Арт инсталация в Берлин, посветена на „мъчениците“, предизвика гняв с включването на един от джихадистите, участвали в парижките атаки, заедно с Мартин Лутер Кинг и Сократ, а от френското посолство нарекоха изложението „изключително шокиращо“.

Така нареченият „Музей на мъчениците“, създаден от датски художествен колектив, показва портретите на 20 личности от историята, „умрели заради своите убеждения“, придружени от кратки биографии.

Изложбата включва образа на френския джихадист Исмаел Омар Мостефай, един от тримата въоръжени самоубийци, които през 2015 г. убиха 90 души в Париж. До неговия портрет е поставен билет за зала „Батаклан“.

Иконата на борбата за граждански права в САЩ Мартин Лутер Кинг и гръцкият философ Сократ споделят обща стена с Мохамед Ата – пилота, който разби пътнически самолет в една от кулите на Световния търговски център в Ню Йорк на 11 септември 2001 г.

Едноседмичната инсталация на артгрупата, наречена „Другото око на тигъра“, е била открита в миналата сряда в центъра за изкуства „Кунстквартир Бетаниен“ (Kunstquartier Bethanien) и предизвика вълни на гняв в германски и френски медии и в социалните мрежи.

От френското посолство в Берлин излязоха с изявление, че са „смаяни“ от „дълбоко шокиращото“ решение в изложбата да бъдат включени терористи.

„Като се има предвид нашата привързаност към свободата на художественото изразяваме, ние остро осъждаме объркването на мъченичеството с тероризма“, се казва в позицията.

Авторите на инсталацията са от артгрупата „Другото око на тигъра“.

От артгрупата защитиха експозицията си, заявявайки, че осъждат всякакъв вид насилие или тероризъм и просто обръщат внимание на използването на термина „мъченик“.

„Всички мъченици в произведения на изкуството са били определени за такива от държава, религия или организация. Никой не е бил назначен за мъченик от творците“, се казва в тяхно изявление.

Берлинските власти се дистанцираха от проекта, заявявайки, че не го „подкрепят“ и не са осигурили никаква финансова помощ.

По-ранната версия на „Музея на мъчениците“ в Копенхаген през 2016 г. също предизвика противоречия, след като недоволни граждани подадоха полицейско оплакване, обвиняващо художниците в „насърчаване на тероризма“.

Площад Славейков