В една от най-силните протестни акции, предприемани от голяма културна институция срещу президента Тръмп, Музеят на Модерното изкуство в Ню Йорк представя творби на артисти от страни с предимно мюсюлманско население, на чиито граждани той забрани влизането в САЩ, пише „Ню Йорк Таймс“.

Седем произведения на автори като суданския художник Ибрахим Ел-Салахи, архитектката, родена в Иран, Заха Хадид и живеещата в Лос Анджелис иранска видео артистка Тала Мадани, бяха инсталирани в четвъртък през нощта на петия етаж на галерията, заменяйки седем работи на Пикасо, Матис, Пикабиа и други западни артисти. На стената редом с всяка творба е поставен текст, която ясно декларира намеренията на музея:

„Тази работа е от художник от нация, на чиито граждани се отказва влизане в Съединените щати, в съответствие с президентска заповед, издадена на 27 Януари 2017“

С изключение на Хадид и Ел-Салахи, всички останали артисти са родени в Иран. Това са Тала Мадани, скулпторът Парвиз Танаволи, пионерът на модерното иранско изкуство Чарлс Хосеин Зендеруди, фотографката Ширана Шахбази и художникът Маркос Григориян. В добавка голяма скулптура от алуминий и стомана на Зия Армаджани, американски артист, роден в Иран, е поставена в остъкления двор на музея с изглед към градината.

Допълненията на петия етаж са отклонение от традиционния наратив на музея за Западния модернизъм преди 1945 г. Само в много редки случаи MoMA прекъсва с произведения на следвоенното и съвременно изкуство последователността в представянето – от постимпресионизма до кубизма, дадаизма и нататък – която все още отразява модернистичната визия на своя първи директор, Алфред Бар. За следващите седмици са планирани и други допълнения. През февруари в МоМа ще бъдат показани и филми на режисьори – жертви на забраната.

Дали тази акция би притеснила Доналд Тръмп, неговия главен съветник Стив Банън или всеки републиканец, който няма никакво отношение към изкуството? Вероятно не, отбелязва сайтът Daily Cos. Причината този протест да е важен е, че всяка свободна страна трябва да помни – колкото повече пречки има пред изкуствата, толкова по-малко вероятно е да бъде успешна като нация. Достатъчно е да си спомним неуспехите на руския комунизъм в непреклонните му опити за налагане на социалистическия реализъм.

Площад Славейков