Нова регистрация

(минимално 8 символа)
(минимално 8 символа)

Уличният разказвач Петко Благоев – Пандира от родния ми град остави следната история:

“Бургас. Море. По морето плува мина. Един чобан бута мината с гегата. Не пипай! Пипа. Не пипай! Пипа. Не пипай! Пипа… Намериха му гегата. В Пловдив”.

Сега обаче искам да ви питам защо Uber, платформата за споделени пътувания, заради която вече мнозина не викат такси, е важна?

БРЮКСЕЛ: НЕ ЗАБРАНЯВАЙТЕ "ЮБЕР"

Защото позволява да ползваме по-рационално колите си? Да.

Защото намалява задръстванията в града? Да.

Защото помага въздухът да е по-чист? Да.

Защото улеснява пътуването ни? Да.

Защото го поевтинява? Да.

Защото предлага по-високо качество на услугата? Да.

Защото създава конкуренция? Да.

Защото създава ново търсене? Да

И заетост? Да.

Защото помага да повишаваме доходите си? Да.

Защото тази конкуренция може да е нелоялна? Да.

Защото може да избягва данъци и осигуровки, които обикновените таксита плащат? Да.

Защото не е лицензирана като тях? Да.

Защото не подлежи на същата регулация? Да.

Да, но не това е най-важното. И не става дума само за Uber. Той е може би най-популярният пример на една нова икономика, която стремглаво се развива пред очите на целия свят въпреки съпротивата му, била тя държавна, синдикална, съсловна или стихийна.

Икономиката на споделянето прави поне две важни неща:

(а) ново използване на ресурсите;

(б) ново разделение на труда.

Използването на ресурсите и разделението на труда са в основата на цивилизацията.

Това, което сме днес, е тръгнало на разделението на труда между земеделци и скотовъдци, между воини и производители на храна и други блага.

Следователно икономиката на споделянето зясяга най-дълбоките основи на битието ни. Тя има потенциал не просто да промени бита ни, а целия ни живот и света.

Вижте само какво направиха Скайп и Вайбър с телефона, дори с мобилния телефон. Вижте какво направи интернет с вестниците и социалните мрежи – с т.нар. масова комуникация.

Uber е дигитално приложение, което прави таксито ненужно, или поне по-ненужно отколкото преди. То пряко свързва търсещи и предлагащи транспорт и ги освобождава от зависимостта от лицензирания доставчик на услуга. Колата е само един от ресурсите, които човек може да споделя, измествайки традиционния бизнес.

Uber e приложение-освободител и усилията то да бъде спряно със силата на държавната репресия са колкото трогателни, толкова и мракобесни.

Със същия успех държавата би пазила производителите на газени лампи от производителите на електрически крушки, производителите на каруци – от призводителите на автомобили, производителите на тефтери и обикновени телефони – от производителите на смартфони.

И ний сме дали нещо на световната съпротива срещу Uber – миналата година Комисията за защита на конкуренцията забрани услугите му в България и го глоби 100 000 лева. Върховният административен съд потвърди решението й.

Как това е засегнало транснационалната корпорация обаче разбрахме вчера от “Ню Йорк таймс”. Тя действа по целия свят и струва над 62 милиарда долара.

Това е повече от брутния вътрешен продукт на България. Uber, ако иска, може да купи нашата страна заедно с комисията й по конкуренцията и с върховния й административен съд.

Европейската комисия мисли близо година, след като властите в различни страни на ЕС – Германия, Франция, Италия и Испания – започнаха административни или съдебни войни срещу Uber. И днес им каза: Не го забранявайте.

Конфликтът между новата икономика на споделянето и традиционната икономика е класически конфликт между модерност и традиция. На кого принадлежи бъдещето е предизвестено. Европа “трябва да застане от правилната страна на историята”, каза заместник-председателят на нейната Комисия Ирки Катайнен.

Това се отнася и за България. И ние трябва да осъзнаем, че новата икономика, е възможност, а не опасност. За да не намерят някой ден само гегата ни. В Пловдив.

 

Още материали от автора четете тук.

Ключови думи

Коментари

1234...

Ето това наричам аз журналистика. Благодаря!

Bambam

Кой го интересува Юбер - важното е едни ОК боклуци да дерат кожи. То по този начин държавата храни и ЛУК.

Фатмак

Ето това е "журналистика" по нашенски - куп лозунги в любимия на чичо Сталин стил "вапрос-атвет", един куп внушения (по-малко задръствания? как, като направим от всички таксиджии? по-чист въздух? как? като изкараме още повече коли? "поевтинява", като "пестим" от данъци и после се чудим защо държавата няма кинти? ), които не са подкрепени с нито един факт и игнориране на неприятната реалност (бягането от данъци и неплащането на осигуровки, нулевата грижа за безопасност на клиента и шофьора и т.н.). Дори "Работническо дело" на първа страница демонстрираше повече отговорност към разискваната тема и лъжеше малко по-кротко.

Редник

Просто е, старшина, но трябва да можеш да смяташ. Вместо пет коли с по един човек в тях, в града отива една кола с пет души. Т.е. намаляват автомобилите по улиците, оттам намаляват задръстванията, оттам намалява замърсяването на въздуха. Хората плащат по-евтино отколкото за такси. Всички твърдят, че Убер вземат по-малко. Човекът, който сутрин качва някого в колата си, докато отива на работа, си докарва допълнителен доход. Вечер, на връщане, пак ги качва и пак си докарва някой лев. Кое не е факт? И какво не разбираш?

Първо, да не се забравя, че в Брюксел също има продажници. Само че там искат дори не милиони, а милиарди. А относно пътуването с не-таксита, нека попитам: А защо забраниха използването на стари коли за таксита? Защо забраниха използването на стари автобуси за таксита? Стари бусове за маршрутки? Значи, аз като имам товарен бус, мога да му туря едни седалки и ай-дяяя! да почвам да возя - пускам си едно командировачно от фирмата и ей-ти Бургас, ей-ти Банско. Защото аз наистина си използвам буса за пътувания, защото е тъпо да купувам цяла кола само за командировки и за 2-3 частни пътувания В ГОДИНАТА. И ето, сещам се - защо беше това риене на НАП да не връща цялото ДДС за горивата, уж колите се били ползвали за лични нужди и пр. Нали целта според автора била да правим икономии - ами да ни поощрят тогава. Този въпрос ТРЯБВА да се постави пред Брюксел. Ето, аз пътувам 600 км годишно частни пътувания със служебната кола - това е споделено пътуване, да, да! И НАИСТИНА мога да кача пасажери, да, да! И следващия път ще го направя! И още нещо - АКО С ЕДНА КОЛА СЕ ПРЕНЕСЕ КРАДЕНА СТОКА, ТЯ ПОДЛЕЖИ НА КОНФИСКАЦИЯ, колкото и шофьорът да реве, че не е знаел. Не важи за таксита.

АКО С ЕДНА КОЛА СЕ ПРЕНЕСЕ КРАДЕНА СТОКА, ТЯ ПОДЛЕЖИ НА КОНФИСКАЦИЯ, колкото и шофьорът да реве, че не е знаел. Не важи за таксита.

логична статия

Да , така е! Браво на автора!

Фатмак

"Тя действа по целия свят и струва над 62 милиарда долара" - пълното неразбиране на това как работи измамата валюейшън от списващия е трогателна.

То тогава за какво са ни доктори и фармацевти като вече и бабите имат интернет и таблети, и могат да правят прегледи и предписват илачи онлайн . И това е икономика на споделянето ! За какво ни е полиция като Динко от Ямбол върши повече работа! За какво ни е съдебна система като Волен раздава повече правосъдие пред будките за цигари ! То тоя Юбер стана утопично въжделение както беше комунизма 45 години ! Ама май се взеха едни пари за лобизъм и сега трябва да се оправдаят !

Писах Ви плюс. Не мога да разбера, тези, които са Ви писали минуси, дотам ли са изпаднали, че парите за едно такси да са им толкова важни?

Фатмак

"Кое не е факт? И какво не разбираш? " *** Не е факт, че тия, дето возят в убер сутрин отиват на работа, а не са излезли специално да возят хора (факт е, че убер поощрява хора, които возят на пълно работно време, а не "споделящи"). Не е факт, че петима се возят в една кола. Не е факт, че е "по-евтино", ако след 20 години на щастливите уберджии требва да им плащаме допълнително за застраховките и осигуровките, които от Убер не са ги платили. Не е факт, че някой "споделя нещо". С една дума, цялата работа е илюзия, с която една малка шайка хитреци у Калифорния краде от всички останали и си помпа оценката.

Пиша Ви плюс и да знаете, че това е изключение. Само минуси за Вас. Но наистина, превозът на пътници от аматьори е сериозен проблем. Та по тази логика, дайте да започваме да продаваме хранителни стоки в нашите жилища, същото е. Да върнем клекшоповете по мазетата, но без касови апарати, пак е същото. Тези от Юбер си играят, за солена глоба са.

Много ми хареса това мнение, браво. Ако се върви по този път, ето къде ще се стигне: www.thevenusproject.com

Наивник. Юбер не гради, а руши. Няма нищо общо със Скайп, това е манипулация. Ще стигнеш до тук: http://avivas.ru/img/news/201407/229331105595.jpg

Kruger

Убер е важен (както и другите подобни), защото е свободен избор между обслужващи и клиенти, които разполагат с цялата необходима информация за да го направят.

Какъв свободен избор, нищо не избирате. Хайде, стига простотии. За 1 лв. Баси и цинцарите, не Ви е срам!

Баси и цинцарите, не Ви е срам! За 1 лв стигнахте до просешка тояга!

Новият

Щом е от САЩ трябва повишено внимание! Онези зад океана освен пари нищо друго не ги интересува!!! Бачкат като луди по 16 часа, после следва яко дрогиране за да са свежи за другия ден и така до... Имам познати в САЩ, работят разносна търговия храни, печелят добре! На мой въшрос как се вадят медицинско разрешително там, ме погледнаха изумено, там няма такова нещо! Е как няма питам, ако си болен и заразиш клиентита, вдигат рамене, рисковете на професията!

Kruger

До Новият: Ами че то почти всичко енот САЩ. Що ще внимаваш повишено, внимавай също с Интернет, компютрите, смартфоните, супермаркетите, сателитната телвизия, GPS навигацията...и най-вече с Кока колата, да не се напиеш:)

Сия

И аз поздравявам автора за добре избраната тема и аргументирана теза. Жалко за всички вторачени в пъпа си доморасли многознайковци, които не излизат извън въпроса за такситата. Желев добре е обяснил за какво точно става дума, но ние размахваме гегата и кълнем ту мината, ту морето.

Най

Следвайте ни

Още по темата

Още от категорията

Скъпи потребители,

От днес - 25 май 2018 г. - влиза в сила новото европейско законодателство за защита на личните данни, известно още и като GDPR.

Тук можете да прочетете целия документ: "Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни." (тук)

Във връзка с това "ЗЕБРА БГН" АД приема нова "Политика за поверителност" (тук), съобразена с GDPR.

Целта на новите правила е да дадат на вас повече права за контрол над собствените ви данни и по-добра защита на неприкосновеността ви.