В публичното пространство Румъния от известно време придоби образа на светъл пример за борба с корупцията, който ние трябва да следваме. Затова посещението на делегация от комисията за борба с корупция в парламента в северната ни съседка преди дни вероятно е нещо нормално. Особено като се има предвид, че другата седмица се очаква парламентът да дебатира на първо четене новият антикорупционен закон, изготвен от екипа на вицепремиера Меглена Кунева. 

"За ден и половина имахме 6 срещи".

Това разказа пред Клуб Z шефът на комисията Валентин Иванов. Той поясни, че по време на тези срещи нашите депутати са се запознали подробно с румънското законодателство и румънската практика в борбата с корупцията. И са открили някои съществени разлики с тези у нас - както в досегашното законодателство, така и в законопроекта, подготвен от Кунева.

Иванов изтъкна, че в Румъния има специален орган, който се грижи за отнетото имущество, придобито по престъпен начин. У нас такъв няма. Той каза още, че Националната агенция по интенгритет на Румъния ( АНИ) се занимава най-вече с проверка на декларации за конфликт на интереси, проверява деклрации за имуществено състояние и несъвместимост. Единствената разлика е, че у нас проверките на декларациите се правят от Сметната палата.

АНИ е създадена през 2007 г. Тя проверява около 300 000 човека. Досега е образувала 11 000 проверки, от които само 300 са дадени на прокуратурата. Установените несъответствия са за 25 млн. евро. Всяка година АНИ се подлага на одит. Той се прави от Националния съвет по интегритет, който се избира от Сената.

"Спрямо одита, който е извършен, те могат да поискат отстраняване на член на комисията. Такъв орган в закона на г-жа Кунева няма. Имаше го в първия вариант, сега има съгласие да го върнем между първо и второ четене".

Това изтъкна Иванов. И допълни, че лицето, срещу което е подаден сигнал, има право в рамките на 15 дни да бъде изслушано и да оспори сигнала.

Румънското законодателство изисква всеки един сигнал да бъде подписан. Ако обаче в даден сигнал има тежки доказателства комисията може да се самосезира. Ако се окаже обаче, че той е набеждаващ, комисията носи отговорност и то по Наказателния кодекс. Докато в предстоящия за приемане закон у нас членовете на бюрото не носят отговорност.

Преди дни парламентът в Румъния е гласувал промяна в закона, според която проверки със задни дати не могат да се правят.  В нашия законопроект е предвидено те а се извършват 10 години назад. Прагът за разминаване между доходи и имущество в Румъния е 10 000 евро, докато при нас 10 000 лв. 

През 2002 г. румънците създават националната дирекция за борба с корупция. В нея работят близо 400 служители и се ръководи от главен прокурор, който е независим и не е подчинен на техния генерален прокурор. Подобно предложение имаше от Реформаторския блок, когато се променяше Конституцията, но то не бе прието.

За този период дирекцията е разследвала 1258 случая, от които 352 са завършили с осъдителни присъди. В това число -  1 премиер, 6 депутати, 4 държавни секретари.

"Броят на осъдените не е толкова голям спрямо мащаба на Румъния. Не са така трагични при нас спрямо тях", убеден в Иванов.

Той заяви, че в Румъния не съществува т.нар. обратна тежест на доказване - обвиненият да доказва, че е невинен. Докато законът на Кунева предвижда именно такъв механизъм.