Може ли дългите тридневни уикенди да спестят средства на училищата в слабонаселените райони, без това да навреди на качеството на обучението? Според ново проучване това е точно така.

Изследователи от университетите в Джорджия и Монтана са установили, че началните ученици, които имат един ден по-дълга почивка, получават по-високи резултати на тестовете по математика от връстниците си, които посещават школото в пет дни от седмицата според стандартния учебен график.

Проучването им е публикувано в списанието "Образованиет, финанси и политика" и се базира на широкопредставителни анализи. Учениците от четвърти  и пети клас са попълвали еднакви тестове, а сравнението на резултатите показва, че по четене учещите само 4 дни не отстъпват по нищо на тези, които ходят на училище ден повече. Но при изпитите по математика учените се натъкнали на голяма изненада. Хлапетата с по-дълги уикенди имали значително по-високи резултати по математика.

"Това откритие противоречеше на очакванията ни", казва Мери Бет Уолкър, декан на факултета за политически изследвания в университета в Джорджия.

Тя признава, че както много други преподаватели е смятала, че по-дългите уикенди ще се отразят негативно на децата, че така те по-бързо ще забравят учебния материал и че ще бъдат по-разконцентрирани.

Четиридневната учебна седмица е от голяма полза на училищата в слабонаселените райони. По-дългият уикенд би им позволят да пестят от режийните и транспортните си разходи. Всъщност съкратените учебни седмици и в момента са често срещани в селските части на Ню Мексико и Уайоминг. В щата Колорадо над една трета от училищата са с 4-дневни занятия, а за подобна реформа се ослушват и учебни заведения в Орегон, Мисури и Флорида.

Според Мери Бет Уолкър са необходими допълнителни проучвания, за да се разбере как 4-дневния модел би се отразил на учениците в по-големите градски райони.

"Засега това, което виждаме е, че по-кратката учебна седмица явно уплътнява по-добре времето на учениците и те дават по-добри резултати", казва тя.

Според преподавателката е възможно допълнителният почивен ден да носи повишено щастие и да влияе позитивно и на производителността на учителите.

"Крайното решение е на политиците и училищните администратори. Те трябва да преценят, но категорично можем да кажем, че три почивни дни през седмицата не влияят негативно на резултатите на учениците", добавя Уолкър.