Синдикатите готвят протест срещу концесията на Летище София в четвъртък. Тогава работещи на аерогарата ще се съберат на Терминал 1, но от профсъюзите обещават да не се блокира движението и да не се пречи на нормалната дейност.

Протестът е насочен срещу плановете аеропортът да бъде отдаден на концесия. В него ще се включат както структурите на КНСБ, така и тези на КТ "Подкрепа".

Според Федерацията на транспортните работници към КТ "Подкрепа" обясни, че ако летището продължи да се управлява от държавата, в бюджета ще постъпят над 2 млрд. лева повече, отколкото ако бъде отдадено на концесия.

"Концесионната процедура за Летище София изглежда корупционна. Явно е обещано на някого", заяви за Клуб Z Тодор Митов от КТ "Подкрепа".

Той добави, че синдикалните организации са изпратили писма до премиера Бойко Борисов, финансовия министър Владислав Горанов  и транспортния Ивайло Московски, в което настояват инфраструктурата на аерогарата да продължи да се управлява от държавата, а не от частен инвеститор.

"Сметките просто не излизат. В концесионния анализ са заложени занижени приходи, както и твърди ниски изисквания за инвестиции. През последните години летището влага в модернизация повече средства от ангажимента, който е предвидено да бъде поет от концесионера, което е абсурдно", добави Митов.

Протестът на аерогарата ще продължи от 12 до 13 часа и се очаква в него да се включат около 300 от служителите на аерогарата.

В момента концесионната процедура за Летище София де факто е спряна заради жалба, подадена в Комисията за защита на конкуренцията. Тя е от компании от кувейтския консорциум МАК/АДМАК, който изгради пистата на аерогарата.

Възражението на арабите е от 15 юни. Компанията "Мохамед Абдулмохсин Ал-Карафи и Синове" е депозирала в антимонополната комисия искане да бъде наложена мярка по спиране на процедурата до произнасянето на ведомството по жалбата им.

Кувейтците заведоха арбитражно дело в Париж срещу столичното летище за неспазени договорни клаузи. Спечелиха го и съдът им присъди обезщетение в размер на 45 милиона долара. Парите обаче не  са им платени и вероятно блокирайки концесионната процедура от консорциума МАК/АДМАК се надяват да стимулират властите в София да им преведат дължимото.

Транспортният министър Ивайло Московски се надява именно от концесията на столичната аерогара да дойде авансово плащане в размер на 550 милиона лева, с които да бъде приложен план за реформи в БДЖ.