Нискотарифната авиокомпания Ryanair обяви планове да се премести в основния хъб на най-големите в Европа - Lufthansa, съобщава Ройтерс.

Става дума за летището във Франкфурт, където е авиационният център на германската авиолиния. Това се отчита като директна атака срещу тях от страна на все по-бързо растящата авиокомпания, която наскоро започна да предлага билети и за 2 евро.

"Обида е дори само да се провежда обща пресконференция на Ryanair и Франкфуртските авиолинии в същия ден, в който Lufthansa обяви резултатите си от третото тримесечие", отбелязва Михаел Гиерсе, мениджър в Union Investment, един от акционерите в Lufthansa.

Нискобюджетните компании като Ryanair и easyJet могат да предлагат много повече места, както и да ги запълват с лекота, намалявайки цените драстично, когато има нужда. Така се възползват от ниските в момента цени на горивата, както и спестяват загуби по дестинациите с непостоянно натоварване. 

За разлика от тях, Lufthansa не може да си позволи подобни отстъпки. Вчера те обявиха, че ще предлагат по-малко места от планираното за това тримесечие, за да компенсират натиска за намаляване на цените на билетите. Същото правят и British Airlines.

Ryanair планира да разшири дела си от пазара в Германия от 8% на 20%. В същото време германският гигант се бори с поредици от стачки на пилотите си и други служители, отмяна на полети и спиране на работата.

Битката за Франкфурт ще е жестока, предвиждат специалисти. Досега самолетите на Ryanair кацаха на летище Франкфурт-Хан, което е все едно да кацат в Пловдив за София - то се намира на 120 км от града. Причината бяха високите такси на основното летище. С немалко злоба и подигравка Lufthansa поздрави нискобюджетните си конкуренти в Twitter така:

"Добре дошли на истинското летище на Франкфурт, скъпи Ryanair. Ако се загубите на толкова голямо летище, просто ни се обадете!"

Близо 60% от самолетите, минаващи през града, са пряко или косвено на германците. Те държат и 8% от Fraport, компанията, която притежава летището. Планът им да запазят присъствието си вероятно ще означава дъщерната им нискобюджетна компания Eurowings да свали цените до нивото на Ryanair. Това ще спести 300 млн. годишно, твърди изпълнителният директор Карстен Шпор.

Според независимия авиационен консултант Джон Стрикланд това всъщност може да помогне на Lufthansa, тъй като идването на Ryanair няма да удари директно мрежата им, но може да помогне за преговорите с профсъюзите и персонала за нуждата да се намалят разходите на късите маршрути.

"На сегашните си цени не би било възможно Eurowings да се състезава рамо до рамо с Ryanair, ако подобен сценарий стане действителност", обяснява още Стрикланд.

Едно е сигурно - цените на самолетните билети продължават да падат.