Нова регистрация

(минимално 8 символа)
(минимално 8 символа)

За утре е насрочен протест на служителите на Летище София срещу правителственото решение за отдаване на концесия на аерогарата. Очаква се на протеста да се съберат около 300 души пред стария Терминал 1. Защо работещите са притеснени от това решение Клуб Z разговаря с Тодор Митов, председател на Федерацията на транспортните работници към КТ "Подкрепа".

Ето разговора ни с него:

- Г-н Митов, какво точно притеснява синдикалните организации  на КТ "Подкрепа" и КНСБ в концесионната процедура за Летище София?

- Притесняват ни много неща и именно затова утре сме организирали митинг-шествие на летището. Ще се съберем на терминал 1 между зоната "Заминаващи" и "ВИП"-а от 12 до 13 часа. Излезе информация, че се спира концесията заради жалба в Комисията за защита на конкуренцията, служителите на летището сега викат "Ура", но това е само временно и по никакъв начин не решава проблема.

Процедурите по отдаването на летището си вървят въпреки нашите възражения, които многократно сме представяли пред министъра на транспорта Ивайло Московски. Беше ни обещал концесионните анализи, но не ни ги даде. Не било редно. Съгласихме се. След като бе публикувано обявлението за процедурата обаче видяхме едни доста странни и озадачаващи цифри.

- Кои числа ви озадачават?

- Първо, нека видим какво показват финансовите резултати на летището за миналата година. 154 милиона лева са приходите на летището за 2015 г. Ако това число го умножим по 35 - каквато е заложената в документацията продължителност на концесията в години, се получава числото 5 405 155 000 лева. В същото време Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е заложило общ приход за периода на концесията от 2 675 876 000 лева. Тоест, получава се една разлика от 2,7 милиарда лева. В условията е записано акуратно, че фирмата, която ще вземе летището, ще събира приходи от такса кацане, от пътническа такса, от такса паркинг, от такса ръкави, такса шум, от такса сигурност. Всичко това са реално всичките приходи на летището.

Освен това се казва, че концесионерът ще бъде задължен да реализира инвестиции в размер не по-малък от 306,6 млн. лева. Само че само през последните три години летището от собствени средства е реализирало инвестиции в размер на 36 милиона лева. Получават се по 12 млн. лева на година или ако се запази същото темпо на инвестиции, то за 35-годишния срок на концесията се получават 420 милиона лева.

- Но изплащането на новия Терминал 2 на летището продължава. Този разход нали ще бъде поет от концесионера?

- Изобщо не е така. В момента ние изплащаме по 10,736 милиона лева на ЕБВР за финансирането на новия терминал. Но догодина реално ще е последната вноска по този заем. Този разход пада и се превръща в чиста печалба. Освен това всички летищни такси се прибират от концесионера във Варна и Бургас, а при нас влизат директно в държавния бюджет. Така че нека не гледаме, че печалбата на аерогарата е 5,580 млн. лева за миналата година. Фактически преди тя да се появи в бюджета сме внесли 18 милиона лева от такси. Ако прибавят и тези 10,7 милиона след като свърши заема към ЕБВР се получава една съвсем друга ситуация.

- Казвате, че реално летището печели повече от това, което се вижда във финансовите резултати?

- Всички тези сметки, които изреждам, са направени на база на данните за миналата година. Сега всичко е по-добре. През тази година само имаме с 15-20 процента ръст на пътниците, а всеки пътник и всеки полет носи пари на Летище София. Дойдоха "Райънеър" и то с 21 нови полета на седмица. Приходите ще са значително повече.

Освен това обаче има и още нещо, което е много важно. Правителственият Авиоотряд 28 е към министерството на транспорта, но правителственият ВИП не го издържат те, а Летище София. Всички дейности по стопанисването там, се извършва от наш персонал. Същото важи и за Летище Балчик, което е в активите на столичната аерогара.

- И какво става с правителствения ВИП и летището в Балчик?

- Те не са част от концесията и реално държавата ще се натовари с допълнителни разходи за обслужването им. А само в обслужването на правителствения ВИП са ангажирани десетина души, има и много сериозни разходи за парното на сградата, което е на нафта, на керосин. Доста пари гълта.  

Работещите на летището са притеснени, че ще бъдат орязани социалните разходи, защото тук парите са достатъчно добри спрямо нивото за държавата.

- Очаквате да има съкращения, така ли?

- Сега тук работят 2200 души, а концесионерът ще е в правото си да направи нова организация на труда. Дейности ще могат да бъдат възложени на външни фирми. Каквото и да си говорим през последните 20 години винаги когато се сменя властта и нова партия поеме управлението, при нас се назначава още и още персонал. Няма сини, червени, зелени, жълти - всички правят едно и също. 

- И наистина ли има работа за 2200 души на летището?

- Това е работа на мениджмънта. Ние гледаме да се спазва трудовото законодателство.

- Но това, което казвате, е по-скоро аргумент в полза на отдаването на концесия на летишето! 

- Един депутат ми казва "Как ще го даваме на концесия, къде ще ни работят жените". Това е така. Вдигат телефона  - и готово! Ние сме оазис - летището, РВД, някоя друга агенция, Центъра за градска мобилност... Това го има, но ние гледаме числата. Писахме до премиера Бойко Борисов, до финансовия министър Владислав Горанов и до Московски. Показваме им разминаванията в числата, а няма никакъв отговор от тяхна страна. 

Принципал на Летище София е министърът на транспорта. Той назначава мениджмънта. Така че ако има свръхперсонал, чия е вината? Те преценяват дали да се работи с 10 или със 100 души. Когато назначават нови хора, ние не ги питаме, даже се радваме, защото се разкриват нови работни места. Но когато започнат да казват, че работните места пречат, проблемът не е на синдикатите, а на мениджмънта. Ако има свръхперсонал, то той е именно сред полит-комисарите, назначавани от партиите. Тоя номер няма да върви при отдаване на концесия, но ако видим историята досега, то коя концесия у нас е станала нормално и има положителен ефект. Няма такава! Летището и като държавно може да работи много по-добре и да печети много повече. Стига да има воля за това.

- А как гледате на идеята с авансово изтеглени пари от бъдещия концесионер на летището да се покриват дългове на БДЖ?

- Това са пълни глупости. В България има Министерство на икономиката, но няма икономика, която да храни БДЖ. И Христо Ковачки вече си пусна собствени влакове. БДЖ могат много лесно да го спасят, ако въведат тол такси и качат тировете на влака, но това не трябва да се обвързва по никакъв начин с бъдещето на Летище София. Сега те наливат милиарди в нови магистрали, а след това по тях минават турските тирове срещу дневна винетка и ги разбиват.  

Ключови думи

Коментари

Кака Мара

Е па те и тебе че те дадат на концесия ама нема кой дад даде и пукната пара за главанаци

Рикон

Тия всички "работещи" там дето са се накачили на клона трябва наистина да пробват да работят истинска работа, вместо да стоят на държавна хранилка. И ако се появи един свестен концесионер да изрине готованците, още по-добре. Работещите ще продължат да работят, а скатавците на трудовата борса, така трябва да е! Затова и протестират срещу концесията синдикатите, щото ще им развали рахата и няма да ги хрантути вече държавата.

Кебапчо

Аз от 10-12 години все кандидатствам за работа там и все не успявам. Май сега разбирам защо. Ще трябва брат ми депутатин да го пратя за да ме огрее на Летище София.

Ха

Е по-основателен повод за протест,няма как да се измисли.Че и пространни обяснителни интервюта дават хората.

Карначо

Кебапчо, не се коси не си единствения. От край време в държавните предприятия се назначават близки и удобни хора. Виж само с какъв раздут щат е. Има европейски летища, като Брюксел например, които обслужват 5 пъти повече пътници с 2 пъти по-малко персонал Приеми го от тази страна, че си кадърен ама не си връзкар.

Фибата

По-гадни от тия във властта са само тия от синдикатите. Нема такива търтеи! Това са партийните секретари на демокрацията!

111

Как къде,такава хубава северна тангента Ви е направил Премиера....!

стига плач

ТО АКО ДОПУСНЕМ, ЧЕ " ОТТЕГЛИЛИЯ" СЕ ПЕЕФСКИ "СПЕЧЕЛИ" КОНЦЕСИЯТА, ПРИ ТАКИВА ПЕЧАЛБИ НАЛИ СЕ СЕЩАТЕ, ЧЕ ЖЕНИТЕ ИМ ПАК ЩЕ СА НАЗНАЧЕНИ ТАМ - ОТ БЛАГОДАРНОСТ ЗА ТОЗИ ПОРЕДЕН ПОДАРЪК! А ЩО СЕ ОТНАСЯ ДО ПЛАЧЕЩИТЕ СИНДИКАЛИСТИ, ТЕ МАЙ САМО ПАЗИХА СТАТУКВОТО 26 ГОДИНИ, ЗАЩОТО ЕДИН ЧИТАВ ВСЕНАРОДЕН ПРОТЕСТ НЕ ВИДЯХМЕ ПРИ ТОЛКОВА ПОВОДИ - НАПРИМЕР ДОРИ СРЕЩУ ЦИГАНИЗАЦИЯТА И ПОТЪПКВАНИТЕ ПРАВА НА БЪЛГАРИТЕ!

ѝ

клубзъ, ама Вие вярно ли имате такава позиция. А Ви четях..., довиждане!

Bambam

Мъка... по-лошо управление на летище не съм виждал освен в Москва. Да не говорим за уникалното решение за трансфер между двата терминала - само заради това трябва да има оставки и разследване кой вероятно се е облажил от бакшишите.

Роси

Абсолютно съм убедена, че частна фирма ще управлява по-добре аерогарата, но... при свястна и отговорна държава, която да определи реална концесионна такса и да контролира изпълнението на концесионните задължения. Но ако концесионерът плаща малка такса, изхвърли хората на борсата /нормално, очевидно са ужасно много/ и ние им плащаме издръжката сума ти време, пък и не знам дали честно ще се определи сериозна фирма, нещата могат и да засмърдят. Ето как нещо, което е абсолютно естествено в нормалните държави, у нас поражда проблеми и човек не знае какво да очаква...

Аффтентичен "десен" рев по отиващия си комунизъм...

Най

Следвайте ни

Още по темата

Още от категорията

Скъпи потребители,

От днес - 25 май 2018 г. - влиза в сила новото европейско законодателство за защита на личните данни, известно още и като GDPR.

Тук можете да прочетете целия документ: "Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни." (тук)

Във връзка с това "ЗЕБРА БГН" АД приема нова "Политика за поверителност" (тук), съобразена с GDPR.

Целта на новите правила е да дадат на вас повече права за контрол над собствените ви данни и по-добра защита на неприкосновеността ви.