Новата продуктова такса за тежкотоварните автомобили и автобусите не отива в държавата, а в рециклиращите фирми, заяви по БНР днес Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.

Повод за коментара му е решението на Съюза да обжалва пред Върховния административен съд (ВАС) промените в Наредбата за продуктовите такси, одобрени от Министерския съвет на 16 юли. За първи път се въвежда такъв налог за тежкотоварните автомобили и автобусите.

"По 938 лв. ще се плаща за новите товарни автомобили и автобуси и стига до 2450 лв. за старите, над 10-годишните", обясни Арабаджиев.

До момента такава такса са дължали само собствениците на леки автомобили и товарните автомобили до 3.5 тона. 

За 2017 година от този налог са събрани около 54 млн. лева. Прогнозата на Съюза е, че с въвеждането на продуктова такса и за товарните автомобили и автобусите ще се съберат още 12-15 млн. лева.

"Тези пари отиват в частни фирми, които се занимават с рециклиране. За миналата година има регистрирани 250 000 превозни средства, а излезли от употреба са 40 000 - къде са останалите пари? Всички тези съмнения, които остават в хората, водят до мнението, че това е един чисто лобистки текст, който има за цел да се съберат едни пари, които да отидат в частни фирми“, обясни Арабаджиев.

Изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи обясни още, че в някои европейски страни има такива такси, но за леките автомобили. Когато се отнася за товарни автомобили и автобуси, продуктовата такса се заплаща от производителя с пускането на превозното средство на пазара.