България няма да успее да усвои евросредствата по Оперативна програма "Транспорт" за периода 2007-2013 г., а за следващия период на програмата са заложени мини, които ще направят невъзможна реализацията на проектите. Това е записано в анализ за направеното в транспортния сектор от правителството на Пламен Орешарски през първата година от мандата. Документът, с който Клуб Z разполага, е за вътрешно ползване в БСП.

В доклада се казва, че въпреки че "правителството  предприе  поредица  от  важни  мерки  за стабилизиране на железопътния транспорт, както и за подготовка и пълноценно усвояване на средствата  по програмите по линия на ЕС възниква проблем по пълното усвояване на средствата поради недостиг на време".

София не е България

Транспортните корифеи на Столетницата вещаят в мрачни краски и бъдещето на проектите по ОП "Транспорт", заложени за реализация в периода 2014 - 2020 г.

По отношение на програмата за предстоящия програмен период се очертават редица несъответствия по водещите приоритети, пише в документа.

Според разчетите на БСП  стойността  на  приоритетните  проекти  по  жп направлението от София до Бургас и за довършването на автомагистрала "Струма" са необходими над 2 млрд. евро.

Това е два пъти повече от осигурените средства, пише в анализа. В същото време от БСП завистливо обръщат внимание, че отново София, в която червените традиционно получава слаба подкрепа на избори, се очертава пак да бъде отличник по усвояване на еврофондовете. 

Изграждането на третия диаметър на метрополитена е осигурено на 90% със средства от ЕС, гарантиращи пълната му реализация, което контрастира с огромното изоставане по изпълнението на Общия генерален план за развитието на транспорта в Република България, пише в тайния червен анализ.

Освен това от Столетницата посочват, че "териториалното разпределение на гарантираните средства по основните  приоритети  на ОП "Транспорт" до 2020 г.  са  насочени изцяло  към  Южна  България.  Подготовката  и  реализацията  наосновните  инфраструктурни  проекти,  определящи  развитието  нарегионите,  не могат да преодолеят дебалансираното развитие на траспортната инфраструктура между Северна и Южна България".

В БСП имат сериозна забележка и към други стратегически действия на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС). От управляващата партия дори директно обвиняват министър Данаил Папазов в действия, които не съответстват на правителствените политики:

Без да са записани в програмата на правителството, от МТИТС са организирани и се провеждат действия по предоставянена концесия на гражданските летища София, Балчик и Пловдив, пристанищни терминали  Варна  – център,  Русе – изток  и  Русе  – Зимовник,  както  и  жп  гара  Варна.  Посочените  действия  се предприемат без да е готова цялостна оценка за ефективността на концесионирането от гледна точка на интересите на националната икономика и без да са осъществени необходимите законодателни и административни промени.

Друга критика е свързана с това, че транспортното министерство не е направило критичен анализ за завареното финансово състояние на държавните компании от сектора към идването на власт на кабинета Орешарски. Посочва се още, че част от кадровите назначения в министерството са "съмнителни" и че в БДЖ не е постигнат "качествен  прелом  в експлоатацията  и финансово-икономическото  състояние  на компанията".

И още проблеми

В секретния анализ на БСП е посочено още, че проблемът с тировете между България и Турция всъщност е бомба със закъснител, която изобщо не е обезвредена.

"Заради противопоставянето на браншовите организации на превозвачите от двете страни не може да се постигне съгласие по въпросите  на  междуправителствената спогодба  между  България  и  Турция за международния автомобилен транспорт. Нерешени оставали  ключови  въпроси  за  транзита  и ползването  на права  за  трети  страни".  

В документа се посочва още и че българските  превозвачи са поставили ултиматум правителството да реши проблемите до 26 юни т. г. Ако това не стане, пак можело да се стигне до протести и затваряне на граничните пунктове.