Хан Соло и Чубака не се развилняха из българския боксофис така, както се очакваше, но все пак поведоха в класацията, пък макар и с три пъти по-малко зрители от последния междузвезден филм миналия декември. Разпространителите обаче и през втората седмица, в която Хилядолетният сокол ще лети по българските екрани, не рискуват да пуснат филми с висок касов потенциал.  Вместо това този уикенд по кината тръгват 3 европейски драми, като поне две би трябвало да се харесат и на по-претенциозните кинолюбители, и една американска комедия за възрастни.    

Лятото на 1993

В „Лятото на 1993“ шестгодишната Фрида напуска баба си и дядо си в Барселона и заминава на село. И двамата ѝ родители току-що са починали от мистериозно заболяване. Отведена при чичо си и леля си, Фрида открива нов свят в старата каменна селска къща в планински район близо до гъста гора. Новите ѝ „родители“ са мили с нея, имат и тригодишна дъщеря Ана, с която двете могат да си играят.

Някое не толкова объркано и нещастно дете като измъкнатата от корените си Фрида би се почувствало в перманентна идилична ваканция. Но Фрида е много объркана и освен добрите времена, в новия си „дом“ ще изживее и много болка, която ще я накара да се държи лошо. Само краят на лятото знае как ще свърши всичко.

Дебютният пълнометражен филм на каталунката Карла Симон Пипо има многобройни режисьорски и актьорски награди и само положителни отзиви в сайта „Метакритик“:

„Лятото на 1993“ сблъсква директно противоречивите чувства и импулси на дете, което трябва да се приспособи в ново семейство, но Симон не допуска грешките на много други семейни мелодрами, като създава изключително красив филм за тъгата и паметта“, пише „Вилидж Войс“.

Щастлив край

Филм на Михаел Ханеке с Изабел Юпер, Жан Луи Трентинян, Матийо Касовиц.  В най-новата си творба австрийският режисьор разкрива историята на едно френско буржоазно семейство в пристанищния град Кале и драматичните обрати в живота им на фона на бежанската криза в Европа.

Бавно потъващият в деменцията Жорж Лоран, над 80-годишният патриарх на буржоазна фамилия, не е доволен, че му се налага да споделя дома си в Кале, където изникна небезизвестният имигрантски лагер „Джунглата“, с женения си за втори път син и неуморната си дъщеря Ан, която е завзела семейния строителен бизнес. Разведена и фригидна, Ан трябва да се справи с последиците от катастрофална злополука, причинена от сина ѝ Пиер, докато първата жена на брат ѝ  Томас е приета спешно в болница с мистериозно отравяне… Несъмнено всеки в това семейство крие по някой скелет в килера си, а от това ще се роди особен и притеснителен съюз. Но накрая някои тайни ще се окажат по-големи от други.

„Това не е нова посока за този режисьор, но той продължава все натам със същото ослепително вдъхновение. Резултатът е увлекателен като сатанински вдъхновена сапунена опера за династия на изгубени души“, отбелязва „Гардиън“.

Луната на Юпитер

Докато унгарското правителство се готви да приеме закон, според който оказването на помощ на бежанец е престъпление, унгарското кино в лицето на режисьора Корнел Мундруцо предлага нещо доста по-различно – свръхестествен трилър за сирийски бежанец. Млад имигрант е прострелян, докато влиза нелегално през границата със Сърбия. Ужасен и в шок, раненият Ариан мистериозно се сдобива със способността да левитира.

Хвърлен в бежански лагер, той е изведен тайно от един доктор, който иска да изследва невероятното му умение. Преследвани от побеснелия директор на лагера, бегълците няма къде да се скрият, докато вдъхновен от свръхестествената способност на Ариан, докторът не му се доверява в свят, където чудесата се продават за жълти стотинки…

„Луната на Юпитер“ бе селектиран в официалната програма на Кан, сред отличията му за най-добър филм от фестивали в Каталуния, Норвегия и Франция, е и наградата за най-добър режисьор от фестивала на фантастичното кино в Остин.

Съпоставката между изразните средства на свръхестествения трилър и актуалните социално-политически теми в последния филм на Корнел Мундруцо – са оригинален поглед към супергероичния жанр на фона на бежанската криза – който може да се окаже труден за някои зрители. Обаче онези, които се престрашат, ще намерят много поводи да се наслаждават на „Луната на Юпитер“, смятат в „Гардиън“.

„Визуално увлекателният филм на Корнел Мундруцо, „Луната на Юпитер“, остава прекалено интелектуално затворен в собствените си алегорични ограничения, за да направи наистина силно впечатление“, коментират в „Плейлист“.

Книга за възрастни

„Книга за възрастни“ разказва историята на четири дългогодишни приятелки, чийто живот се променя напълно, след като прочитат „50 нюанса сиво“. Предвид актрисите и актьорите Даян Кийтън, Джейн Фонда, Кандис Берген, Мери Стийнбъргън, Ричард Драйфус, Анди Гарсия, Дон Джонсън (но без дъщеря му Дакота), не бива да очаквате особена еротика. Но можем смело да очакваме забавни моменти.

„Кандис Берген категорично е най-добрата част в „Книга за възрастни“: естествена, забавна и доста сърцераздирателна, по един непредизвикващ съжаление начин“, пише „Ванити Феър“.

„Наистина тъжно е, че най-доброто, което Холивуд може да направи от толкова много талант и опит е това съчетание от стилно лайфстайл порно с малко изстинал хумор“, съжалява „Варайъти“.

Площад Славейков