Няколко от най-мощните компании в света се състезават в изграждането на една и съща технология: автомобили без шофьор. Тази, който го направи преди останалите – и то най-добре – ще промени бъдещето на американските градове завинаги. И сега, след години работа, проектът на „Уеймо“ (Waymo), сестринска компания на Гугъл, се стреми да поеме водещата роля. Както „Уеймо“, така и Гугъл, са собственост на една и съща компания-майка – „Алфабет“, съобщава списание „Слейт“.

Обикновено склонната към секретност компания покани наскоро избрани репортери да хвърлят поглед над какво работи екипът им, включително и да видят таен дотогава макет на град на около 100 мили източно от Силициевата долина, построен за изпитания на роботизираните автомобили. Както съобщава „Атлантик“ в подробности по-рано тази седмица, фалшивият град е ограден парцел земя, който екипът на „Уеймо“ нарича Касъл, по името на военновъздушната база, заемала това място.

В него инженерите са изградили кръстовища, улици и пресечки – но с изключение на розовите военни общежития, останали от старата база, тук типичните за всеки американски град сгради отсъстват. Дълги улици, кръстовища и пътища, но без никакви къщи зад тях.

„Това наистина е град за роботизирани автомобили: всичко, което има значение, е върху и непосредствено до асфалта“, пише в „Атлантик“ Алексис Мадригал, един от репортерите, получили достъп до съоръжението.

Инженерите на „Уеймо“ са реконструирали онези кръстовища, които са се оказали трудни за маневриране за техните самоуправляващи се коли в досега – като кръстовище с две ленти, намиращо се в Остин, Тексас. И както всеки добър фалшив град, Касъл разполага с пълна колекция от реквизит като велосипеди, скейтбордове, растения, детски играчки, манекени и, разбира се, много пътни конуси, които се използват за пресъздаване на различни сценарии, в които роботизираните коли биха попаднали в реалния свят.

В Касъл самоходните автомобили могат да изминат хиляди километри в контролирана среда, където автомобили, шофирани от хора, се изпречват на пътя им, за да тестват скоростта, с която роботът забавя и спира. Освен за да са сигурни, че роботизираните коли няма да ударят никого, техните инженери искат да са сигурни и че те возят достатъчно гладко. Никой не би пътувал в самоуправляваща се кола, ако при всяко непредвидено спиране телефонът му пада на пода.

Фалшивият град е впечатляващ, но преди него колите на „Уеймо“ имат вече милиони километраж в компютърни симулации, където хиляди виртуални автомобили изминават по около 8 милиона мили на ден, усъвършенствайки софтуера на истинските автомобили. Симулационната програма, наречена Carcraft, включва модели на градовете Остин, Маунтън Вю и Финикс.

„Уеймо“ не е единствената компания в Силициевата долина с виртуални светове, в които роботизирани автомобили трупат практика. „Юбер“, фирма, която също има амбициозна програма за самоуправляващи се автомобили, наема служители на различни позиции за проекта си, който описва като „изграждането на игри и 3D виртуални среди и реалистични светове и ситуации“. Тестове на техните самоуправляващи се коли текат и в реални градове като Питсбърг, Тампа и Сан Франциско.

„Юбер“ са страна и в съдебно дело с „Уеймо“, произтичащо от придобиването на Otto – самоуправляващ се камион. Създателят на Otto, Антъни Левандовски, преди това е работил като водещ инженер в програмата на „Уеймо“, които твърдят, че се е качил на борда на „Юбер“ с откраднати търговски тайни от „Уеймо“.

В „Епъл“ също разработват технология за самоуправляващи се автомобили и както съобщи „Ню Йорк Таймс“ по-рано тази седмица, те отделят по-малко средства. Първоначално екипът на „Епъл“ работи върху проектирането на това, което може да се превърне в автономна кола с тяхната марка, но сега компанията се фокусира върху вътрешната технологи на автономни автомобили, а не върху целия автомобил. „Форд“, „Тойота“ и „Дженеръл Мотърс“ също работят по подобни проекти.

Докато компаниите продължават да напредват в амбициозните си планове за роботизирани автомобили, регулаторните органи изглеждат не толкова подготвени. В четвъртък сайтът Recode съобщи, че федералният консултативен съвет, отговорен за регулацията на технологиите за автомобили без водачи, съставен от ръководители на „Форд“, „Дженеръл Моторс“ и други транспортни компании, не се е събирал от встъпването на Доналд Тръмп в длъжност. Президентът все още не е номинирал и човек за поста председател на Националната администрация по безопасност на движението по пътищата – агенцията, която ще бъде натоварена с прилагането на законодателство за самоуправлямащи се автомобили.

И все пак законодателите изглеждат развълнувани от перспективата за самоуправляващи се автомобили, което би могло да спаси хиляди животи. През юли Камарата предложи законопроект, който ще предостави на автомобилостроителите на такива коли повече възможности за изключения от съществуващите стандарти за безопасност, което би позволило на 100 000 автономни автомобила да стигнат до пътищата, когато всички други условия са изпълнени.

Преди автомобилните роботи да започнат да шофират редом с шофьорите, компаниите искат да бъдат пределно сигурни, че тяхната технология е безопасна и готова да се справи с огромния брой непредвидени ситуации, което идват с навигацията в реалния свят. Една грешка може бързо да накара хорта да се откажат от идеята, към която и сега мнозина вече са скептични, а това ще върне технологията назад с години. Това е основната причина фалшиви градове като Касъл, където роботизираните автомобили могат да практикуват цял ​​ден, да са толкова важни за технологията точно сега, докато колите по американските пътища все още имат водачи зад волана.

"Площад Славейков"