"Искам ясно да заява - отричам обвиненията.

Злоупотреба с каквито и да било средства от НДК няма, още по-малко с тези за Европредседателството. 

Щях да престъпя закона, ако бях изпълнил някои указания на принципала на НДК в лицето на Министерство за българското председателство на Съвета на ЕС."

Това заявява бившият изпълнителен директор на НДК Мирослав Боршош в писмо до временната парламентарна комисия, която проверява харчовете да ремонт на НДК за Европредседателството. Документът бе предоставен на депутатите, след като Боршош отказа да се яви фзически в комисията с аргументи, че не й вярва заради изяви на нейни членове, както и заради това, че вече е обвиняем и фактите и обстоятелствата ще се изясняват в съда. 

В писмото си Боршош отхвърля обвиненията на бившия принципал - министър Лиляна Павлова, че не са й предоставяни документи, поискани от ръководството на НДК. Според бившия директор министърката си е позволила непрозрачно да наеме фирма за външен одит, която е подготвила "тенденциозен доклад". В него става дума за нарушения в процедулата по избор на изпълнител на ремонтните дейности. 

Боршош твърди още, че при получаването на обвинението си, той не е бир запознат с никакви доказателства, в това число и с доклада на ДАНС, по който започва разследването. Бившият директор на НДК обаче пише, че сигналът до ДАНС е бил подаден от "бивш служител на НДК, който е бил "уличен по надлежния ред в престъпление по служба - превишаване на правата с цел набавяне на мателиална облага за себе си".

Името на служителя не се споменава.

Тези части от писмото на Боршош бяха прочетени от председателката на комисията Дияна Йорданова (ГЕРБ). Тя предложи документите, предоставени от бившия директор на НДК да бъдат приложени към доклада на самата комисия, чийто предварителен вариант щях да е готов още днес. Велислава Кръстева от ДПС обаче поиска не само писмото да не бъде приложено към доклада, но и да не бъде взимано под внимание, защото Боршош не уважава парламента и комисията като институции, позволява си и обидни квалификации.

Идеята предстои да бъде гласувана в края на заседанието. Румен Гечев от БСП обаче се обърна към ГЕРБ:

"Управляващите не осигуряват основния виновник да сме изобщо тук – Мирослав Боршош. Според мен вие го криете – имахме много конкретни въпроси, които не са свързани със съд и прокуратура. Има държавни пари да се появява по билбордове, но не и в парламента. Тома Биков орева света, за да се яви г-жа Златева и тя е тук. Докато Боршош върти на пръста си вицепремиери и премиери, а управляващите го крият."

Тома Биков от ГЕРБ на свой ред заяви:

"Аз предлагам опозицията да осигури г-н Мирослав Боршош тук, защото ние имаме точно толкова възможност, колкото и те. Дайте да не се питаме чий е г-н Боршош. Той е има 18 години – взел е решение да не се яви".

Боршош отказа да се яви в комисията около час преди старта на заседанието, като съобщи мотивите си във фейсбук. 

Ето какво написа вече обвиняемият Боршош във фейсбук час преди заседанието, на което трябваше да се яви:

Днес трябваше да взема участие в заседанието на Временната комисия в НС, свикана за установяване на факти и обстоятелства за разходване на средства, представени целево на НДК за подготовката за българското 
председателство на Съвета на ЕС, пред която прецених да не се явя поради следните факти: 

- Заседанието трябваше да се състои утре, но беше преместено за днес, за да може докладът от работата на комисията да бъде готов на следващия ден- 25.07, вторник, което е невъзможно и несериозно заради обема от информация и документи;

- Някои от членовете на комисията си позволиха преднамерени и крайни изказвания много преди аз да бъда изслушан в комисията;

- Комисията започна своята работа на 6 юли, проведе само четири заседания в рамките на 21 дни по казус и обстоятелства, изискващи разглеждането на огромен обем документи и запознаването с множество факти и гледни точки. Смятам, че решенията, взети в такива кратки срокове и в условията на медиен натиск, не могат да бъдат безпристрастни и обективни.

В този смисъл имам основателни съмнения относно добросъвестната работа и заключения на комисията, както и относно непредубедеността на някои от нейните членове. В периода, в който комисията заседаваше, настъпиха съществени промени в обстоятелствата - прокуратурата повдигна обвинение.
Всички факти и твърдения вече ще се изясняват в съда и затова допускам, че явяването ми пред комисията може да се използва и за други цели, а не само за изясняване на истината. Въпреки това от уважение към българските институции и в частност българския парламент предоставям писмено своите аргументи по разискваните в комисията въпроси. 
Вярвам, че моето изложение, ведно с прикрепените към него документи ще бъдат подробно и безпристрастно разгледани дори и от онези, които вече изразиха мнението си.

Въпреки аргументите на Боршош задължение длъжностни лица и граждани да се явяват в парламентарните комисии има и в конституцията, и в Правилника за работата и дейността на Народното събрание, който има статута на закон.

В чл. 80 на основния закон пише, че "длъжностните лица и гражданите, когато бъдат поканени, са длъжни да се явяват пред парламентарните комисии и да им предоставят исканите от тях сведения и документи". Текстът е буквално пренесен в чл. 117 от правилника на парламента. В чл. 115 от същия нормативен акт пише още:

"Всички държавни органи и длъжностни лица от държавната и общинската администрация и граждани са задължени да предоставят необходимите сведения и документи във връзка с въпросите, предмет на изслушвания, проучвания и анкети, дори когато сведенията представляват държавна или служебна тайна."

Разбира се, санкции за неявяване няма, тоест текстовете са по-скоро пожелателни.