзитен трафик над България.   

Кръстев уточни, че ако руският премиер Дмитрий Медведев изпълни заканата си да бъдат наложени ограничения върху прелитането на самолети на западни компании над руска територия, това би причинило загуби както на европейските авиокомпании, така и на самата Русия.

"Такава мярка би нанесла големи щети на европейските големи превозвачи. Транссибирският маршрут намалява пътя с около 4000 км до Далечния Изток. Оттам пътуването се скъсява с около 3 - 4 часа", обясни Кръстев.

При други алтернативни коридори разходите са значително по-високи.

"При избор на по-дълъг коридор разходът на гориво ще се увеличи с 20 000 - 30 000 долара на всеки полет, а това означава, че самолетните билети от Западна Европа за далечните дестинации в Азия ще поскъпнат с около 300 долара", обясни бившият транспортен министър, който преди време беше и шеф на нискотарифния превозвач "Уиз еър" за България.

Според Кръстев Русия също ще страда, ако затвори небето си.

"В момента за прелитане по тези маршрути европейските авиокомпании плащат около 30 млн. долара средно на месец и над  300 милиона долара на година. Тези пари влизат в бюджета на "Аерофлот", обясни Кръстев.