Една от най-големите, важни и дългоочаквани обществени поръчки в областта на пътната инфраструктура вече 9 месеца е затапена като магистрала в празничен ден.

Става въпрос за електронна система, която ще позволи въвеждането на тол такси (на база изминато разстояние) по републиканските пътища за тежкотоварни превозни средства (над 3,5 т), както и на т. нар. електронна винетка, която ще даде гъвкавост при таксуването на леките автомобили (плащането ще е за най-различни периоди).

Прогнозната стойност на търга е 200 млн. лв. без ДДС, а очакваният период за изпълнение – 19 месеца.

Обявлението за обществената поръчка бе публикувано на 6 април 2016 г. в регистъра на специализираната агенция, първоначалният срок за подаване на оферти беше 30 май. И като се почна едно обжалване – вече девет месеца. Непрестанно се намираха фирми (три чуждестранни и две български), които обжалваха условията в процедурата.

Преди Нова година се видя светлина в тунела и на 29 декември агенция „Пътна инфраструктура” даде нов срок за оферти – до 5 януари. Но щастието на пътния фонд беше кратко като обявения срок. Във вторник, 3 януари, се разбра, че процедурата отново е спряна.

На 30 декември чешката компания „ТоллНет” е подала поредната жалба срещу изграждането на тол системата, а междувременно се стигна и до политическо напрежение по случая с възобновената поръчка.

Павел Беднар

„ТоллНет” за втори път жали търга. От корпоративния й сайт се разбира, че това е млада и динамична чешка компания с централа в Прага и офис в Бенешов. Управител е инж. Павел Беднар. Фирмата разработва продукти и решения в областта на пътните такси, както и за доставките на електроенергия и природен газ.

Най-значимият продукт на „ТоллНет” е системата Billien. Има я в две разновидности – за тол оператори, събиращи пътни такси и за компаниите от сектор «ютилити» (комуналните услуги). Според интернет страницата на чешката компания продуктите й са внедрени в Словакия от тол оператора на пътни такси SkyToll.

„ТоллНет” е еднолична собственост на друга чешка компания - „Крокола”, в чиято управа са само бизнес дами: Кристина Брунатова, Вероника Худкова, Мартина Вимерова и Олга Пражанова. Собствеността на „Крокола” се губи в Кипър – акциите са 100% притежание на неизвестната офшорка Fascinating trading limited.

Унгарската „Ерба 96” е друг евентуален участник, чиято жалба блокира за известно време търга за тол системата в България. Управител на дружеството е Ерик Ароксалаши, седалището – на ул. „Щубняи” в Будапеща, а предметът на дейност – компютърно програмиране.

Фирмата е регистрирана през 1996 г., първоначално действа като подизпълнител на американски и германски уебкомпании. Две години по-късно създава първия унгарски онлайн магазин Software station, а разработеният портал World of Watches печели през 1999 г. награда на престижното американско списание „Тайм”.

„Ерба 96” разработва и цялостни решения за събиране на пътни такси. Дружеството е направило системата за електронна винетка за унгарската пътна мрежа.

Ищван Бешеней

От корпоративния й сайт става ясно, че от 2001 г. „Ерба 96” е собственост на унгарската група „Лаурел” (Laurel), действаща в областта на информационните и компютърни технологии. Собственик и изпълнителен директор е Ищван Бешеней, определян за един от водещите предприемачи и иноватори в страната.

Централата на „Лаурел” e в град Секешфехервар – средновековната столица на Унгария, любима на унгарските царе, намираща се на 65 км югозападно от столицата Будапеща. Секешфехервар е родното място на унгарския премиер Виктор Орбан, градът е побратимен с Благоевград у нас.

Третата чуждестранна компания, блокирала търга на АПИ, е от Германия, а името й трудно се изписва на един ред – „Витроник Д-р Инж. Щайн Билдферарбайтунгсзюстеме”. Представители са Даниел Шолц-Щайн и Клаус Михаел Бюхер. Централата на дружеството е във Висбаден, център на провинция Хесен.

„Витроник” е основана през 1984 г. от д-р инж. Норберт Щайн, който сега е президент и изпълнителен директор.

Една от основните дейности на дружеството е създаване на технологии, свързани с пътния трафик. В това число влизат: сателитна тол система за тирове, внедрена през 2003 г. по германските магистрали, тол системи във Франция и Австралия, лазерни решения за засичане на скоростта на МПС, използвани от пътната полиция, навигационни системи.

За „Витроник” работят 560 служители във Висбаден, от които 260 инженери. Компанията има поделения в САЩ, Китай, Австралия, Франция, Великобритания, Полша, Малайзия, Мексико и ОАЕ.

Норберт Щайн

За 2015 г. консолидираните приходи на групата „Витроник” са 110 млн. евро.

Основателят Норберт Щайн е носител на приза „Предприемач на 2005 г.” в Германия, даван от „Ърнст & Янг”.

Да отделим малко редове и за неизвестните български фирми, подали жалби в Комисията за защита на конкуренцията срещу поръчката на Агенция „Пътна инфраструктура”.

„Мархинженеринг” е със седалище и адрес на управление на ул. „Суходол” 3 в София. Управител и едноличен собственик е Георги Божков (46 г.). За 2015 г. дружеството не е подавало финансов отчет, но за периода 2011-2014 г. то няма приходи и разходи, тоест не е осъществявало активна дейност.

Божков е собственик и на регистрираната през м.г. фирма „Рединг 07” от София, както и на „Лайм Пловдив” със седалище в Пазарджик и 38 хил. лв. приходи за 2015 г.

"Мархинженеринг" е регистрирана през 2003 г. от съдружниците Александър Пешев (72 г.) и Маргарита Пешева (40 г., да не се бърка в бившия председател на СЕМ). Пешев е управител и собственик на "Ваф 3", която не е била активна до края на 2015 г. (бел. ред. - за след това няма данни).

И последната фирма е „Пропърти стан”, чийто адрес на управление е в самоковското село Радуил. Управител и едноличен собственик на капитала е Камелия Таскова (43 г.). Дружеството е основано през 2014 г. и до края на 2015 г. не е отчело нито лев приходи.

Таскова е и в съвета на директорите на фирма „Трейд стан”, в което 50% от капитала държи Станислав Захариев. Същият е и основател на „Пропърти стан”, като през м.г. прехвърля 100% от капитала на Камелия Таскова.

Дали „Мархинженеринг” и „Пропърти стан” са фирми фантоми или зад тях стои някой едър български бизнесмен – предстои да разберем.