421 дни! Толкова продължи управлението на правителството на Пламен Орешарски. През 404 от тях питахме КОЙ? И протестирахме. Сега правителството е в оставка, а след броени дни ще се закълне служебен кабинет, който да подготви предсрочните избори на 5 октомври. Време е за равносметка на свършеното и несвършеното.

Ако се вярва на статистиката, доскоро макроикономическите данни вървяха добре. На фона на застоя на икономиката в почти всички държави, България успяваше да постигне някакъв, макар и мижав ръст.

В международните класации за конкурентоспособност и условия за правене на бизнес имаше известни премествания с по някоя позиция напред или назад, но нищо драматично, както се казва, в рамките на статистическата грешка.
Не трябва да се забравя, че тези данни се смятат на база минимум година назад, така че е трудно да се определи значението на кабинета "Орешарски" за движенията в класациите.

Натиск върху цените

Но ключовите реформи бяха сериозно забавени. Министерството на икономиката и енергетиката на практика се занимаваше особено с втората част от своето наименование. Ведомството впрегна целия си капацитет, за да натиска надолу цените на тока и да придвижи изпълнението на газопровода "Южен поток" дори и под заплахата на сериозни санкции от страна на Брюксел заради нарушения на антимонополното законодателство.

Което стана и причина за спиране на финансирането по европейските програми. Според консултанти, европейските чиновници са започнали спирането на вече одобрени проекти заради дребни и чисто "формални" нарушения, на които преди това не им е било обръщано внимание. Или заради пропуски, които са допустими по нашето законодателство.

Ало, приватизацията ли е?

Правителството тотално блокира процеса на приватизация, включително и чрез борсата. В края на февруари беше избран оценител на държавния дял във фондова борса и Централния депозитар, но процесът приключи дотук.
Вместо това властта го удари на популизъм в името на дребния потребител, дребния търговец, дребния производител. Лошите бяха енергийните фирми, банките и големите вериги за продажба на хранителни стоки.

Банките и фирмите за бързи кредити бяха ударени с противоречиви промени в Закона за потребителския кредит, които влязоха в сила от 23 юли. Субективно разходите се понижават. Но обективно потребителите се задължават да ползват други услуги на банките, с които се компенсира отпадането на т.нар. такса за управление. А таксата за усвояване беше заменена от някои трезори с такса за правна оценка или друг вид помощ.

Бягат ли инвеститорите?

Заради несигурната политическа обстановка чуждите инвестиции се сринаха до скромните 106 млн. евро за първите 4 месеца при 1,092 млрд. за 2013 г. Не се появи нито един голям нов инвеститор, но ключовите играчи на пазара на аутсорсинг услуги и производство на автомобилни компоненти продължиха да развиват бизнеса си и да наемат служители.

Няколко сделки отбелязаха оттеглянето на чужди инвеститори от страната - местната компания "Технополис" купи германската "Практикер", а новосъздадена фирма с български собственици придоби веригата магазини за хранене "Пикадили". Все пак трябва да се отбележи, че продажбите бяха част от стратегия на компаниите-майки за разпродажба на активи с цел оптимизиране на бизнеса.

Мерки, мерки, мерки

За сметка на икономически бездействащото икономическо ведомство, министърът без портфейл и вицепремиер Даниела Бобева се захвана с амбициозна програма за активно управление на държавната собственост и облекчаване на административната и регулаторната тежест за бизнеса и населението, която включваше няколко стотици мерки.

Според справка, предоставена на Клуб Z, към края на юли са изпълнени 50 мерки от приетите общо 138 за намаляване на административната тежест от май 2013 г. насам, а 39 са включени в законопроекти, които са внесени в Народното събрание.

За изпълнени се смятат и 60% от мерките за намаляване на регулаторната тежест за бизнеса беше приет план с 247 мерки.
От приетите от тях правителството може да се похвали с намаляването средно с 21% на таксите, събирани от Агенцията по вписванията, което спестява на хората и фирмите около 4,1 млн. годишно. Има и удължаване на периода на различни разрешителни, както и отпадането на ежегодните пререгистрации на земеделските производители.

Беше приет и принцип за комплексно административно обслужване - при заявка за административна услуга от хора и фирми да не се изискват документи, които са налични в администрацията. Но докато той заработи на практика, ще изтече доста вода.

Най-често влязлата в медийни заглавия мярка не беше приета -  отпадането на нотариалната заверка при прехвърлянето на собственост върху автомобил. Съвсем разбираемо, тя се посрещна със съпротива от нотариусите, които имаха разумните доводи, че при българската действителност това ще доведе до порой от измами. Както и интереса да продължат да събират таксите си.

В момента се разглежда предложението автомобилната регистрация изцяло да премине към нотариусите. Но не е съвсем ясно как ще стане това. И дали ще стане някога.