Страните от ЕС постигнаха тази нощ компромис за реформата в международните пътни превози.

Това стана след изтощителни 14-часови преговори в Брюксел на заседание на съвета „Транспорт, телекомункации и енергетика“. Те бяха белязани от разногласия между две групи страни, които си размениха взаимни нападки - съответно в социален дъмпинг и в прикрит протекционизъм. Съпротивата бе от страна на България, Полша, Унгария, Хърватия, Малта, Ирландия, Латвия и Литва. Мнозинството обаче бе за другия лагер.

„Споразумението цели да установи по-справедливи правила за водачите и транспортните компании и да засили ефективността на националните контролни власти", каза австрийският транспортен министър Норберт Хофер, който бе председател на срещата.

Приетият компромис ще послужи като основа за преговори с Европарламента преди приемането на нова европейска нормативна уредба.

Френската министърка Елизабет Борн пък окачестви текста като напредък за хармонизиране на социалните права на работещите в бранша.

Транспортните министри на Полша и Унгария обаче заклеймиха споразумението като непропорционално, дискриминационно и протекционистично. Те заявиха, че то ще навреди на конкурентоспособността.

Страни като Франция и Германия, разтревожени от конкуренцията на фирми в държави членки, където пътните разходи са по-ниски, успяха да издействат прилагане в международните превози на статута на командирован работник, т.е. на такъв, на когото се заплаща според условията на страната, в която пътува.

Мерките засягат не само сухопътния, но и морския транспорт, по-специално каботажния транспорт - плаването между две пристанища в една и съща държава.

Какво предвижда текстът

• Седмичната почивка на водачите да бъде извън шофьорската кабина;

• шофьорите трябва да се връщат в страната, където са базирани фирмите им, най-малко веднъж на 4 седмици, освен в някои особени случаи;

• превозвачите ще трябва да правят и минимум пет дни пауза между две серии каботажни превози в друга страна. Така ще се избегне възможността тази практика в чужбина да стане почти постоянна.

Приетите снощи реформи са част от пакета за мобилност, известен още като "Закона Макрон“. Той предизвика гнева на българските превозвачи, които смятат, че така ще бъде убит браншът у нас. Те организираха национален протест в София през май, когато в столицата се провеждаше срещата „ЕС - Западни Балкани“.