Европейската комисия предложи днес допустимите въглеродни емисии на новите автомобили  и микробуси в ЕС през 2030 г. да бъдат с 30% по-ниски в сравнение с 2021 г.

Законодателното предложение включва и междинна цел за новопроизведените леки и лекотоварните автомибили – до 2025 г. емисиите им да са с 15% по-ниски отколкото през 2021 г.

За да стане закон, то трябва да получи одобрението на държавите членки и на Европейския парламент.

В прессъобщение Комисията нарича предложението си „технологично неутрално“, но посочва, че иска да поощри въвеждането на автомобили с ниски или с нулеви емисии.

В същото време тя подчертава, че преходът трябва да бъде плавен и че очаква делът на автомобилите, които имат двигател с вътрешно горене, да бъде 80% през 2030 г. Тя не се казва каква част от тези 80% биха били хибридни автомобили, т.е. такива, които имат и електрическа тяга.  

Преминаването към  коли  с ниски или нулеви емисии трябва да увеличи нетните спестявания от разход на гориво на нова кола до €600 през 2025 г. и €1 500 през 2030 г. и съответно до €2 500 и €3 800 за вановете при срок на експлоатация 15 години, смята Комисията.

Предложението предполага ЕС да развие мрежа от чисти станции за презареждане както и авотбусни линии за дълги разстояния, които да заменят масовото използване на лични автомобили.

Комисията представи и план за действие, според който европейският бюджет ще отдели €800 млн. в безвъзмездно финансиране и заеми, за да бъде изградена в Европа мрежа от станции за алтернативни горива като електроенергия, водород, природен газ.

Допълнително тя предлага финансиране от €200 млн. за развитие на автомобилни акумулаторни батерии между 2018 и 2020 г.

Представеният днес пакет включва и инициатива за улесняване на обществените поръчки за чисти превозни средства и ревизия на директива, която би увеличила използването на комбиниран транспорт, който включва минимален автомобилен пробег и се осъществява главно по релси или вода.

Стратегията на ЕС е до 2050 г. въглеродните емисии на неговия транспорт да са с 60% по-ниски отколкото през 1990 г. Днес транспортният сектор дава една четвърт от въглеродните емисии в ЕС, като 22% от тях се падат на автомобилния транспорт.