Падат драконовските глоби, които авиокомпаниите отнасяха, когато превозят до България чужденци, живеещи в ЕС, с "нередовни" шенгенски визи. Това предвижда проект за промени в Закона за чужденците в Република България, внесен от червения депутат Петър Мутафчиев. От авиационната индустрия от години настояват за такава редакция и се оплакват от терор от страна на Гранична полиция спрямо тях и клиентите им. 

През последните две години граничните ни власти са наложили глоби за над 400 000 лв. на българските авиокомпании заради пътници с еднократни шенгенски визи. Санкцията, която е между 6000 лв. и 10 000 лв. на нередовен според МВР пътник, са отнесли основно "България ер", "Българиан Еър Чартър"  и "Ер Виа", които извършват най-много туристически чартъри. В момента тези авиокомпании са завели десетки съдебни дела срещу Гранична полиция.

Причината е, че Законът за чужденците досега не правеше разлика между нелегални емигранти и туристи, които идват на почивка в България с предплатен пакет, трансфери и фиксиран полет за връщане, обясниха от Асоциацията на българските авиокомпании, която подкрепя изцяло законодателните промени.

Проблемът с шенгенските визи се появи след влизането на България в Европейския съюз. Пик на глобите за авиокомпаниите за пътници от трети държави без входна виза за страната ни имаше през 2011 г., но след това МВР допусна за такъв вид документ да се признават обединената шенгенска виза, дългосрочната шенгенска и разрешението за пребиваване в държава от ЕС.

В списъка обаче липсва еднократната шенгенска виза, с каквато на почивка у нас пристигат много руснаци, украинци и сърби, които живеят в Западна Европа. Според Асоциацията на българските авиокомпании (АБА) МВР реално наказва въздушните превозвачи без да имат каквато и да е вина, тъй като не им е работа да проверяват дали един пътник, пристигащ от държава в ЕС, има шенгенска виза или не. Освен това Гранична полиция често налагала санкции при твърде формални поводи.

Според новите текстове в закона глобата от 6000 до 10 000 лв. за превозвача остава само в случаите когато е ясно, че пътникът идва от страна извън Европейския съюз и  когато за него е сигурно, че целта му е да се установи нелегално в България.