Публичност на договора между Агенция "Пътна инфраструктура" и държавната фирма "Автомагистрали" ЕАД за изграждането на 134 км от магистрала "Хемус" и достъп до рамковите споразумения, които държавната компания има с частни строителни фирми за извършване на ремонти и поддръжка на пътната мрежа. За това настояват от БСП пред Министерството на регионалното развитие, което е принципал и на пътната агенция, и на "Автомагистрали" ЕАД.

Причината - в самия край на 2018 г. първо правителството отпусна 1,3 млрд. лв. от държавния бюджет за проектиране и изграждане на аутобана, а след това АПИ възложи работата на държавната компания. За целта бе използван текст от Закона за обществените поръчки, който гласи, че в определени случаи държавата може да избягва провеждането на обществена процедура за избор на изпълнител на даден обект, ако изпълнителят и възложителят са под общ контрол. Агенцията по обществените поръчки обяви в становище, че процедурата, по която АПИ възлага магистрала "Хемус" на държавната компания, е законосъобразна. Макар и по това да има юридически спор.

Въпросът обаче е кой точно ще проектира и строи магистралата и ако това са подизпълнители - кои са и как ще бъдат избрани те. По закон и държавните дружества също трябва да обявяват търгове по Закона за обществетните поръчки за доставки, услуги, строителство и т.н. В закона пише, че при строителство на стойност над 10 млн. лв. и строителните услуги на стойност над 430 000 лв. се спазват разпоредбите за публични процедури (чл. 6 от ЗОП - б.р.). В случая става дума за отпуснати за "Хемус" над 1 млрд. лв. 

Говорителката на БСП Елена Йончева припомни днес, че на 10 октомври 2018 г. бившият (вече) директор на АПИ Светослав Глосов е заявил, че до края на 2018 г. ще бъдат обявени обществените поръчки за строителството на "Хемус".

„Малко след това строителството се възлага на фирми, без конкурс и обществена поръчка."

"Има обосновано съмнение, че това е пример как една държавна фирма, в случая "Автомагистрали", се използва като черна кутия за разпределяне на милиарди левове, което в съвременна България е безпрецедентно. Тя няма капацитет за изграждането на автомагистрала "Хемус". Финансовите й резултати за 2017 г. са влошени. Изпълнителният й директор Стоян Беличев досега не е заставал пред медиите и нашият въпрос е - дали е вярно, че той е бивш съдружник с Гинка Върбакова", попита Йончева. 

В отговор от пътната агенция обявиха, че договорът между нея и "Автомагистрали" ЕАД - макар и предварително одобрен от Агенцията за обществени поръчки, пак ще бъде изпратен в законовия срок от 1 месец. Отрича се вариантът, в който има сключени договори с подизпълнители на проектирането и строежа на шестте участъка от магистрала "Хемус".

"Сумата от 1.124 млн. лева е в специална сметка в БНБ, като средствата от нея могат да бъдат използвани само за изпълнение на дейности по участъка от 134 км от "Хемус". Към настоящия момент няма извършени плащания", се казва още в съобщението на АПИ.

Вицепремиерът Томислав Дончев отбеляза днес на свой ред, че договорът позволява строеж без обществени поръчки и няма нарушение на закона. Според него предоставянето на над 1 млрд. лв. по проекта на търговското дружество, било то и държавно - "Автомагистрали" ЕАД, не може да се смята за нерегламентирана държавна помощ, което би противоречало на правилата в ЕС. 

През последните години „Автомагистрали“ ЕАД е изпълнило редица обекти с висока обществена значимост като тунели, виадукти, мостове, асфалто-бетонови настилки на автомагистралите „Хемус“, „Тракия“, „Люлин“, „Струма“ и „Марица“, хвалят се оттам. Факт е, че "спешните" ремонти на магистрала "Тракия" например са правени без публични търгове от "Автомагистрали" ЕАД на хартия, но всъщност от различни строителни фирми, на които дейностите бяха възложени. Мотивът търгове да няма бе неотложността на ремонтите.

В случая с изграждането на 134 км чисто нова магистрала обаче не става дума за ремонти, а за ново проектиране и строителство. Според експерти в бранша "Автомагистрали" ЕАД няма нито човешкия капацитет, нито нужната техника, за за реализира сама проект от такъв мащаб.  

Държавното дружество "Автомагистрали" няма сключени договори с подизпълнители за строителството на 134 км от АМ "Хемус", каквото твърдение се появи през последните дни от лидера на БСП Корнелия Нинова, заяви на пресконференция и министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова. 

Нейният заместник Николай Нанков уточни, че има подписани рамкови споразумения с десет юридически лица за доставка на материали, наем на техника, които са за цялата текуща дейност на фирмата. 

Договорът с "Автомагистрали" е сключен на 20 декември, каза министър Аврамова и допълни, че ще бъде предоставен на БСП, както поискаха по-рано днес от партията. 

В отговор на въпрос заместник-министър Нанков каза, че ръководителят на дружеството Стоян Беличев е бил преди десет години за около година съдружник на съпруга на Гинка Върбакова, като след това е продал дела си.

Аврамова потвърди, че той никога не е бил съдружник с Гинка Върбакова, какъвто въпрос отправи депутатът от БСП Елена Йончева.