Николина Ангелкова е министър със самобитен колорит, който внася неочаквана свежест сред доста равните, даже скучни прояви на останалите членове на кабинета. Тя е много дейна, активна, оценява силата на социалните мрежи, съвременните технологии и ги използва с пълна сила. Незнайно защо социалните мрежи обаче не ѝ отговарят с взаимност. 

Несправедливо не оценяват непосредствеността ѝ, искреното учудване и радост да открива неща, които се предполага, че са добре известни или да гледа по-широко на фактите.

Лятото е силен сезон за туризма, силно е и за изявите на министър Ангелкова. Която най-вече залага на рекламата - във всичките ѝ форми и с пълното убеждение, че лоша няма. Дали?

Последната инициатива на министерство на туризма от онзи ден е обществена поръчка за 1,6 млн. лева без ДДС за организиране на турове из България за чужди журналисти и блогъри. 420 представители на медии ще се любуват на прелестите на родната природа и туризъм и после по план ще разказват за тях пред читателите си. С нетърпение очакваме тези разкази. Само дано опорните точки да не ги пишат в министерството, че може да се окажем в неочаквани ситуации и да се преоткрием - и като история, и като културни и природни дадености и възможности.

Ето някои от най-запомнящите се изяви на Ангелкова.

1. Министърката наскоро откри, че съществува Деултум 

Ние имаме огромно културно-историческо наследство и е много важно да го използваме. Включително и вчера бях на посещение в община Средец и видях уникално тракийско наследство, Деултума - музеят... Просто има неща, които самите ние не познаваме, и е много важно да ги включим към общите туристически маршрути и към пакетите, които предлагаме, за да може, когато времето е лошо, а и не само - когато туристът поиска да му се осигури разнообразие... Защото световните тенденции са, че вече туристите избират дестинацията според усещането и допълнителните услуги, които им се предлагат, защото почти навсякъде има слънце и море, навсякъде има сняг, но е важно какво ще е изживяването, сподели Ангелкова в интервю пред БНТ.

 

Интересни идеи. С тази подробност, че древният град си е там от векове, а и от доста отдавна - от 1988 г., е обявен за национален археологически резервет. 

2. Ще обърнем специално внимание на вампирите

Странджа като цяло се оказа голямо предизвикателство за министърката. Тя се развълнува силно от "уникалните неща" и най-вече от...вампирите. И веднага роди стратегия, туристическа - "ще обърнем специално внимание на вампирите"  

"Аз за първи път съм в Странджа и трябва да кажа, че има какво да се види и да се включи в маршрутите на големите туроператори, така че туристите, които идват на морето, да могат да се отбиват и насам – само на 30 км от Бургас", каза тя на пресконференция в Средец (незнайно защо не са ѝ споделили, че има организирани туристически посещения от Слънчев бряг и т.н. на селища в Странджа и то от времето преди тя да е министър - примерно в Бръшлян - б.р.).

Ето и частта с вампирите:

"Качихме се на храма на слънцето – древнотракийското светилище на 2500 години Марков камък. Това е нещо уникално в сърцето на Странджа... В дулмисите видяхме много запазени гробове и обичаи още от тракийско време. Изключително много ме впечатли, че тук още през 2004 г. са открити 17 вампира, нещо което трябва да популяризираме. Разбрахме се с кмета г-н Иван Жабов да стартираме кампания да популяризираме това, което е открито в областта, и специално внимание ще бъде обърнато на вампирите”, беше цитирана да казва министърката. 

От лятото, в което Божидар Димитров откри първия си вампир, нищо вече не е същото. Трепери, Румъния, граф Дракула и сие, България ще се превръща във вампирска дестинация. 

(Само в скоби - Румъния, според министърката, има и големи основания за завист. Още в края на 2015 г. Ангелкова сподели пред Клуб Z, че "Румънците много ни завидяха за Сталоун". Става дума за клипа, в който холивудски звезди препоръчват България. Сред тях са Салма Хайек, Антонио Бандерас, Джейсън Стейтъм, Ейдриън Броуди, Шохрех Агдашлу, а накрая Силвестър Сталоун отсича: "България е мястото". Тогава румънските медии написали: "България отново ни изпревари", по министерските думи.)

3. Гърция, завиждай! Българските услуги са по-хубави и морето - по-чисто

Докато Румъния трепери, че ѝ отнемат най-ценното от имиджа (а дори и Сталоун не се вижда никакъв наоколо за компенсация), Гърция вече е в паника по друга линия - в България всичко е по-чисто, по-безплатно и по-туристическо... По.

"Чадърите и шезлонгите в Гърция са безплатни, но тамошните плажове не предлагат "всички услуги", обясни министърката на 6 юни. "В Гърция няма водно спасяване, няма медицинско обслужване, почистването не е с такива изисквания, каквито има у нас, и има изисквания за консумация", продължи тя. Ужасно.

Вторият аргумент, с който Ангелкова изненадващо удари в земята Гърция, е за чистотата на водата.
 
"Контролът върху чистотата на плажовете ще бъде непрекъснат, за да се гарантира безопасността на туристите. От 94 взети проби, 67 показват отлично качество на водата – много по-добро от това в Гърция. Тази година първите проби на водата показват, че водата е чиста, особено в Лозенец, там, където се спекулираше в началото на седмицата. Първите проби, които РЗИ взе в петък, показаха, че водата е абсолютно чиста", обясни тя.

С това Ангелкова показа, че разполага с впечатляващо количество данни. Гърция има официално сертифицирани 430 плажа със "син флаг" - България има 11.

Министърката доста развесели с това си изказване социалните мрежи, които не ѝ останаха длъжни. Най-честите постове във фейсбук бяха: Отивам да се мъча на мръсното гръцко море без услуги. Как ли ще оцелея.

За лош късмет мислите си Ангелкова сподели в навечерието на стрелбата срещу Митьо Очите в "Слънчев бряг".
Което даде още повече храна на ироничните коментари.

4. Сянката на плажа - по-малко платена

На 1 юни Ангелкова даже обеща: „Тази година драстична промяна в цените на шезлонгите и чадърите няма да има, а за следващата очакваме драстично намаляване”. Миналата година  тя обеща, че тази вече няма да има такса "сянка" на плажа. В примерна концепция на Министерството на туризма тогава беше включено, че няма да се плаща за чадър и шезлонг на плажа. "Печалният" пример на Гърция показва, че тогава има много малко услуги, тъй че...

 5. 200 лв. глоба за всяка палатка

С тази идея изгря през март за кратко туристическото министерство - плащаш глоба, ако палатката ти е извън регламентираните места. Очевидно във ведомството някой много искаше да настрои срещу себе си всички къмпингари. Все пак оригиналната идея беше бързо смотана в някой тъмен ъгъл.  

6. България - първа голф нация

Голф туризмът може да е красивото лице на България, обяви през септември м.г. Ангелкова. на Кръгла маса в голф комплекс "Лайтхаус". Тя даже увери, че министерството ѝ разработва концепция за развитието на бранша. Така още преди вампир туризма, се оказа, че ще залагаме на красотата и на голфа.

7. Битката при Траянови врата и щрак Николина на портрет

Туристическата шефка има огромна любов към позирането за снимки. Тя не пропуска сюжет, пред който да бъде овековечена. Тази ѝ страст обаче ѝ играе лоши шеги. По време на официалното откриване на туристическата борса „Ваканция и Спа Експо“ в София Ангелкова гордо се изпъчи пред крайно нелепа възстановка на посрещането на ослепените Самуилови войници на фона на винил за Траянови врата. Нейният пресцентър доста небрежно  (или невежо) обедини Траянови врата с трагичното ослепяване на войните и се получи нов гаф. Във фейсбук веднага Ангелкова и нейните хора бяха обвинени в незнание - битката при Траянови врата е голяма българска победа, а ослепяването на българските воини се случва години по-късно в трагичната битка при Ключ, припомниха историци. По всичко личи, че министърката очевидно обаче борави по-широко с историческите факти и не обръща внимание на подробности като години или векове. Но подхожда към всяка тема с ентусиазъм, нали?

 

 

 

 

Недобрият вкус на Ангелкова беше подложен на щателно обсъждане в социалните мрежи - и заради избора на обект за снимка, и заради облеклото ѝ. 

 

8. Туристическа стратегия "позиране със знаменитости"

Ангелкова обича да прави съпричастни към българската култура холивидски и в краен случай боливудски звезди. По изпитана рецепта. Като си снима с тях. Непредубеденият наблюдател би предположил, че основна част от работното си време г-жа министърката посвещава на снимки с чужди знаменитости. Покрай тази трудоемка дейност се случва някоя стратегия, която после трябва да се коригира. Когато остарее, Ангелкова ще разгръща албумите и ще има спомени, които да я топлят. Този маркетингов подход към туризма някак обаче не е оценяван по достойнство.

С Гари Олдман.
Със Самюъл Джаксън

 

С Джейсън Стейтъм и любимия тоалет.

Г-жо Ангелкова, трудно ми е да повярвам, че градите имидж на България със селфита. Поне следващия път заместете собствения си облик в/у тях с една кофичка кисело мляко, така поне възвращаемостта от реклама ще е в пъти по-голяма за България. Иначе лобирането е хубаво нещо, стига само да има покритие. При всекидневно избухващите скандали, свързани пряко или косвено с туристическия сектор в България, Вашите изяви меко казано не са там, където ги очакваме от един министър на туризма. Оставете маркетинга на професионалистите и преосмислете сериозно приоритетите на длъжността си и на този прекрасен отрасъл преди тотално да сте го превърнали в едно изпразнено от съдържание лого, пише
Iana R. Alexandrov на фейсбук страницата на министърката.

Не е съвсем права - това не са селфита, а внимателно позиране и нагласяне за снимка, която някой приближен прави. По-обмислено е, въпрос на стратегия.

8. Ако не Холивуд, може и Боливуд

Когато Холивуд не е в наличност, може и Боливуд. Индия е такъв голям пазар, все пак...

"Шарук Кан е вторият по богатство актьор в света след Брад Пит. Може и да изглежда екзотично в момента, но там е бъдещето. След няколко години ще се види огромен резултат", разяснява през ноември 2015 г. пред Клуб Z Ангелкова своята визия за боливудски туризъм у нас.

Министърката грее на снимка във ведомството си с боливудската звезда Аджай Девган.

 

Ето и повече от още един оригинален замисъл на Ангелкова: Тълпа от индийци се засилва навсякъде, където ходят Шарук Кан, Аджай Девган и Каджол, защото това са данните. Това е народопсихологията на Индия. Там две трети и повече от хората гледат Боливуд. Да не говорим, че на Боливуд сме дали 0 лева и 0 стотинки, като навсякъде. Тези хора сме ги убедили с  лицето си и с името си да застанат и да помогнат на България. В момента те ще се снимат в рекламен клип за страната ни, който ние ще излъчваме само в Индия. Нормално е. Това ни е целеви пазар, огромен пазар. Там Боливуд е на огромна почит. Когато Шарук Кан публикува нашата обща снимка в неговия фейсбук, имаше 3 милиона гледания за по-малко от 6 часа, сподели още министърката.

Светът на Ангелкова е шарен, пълен с нетрадиционни хрумвания и много пожелателен. Пълен с милион и едно намерения.

Ето и едно скромно предложение за туристическа атракция - хем в незабравимата балкантуристка стилистика, хем в унисон с министерските идеи. Туристите се натоварват на рикши, закарват ги до Деултум и там наблюдават традиционния по нашите земи ритуал "Вампири играят голф". Например.