Разбилият се в Украйна малайзийски боинг е летял само 300 метра над височината, на която Украйна е забранила полетите над своя територия.

Това съобщиха днес източници от ЕС в Брюксел.

Всички 298 души на борда на самолета загинаха 17 юли при падането му край град Торез в Донецка област. Съществуват подорения, че той е свален с ракета от проруски сепаратисти.

На 1 юли Украйна е затворила въздушното пространство над източните територии до 26 000 фута (7900 метра). От 14 юли височината била увеличена на 32 000 фута (9750 метра). А самолетът е летял на 33 000 фута (малко повече от 10 000 метра над Украйна).

Държавата, която затваря частично въздушното си  пространство,  решава каква е безопасната височина. Евроконтрол - европейският авиационен орган, може да провери дали тя е взела всички технически мерки, за да затвори този участък от небето си, но няма правата сам да й налага мерки.

75 на сто от нормалния международен трафик в деня на катастрофата е продължавал да минава по това трасе, казаха източници в Брюксел. 15 на сто от трафика се е отклонил по други трасета – над България, Полша, Румъния и Турция.

Украинското ръководство на въздушното движение е отговорно за спазването на зоната, забранена за полети. В случая забраната е частична – под определена височина. В момента на катастрофата самолетът е бил воден от център за ръководство на въздушното движение в Днепропетровск. Източникът подчерта, че той не е бил воден от центъра в Симферопол, столицата на полуостров Крим. „В напълно нормална ситуация самолетът е изчезнал от радара,“ каза той. „Нямаше отклонения от първоначално съобщения маршрут, самолетът е летял по плана на полета.“

Разследващ екип от Киев е тръгнал за мястото на инцидента, но още не е стигнал до него, тъй като то е в район, контролиран от сепаратистите. Не се знае къде са черните кутии. Ако не се намерят, може да се съди по останките на самолета дали е бил  ударен от нещо. През 1983 г., когато сваля южнокорейския "Боинг 747" над  Далечния Изток, СССР прибира черните кутии и ги връща едва  след края на Студената война да бъдат разчетени във Франция. Държавата, на чията територия е станал инцидентът, решава как и къде да се четат записите. Тя може да поиска това да стане в страната-производител на самолета САЩ.

Според международните споразумения за въздухоплаването следствието за катастрофата се води от Украйна. В него обаче имат право да участват още слесните съпжави: Малайзия, защото самолетът е неин, Холандия, защото има най-много загинали нейни граждани, САЩ, защото тяхна фирма е произвела самолета и Великобритания, защото нейна фирма ("Ролс Ройс") е произвела двигателите. Явно, разследващият екип ще е международен. Стандартният срок за предварителен доклад от разследването е един месец, а за окончателен доклад – година или малко повече.