Думата "балон" е била използвана 4600 пъти от началото на годината във връзка с капиталовите пазари, отбеляза известен пазарен анализатор. Ако тенденцията продължи с тези темпове, това може да е тревожно, казват анализатори пред CNBC.

В неделя Лорънс Макдоналд, който е един от създателите на дъщерната компания на банката Morgan Stanley ConvertBond.com изпрати по туитър статистиката, като пресметна, че ако продължи честотата на използване, до края на годината бройката ще стигне 7900. За сравнение, през 2007 г. - годината, която предшестваше глобалната криза, думата "балон" е била използвана 6850 пъти. През 1999 г., преди борсовия срив на 2000 г. - 6800 пъти.

Макдоналдс е чест гост на финансовите медии и е сътрудник на в. "Ню Йорк таймс".

Според Ивън Лукас, пазарен стратег в IG, публикациите могат да се превърнат в самосбъдващо се пророчество, защото коментаторите имат позиции на пазара.

Все повече и повече съобщения се концентрират около термини като "балон" и "наддценен" и се създава ефекта на снежната топка, защото коментаторите, които залагат на спада на цените - т.нар. мечки, заемат къси позиции (б.ред., при тях се продава взета назаем акция, като се очаква тя да поевтинее и след това да бъде върната обратно, като "мечката" спечели от разликата в цената) и съветват клиентите си да направят това. Накрая "биковете" (б.ред. тези, които очакват акциите да поскъпват) се изморяват и "мечките" вземат превес, обяснява той.

Според други пазарът вече е достигнал връхната си точка на поскъпване и няма фундаментални икономически данни, които да продължат тренда нагоре.

В момента акциите в S&P 500 се продават на цена, равна на 18,84 пъти печалбата им. За японския Nikkei коефициентът е 18,86, в Австралия - 16,11, за германския DAX стойността е 16,11. За сравнение, на китайския фондов пазар, който се смята за евтин, стойността е 9,7.

В края на миналата седмица анализаторът Джон Хюсман, който е сред най-известните борсови "мечки" коментира пред в. "Уолстрийт джърнъл", че в момента пазара е близо до балона на 2000 г., но разликата е, че ако тогава се е спукал само секторът на високотехнологичните компании, сега раздуването е при повечето сектори.

Шефът на Compass Global Markets Ендрю Су, който има и психологическо образование, също вярва в самосбъдващото се пророчество, особено в условията на високи цени.

Използването на думата "балон" в медиите оказва влияние върху поведението на хората и ако и най-малкото нещо потвърди тяхното подозрение, че това наистина е балон, те се фиксират върху това и игнорират всяко друго свидетелство. Веднъж започнали да действат, това води и до ефекта на пеперудата, обяснява той.

Според Су увеличеното използване на думата "балон" от началото на годината е свързано основно с американските акции и недвижимата собственост в Китай и Австралия.