Целта на коалицията "Движение "Да, България"" е да бъде разрушен модела "Пеевски-Цацаров-Борисов", и да не се допусне да бъде сменен с варианта "Пеевски-Цацаров-Нинова". Това обясни днес водачът на листата в Кюстендил Любомир Авджийски по време на представянето на програмата на новата формация в частта "Държавно управление - Правосъдие - Национална сигурност - Информационно общество"

"Имената имат значение, но те са лесносменяеми, но моделът остава същият. Опасяваме се, че в следващия парламент, независимо дали ще управлява коалиция начело с ГЕРБ или БСП, този модел няма да бъде разрушен", обясни Авджийски.

Той посочи и ключовите политики, които предлагат за постигане на целта - познатите промени в правосъдната система, които предишният парламент отхвърли. Сред тях са намаляване на парламентарната квота във Висшия съдебен съвет, особено драстично в съдийската колегия, така че професионалистите да управляват и да отговарят за назначенията в съдебната система. 

"Председателите на ВАС и ВКС да бъдат предлаани от съдийската колегия, а не от общия пленум, тъй като това позволява на прокуратурата да се намесват при кадруването в съда, което е недопустимо и в световен план никъде не се случва. Навсякъде единствено съдии отговарят за назначаването на съдии", подчерта Авджийски.

Съдиите трябва да имат повече власт и в ежедневната работа на администрацията, а за да се облекчи тяхната работа, "Да, България" искат да се промени съдебната карта, така че ненатоварените съдилища да поемат част от работата на свръхнатоварените, докато се постигне някакъв баланс. Прехвърляне на дела в момента между съдилища не е възможно, уточни той.

По отношение на главния прокурор Авджийски отбеляза и исканата от предишния състав на Реформаторския блок независима антикорупционна прокуратура.

"На второ място предвиждаме много по-сериозна отчетност на главния прокурор и главната прокуратура, тя е една структура, която е неотчетна пред органите. Няма резултати от борбата с корупцията", отбеляза юристът.

Адвокатът Емил Георгиев, представител на ДЕОС, пък подчерта, че много хора грешат, като смятат, че съдебната система не ги засяга.

"Те казват "стига с тази реформа, тя нито се яде, тя нито се пие". Не е вярно, защото правосъдието решава човешки съдби. Когато имаме кофти правосъдие, нормално е то да дава кофти резултати. На този фон масовото усещане на хората е, че няма справедливост", отбеляза той.

И даде за пример имотната мафия, обърканите инструменти за призоваване, които позволяват да се съди човек без да знае, дори и удостоверителните функции на кметовете по селата, които могат да спомогнат за кражби на фирми.

Бившият служебен министър на отбраната в кабинета "Близнашки" Велизар Шаламанов пък представи политиките на "Да, България" по отношение на националната ни сигурност. Той посочи очаквано като ключова връзката ни с НАТО, активната и работеща комуникацията със съюзниците ни. И предложи нова позиция - директор, който да интегрира информационните проекти на различните служби.

"Световна практика е всяко ведомство да има главен информационен мениджър", отбеляза той.

Даде пример и за объркана политика в министерствата - "Гражданска защита", която първо бе извадена като самостоятелна държавна агенция, но след това бе част от Министерството на бедствията и авариите по време на тройната коалиция, после преименувано на Министерство на извънредните ситуации, а след това закрито от ГЕРБ, което доведе до агенцията да влезе под крилото на МВР. Според Шаламанов това е натоварило и без това голямо министерство и е прекъснало важни връзки.

Програмата за електронното управление представи Божидар Божанов, работил като съветник за електронно управление към кабинета на вицепремиера Румяна Бъчварова и един от ключовите хора зад новия закон за електронно управление, който последният парламент прие.

Той посочи 5 ключови направления в плановете на "Да, България", като първото е електронната идентификация.

"Пише в закона, че трябва да има електронна лична карта, и това трябва да се случи", отбеляза той.

И добави, че в Естония, която е водеща в областта, премиерът е отбелязал, че без електронна лична карта електронно управление няма как да има.

Той каза още, че това би помогнало и на други проблеми, описани преди това от колегите му - например навременното получаване на призовки и актове, плащането им като част от електронното правосъдие, улесняване на работата на съда чрез дигитализиране на всички процеси. Същите мерки на административно ниво ще улеснят и мединицана, образованието, работата на пътната полиция, работата и достъпът до регистри като ГРАО и имотния регистър, обществените поръчки.

"Може да се установи дали публична личност има висок риск от корупция. Ако роднина на министър е спечелил например обществена поръчка от същия министър, има висок риск за конфликт на интереси", даде пример той.

Божанов отбеляза, че електронното гласуване, чието експериментално провеждане трябва да започне догодина, е малко встрани от същата тема, но също много важно.

На въпрос на Клуб Z защо взимаме пример от единствената държава в света с пълно електронно дистанционно гласуване - Естония, а не от големите европейски демокрации, повечето от които са го отхвърлили, той заяви, че ни помага и малкият размер на населението ни - едно е да се направи подобна работеща система за 50 или 150 милиона души, друго е за България и Естония. Българите са под 7 милиона, а естонците - около 1,3 млн.

"Против съм сега да се провежда машинно гласуване, не може да се осигури сигурността на вота за месец", отбеляза обаче той.

И добави, че един скандал при провеждането на машинното гласуване може да навреди много и на електронното дистанционно.