Предлагаме ви пълния текст на стенограмата от продължилите два часа разговори между премиера Бойко Борисов, председателя на Народното събрание Цецка Цачева, вицепремиерките Румяна Бъчварова и Меглена Кунева и представителите на управляващите парламентарни групи Цветан Цветанов и Данаил Кирилов - ГЕРБ, Найден Зеленогорски и Димитър Делчев - Реформаторски блок, Румен Петков и Мариана Тодорова - АБВ, Красимир Каракачанов и Валери Симеонов - Патриотичен фронт. Присъства и главният секретар на президента Росен Кожухаров.

Публикуваме текста, както е изготвен от стенографите на Народното събрание и без редакторска намеса. 

 

ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ

ЗАСЕДАНИЕ

при председателя на Народното събрание госпожа Цецка Цачева с участието на министьр председателя Бойко Борисов и представители на парламентарните групи на ГЕРБ, АБВ, ПФ и РБ във връзка с Изборния кодекс

Вторник, 26 април 2016 г.

Начало 9,00 ч.

 

МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ БОЙКО БОРИСОВ: Благодаря, че дойдохте. Последното предположение, което чух, е, че Изборният кодекс сега е в услуга на ДПС. Искам да го синхронизираме с референдума и максимално честно и прозрачно да се проведат изборите. Моля АБВ, Патриотите и Реформаторите да кажат какво мислят по темата и как да действаме в тази ситуация. В публичното говорене се прокарват различни тези. Накрая излиза, че ГЕРБ препятства малките партии. Чух най-гадните неща, които могат да се чуят за партиите. От секциите в чужбина 50о/о от гласовете са за ГЕРБ - над 26 000 гласа.

ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Кой Ви каза тези работи? Не е така.

ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: В чужбина има 428 СИК. Действителните бюлетини от чужбина са 138 000. ДПС взема 60 000 без 70 гласа, ГЕРБ взема 40 000, Реформаторски блок - 15 000, ПФ - 5000, БСП - 3635, АБВ - 2637. Това е за 2014 г.

ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Нека видим 2012 и 2013 г. Тогава ДПС има 100 000 гласа.

МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ БОЙКО БОРИСОВ: Искам всичко това да стане публично и нашите решения да са в услуга на обществото, а не в услуга на ГЕРБ.

РУМЕН ПЕТКОВ: Кое предложение от АБВ доведе до напрежение?

МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ БОЙКО БОРИСОВ: Чух, че АБВ ултимативно казва, че ще напусне коалицията, ако бъдат приети тези текстове. Нека да е обратното - кое от АБВ мотивира АБВ да напусне коали цията?

РУМЕН ПЕТКОВ: Първо, да редуцираме състава на инициативния комитет. Това означава правото на сдружение. Второ, да забрани местните коалиции, което също ограничава правото на сдружение. Трето, да свием кампанията до 21 ден.

ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Уточнихме се, на едно мнение сме всички. Не си ли предавате информация?

РУМЕН ПЕТКОВ: Да се свие кампанията на 21 ден е неприемливо. Това трябва да е ясно, преди да се влезе в залата. Въпросът със социологическите проучвания. Ако спрем социологията, ще създадем възможност за шантаж и спекулация. Не можем да ги спрем в изборния ден, та камо ли по време на кампанията.

Отчитането на квадратчето „негласувал". Считаме, че по този начин се ограбват гласовете на тези, които не искат да гласуват за никого. Те не бива да бъдат преразпределяни.

Предлагаме гласуването в дипломатическите мисии, ако приемем варианта да става след въвеждането на електронното гласуване, ще свали напрежението, отчитайки и тезата на господин Каракачанов за злоупотреби в изборния резултат в Турция. Тя не е само в Турция. В Холандия, Белгия, Германия, Полша има секции, където резултатът е нула за ДПС. Нещата не трябва да се свеждат само до Турция, а не даваме цялостна информация на публиката.

Абсурдно е да въвеждаме дерегистрацията. Хората на възраст между 18 и 35 години, като ги дерегистрираме, никой повече няма да отиде да гласува.

Нашата позиция е за несъчатаване на избори с референдума. Доброто решение е да не залагаме в Кодекса такъв тип разделяне. Да не залагаме в законов запис, че задължаваме разделението преди, по време на, след, и да оставим това по естествен път да го решава Министерският съвет. Не е целесъобразно да се закове в законов текст - в един ден или на различни дати.

ПРЕДС. ЦЕЦКА ЦАЧЕВА: Предлагам след като всички си кажат мнението, да елиминираме нещата, които вече сме ги преодолели. Тук се повдигат въпроси, които многократно сме коментирали. Нека да се чуят позициите и да се обобщи.

КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: За гласуването в чужбина. В последните три дни се плямпат много глупости. Нямаме идеята да прецакваме ДПС. Патриотичният фронт има интерес навсякъде да открием секции. Не става въпрос за тясно партиен интерес. Не ме притеснява, че една или друга българска партия ще вземе гласове някъде. Притеснението е за Турция. В повечето европейски държави няма гласуване в чужбина. В Турция имаше секции с по 3000 гласа. Ето го списъкът: 1596 гласа, 1253 гласа, 1300 гласа. Това е технически невъзможно. В Турция не ДПС организира изборите, а турската държава. Не трябва да си правим илюзия, че за следващите избори Ердоган ще бъде лоялен да не ни се меси във вътрешните работи. В Турция изборите ги организират турските държавни институции. Имаме ли интерес в нашия парламент да се появи още една етническа партия? Тук не става въпрос за българите в Англия, в Щатите. Първият вариант, който предложихме от ПФ, беше текст от Закона за евроизборите - 20 души, молба до ЦИК, открива се секция. Извън Европейския съюз - консулства и посолства. Основният проблем беше за Щатите и Канада. През 2014 г. общо в САЩ и Канада имаме 8863 гласа в 333 секции. Текстът, на който се спряхме, беше плод на общо говорене. В консулства и посолства ние гарантираме изборния процес. А в Турция има наименования на населени места, които никой не е чул. Правят се избори на територията на цяла Турция и това е големият проблем. В изборните закони на много страни е записано, че при двойно гражданство гласуват там, където плащат данъци. В Германия гласуваш в консулства и посолства, ако си немски гражданин. Не трябва да се спекулира, че някой иска да ограничава правата на българите. Обратно! Искаме да защитим нашия суверенитет.

Два примера. През 2001 г. с 13 000 гласа заради вдигането на бариерата от гласовете в Турция с 0,3% ние не влязохме в парламента. През 2009 г. ГЕРБ, ако не бяха тези 96 000 гласа от Турция, щеше да има самостоятелно мнозинство.

По отношение на дните за кампанията - 21 или 30, имаме различно мнение. Не трябва да се създава впечатлението, че Патриотите са натиснали Цветанов и Цачева. Коментирали сме въпроса. По някои от въпросите останахме отворени и залата да го реши - например за местните коалиции. Няма никаква драма.

ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Господин Румен Петков няма информация за неща, които вече са уточнени. По основни въпроси, които предизвикват спор ние вече сме се споразумели. Предлагам точките, които спомена господин Румен Петков, да ги коментираме веднага и да кажем какво сме се споразумели.

ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: За район „чужбина" взехме решение да няма, защото нямаше откъде да се предложи да бъдат взети от другите многомандатни избирателни райони.

Имаше предложение да се направи преизчисление на тежестта на многомандатните избирателни райони - каква е тежестта на мандата. Установено бе, че Видин, Габрово, Търговище, Смолян и Кюстендил трябва да имат по два, което означава, че запазваме старата позиция в Изборния кодекс - да останат минимум четири мандата за районите. Говорим за развитие на Северозапада, но няма как да отидеш във Видин и да кажеш, че са добри и ги развиваме, но ще имат два или само един мандат. Затова район „чужбина" отпадна като възможност, защото нямаше откъде да се вземат тези депутати технически.

Имаше предложение от Реформаторите - да се направи разделение: Турция, Европа, което ще създаде диспропорция в тежестта на мандатите. В момента от Турция един мандат може да бъде примерно за 100 000 гласа, а друт мандат от Щатите - за 9000 гласа. Тогава заради тежестта на мандатите ще ни обвинят в дискриминация. Мисля, че въпросът го изчистихме тогава. Всички участваха в дебата.

Ние даваме съгласие за абсолютно всичко, защото не искаме да променяме правилата.

КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: И още един аргумент - в район „чужбина" няма как да правиш предизборна кампания.

ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: За местните коалиции Патриотите изразиха мотивите си. Взехме компромисно решение да останат местни коалиции, без надпис на град, а да се изписва наименованието на партиите, които подкрепят тази местна коалиция, примерно АБВ, ГЕРБ, Реформаторски блок. Мисля, че по това също постигнахме консенсус.

ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Въпросът е решен.

 

ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: За социологията също постигнахме съгласие. Ние направихме отстъпка и социологията вече не стои на дневен ред. Заявихме го публично, когато направихме общото си изявление.

За празните квадратчета стигнахме до решение, че няма да се вземат онези бройки, когато не е гласувал за никого. Вземат се предвид само реалните гласове за партиите, които участват в изборния процес, и разпределението се запазва на 4-процентна бариера, както досега. Няма промяна.

За кампанията от 21 дни. Казахме, че ако се възприеме, може да се запази и старото положение. За нас е без значение. Първата седмица кампанията е вяла и не може да повлияе на изборния резултат.

МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ БОЙКО БОРИСОВ: Нека си остане моето предложение за 30 дни.

ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Тогава не стигнахме до цялостен консенсус и решихме - както го реши залата.

МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ БОЙКО БОРИСОВ: Ще чакаме други партии ли да го решат?!

ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Във Великобритания кампанията е една седмица. Продължителността на кампанията означава държавни пари! Нека го реши залата, но ако искате, нека остане 30 дни.

РУМЕН ПЕТКОВ: Предложението на премиера е коректно.

МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ БОЙКО БОРИСОВ: Има 28 области. На ден да посещаваш по една област, пак отиде месец.

ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Значи остава 30 дни. От нашата парламентарна група ще подкрепим запазването.

КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: За социолозите сме отстъпили.

МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ БОЙКО БОРИСОВ: И в деня на изборите да пускат резултатите, ако ме питате. Пуснете ги, пък да пишат каквото си искат.

ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Ние сме вземали решение нашите социологически проучвания да не бъдат оповестявани, защото води до отпускане на хората, когато имат демотивация.

ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Но по време на избори се появяват всякакъв вид социологически агенции.

МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ БОЙКО БОРИСОВ: Има един Кольо Колев, който никога не познава.

ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Не желая да чувам за него лоша дума. Само той познава!

МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ БОЙКО БОРИСОВ: Нито веднъж! Но нека да дава резултати от проучвания и в деня на избори да го има.

ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Добре, по този въпрос сме отстъпили.

ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Остава старото положение.

НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Отчитаме кооперативността на всички колеги по отношение на социологическите проучвания, на увеличаването на бариерата, на местните коалиции. За нас от значение е машинното гласуване и машинното преброяване, активната регистрация, която беше отхвърлена.

За машинното гласуване. В настоящия Кодекс е написано „до 500 машини". Да заложим до 500 или 1000, но не по-малко от 200, защото до 500 означава, че могат да бъдат и 5.

МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ БОЙКО БОРИСОВ: Колко струват?

ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Около два бона на ден наем.

НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Може да се възложи на държавна фирма да ги произведе. Предлагаме го, защото това е добър вариант за премахване на манипулации.

МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ БОЙКО БОРИСОВ: Ако за 500 машини всички групи са съгласни и го приемате, да търсим финансиране и да ги купуваме.

НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Да се каже „не до 500'', а „500", за да се види, че има придвижване. Иначе няма стъпка напред.

ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: А дали правителството може да го изпълни? Дали ще може да се осигури под наем такова количество?

ПРЕДС. ЦЕЦКА ЦАЧЕВА: Как предлагате да се определят секциите за това? Кой ще определи кои секции точно? От това могат да произтекат конфликти.

ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ МЕГЛЕНА КУНЕВА: Трябва да знаем защо променяме Кодекса. Ако не знаем, нека да си остане какъвто е. Броенето на гласовете е отчетлив проблем. Купуването на гласовете е отчетлив проблем.

В програмната декларация пише: „Променяме изборното законодателство с цел преодоляване на съществуващите дефекти, изчистването на изборните списъци от мъртви души, провеждане на активна регистрация, ограничаване на корпоративния и купен вот, въвеждане на машинно гласуване, създаване на преброителни центрове" и така нататък. Помислили сме и това е наша политическа цел, а дали ще се произвеждат или ще бъдат под наем? Имаме нов Закон за обществените поръчки. На господин Дончев това му е работата и няма как да не може да го измисли.

От Реформаторския блок с активната регистрация ние направихме труден компромис. Всяка една от партиите и ние заедно сме го казвали. След като я няма активната регистрация, трябва да компенсираме с нещо, което да доведе до резултатите, към които се стремим. Това изчезна. Машинното гласуване е крачка напред. Ако и това го няма, значи правим козметични промени - 21 ден, 28 дни, социология, не социология и така нататък. За всяко изборно законодателство това са второстепенни технически проблеми.

Ще съм спокойна, когато решим какво правим с машинното гласуване. Как ще се борим с изчистването на мъртвите души чрез това, което сега се е приело, тоест с неактивна регистрация, на практика - самоотпадането. То ще стане обаче, след като мъртвите души са гласували. Какъв отговор даваме на тази опасност?

За гласуването в чужбина. Нашият път е натам - все повече българи пътуват. Тези, които искат да гласуват, трябва да видим могат ли да го направят по електронен път, чрез секции и така нататък? С това не трябва да отблъснем избирателите, а напротив.

МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ БОЙКО БОРИСОВ: А защо не по пощата?

ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ МЕГЛЕНА КУНЕВА: Това е възможно.

ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Не можеш да провериш дали един човек не е гласувал.

ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ МЕГЛЕНА КУНЕВА: Например в Гърция всички българи не могат да гласуват. Посланикът ни в Германия вече не издържа.

МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ БОЙКО БОРИСОВ: Писмото може да е нотариално заверено.

КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Така ще дойдат 400 000 гласа от Турция в писма.

ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ МЕГЛЕНА КУНЕВА: Във Външно министерство има ценни доклади от провеждането на изборите.

МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ БОЙКО БОРИСОВ: Ако дойдат 400 000 писма от Турция, това е голям проблем.

 

ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ МЕГЛЕНА КУНЕВА: Когато излезем оттук, важно е да кажем, че окуражаваме българите навсякъде да гласуват. Искаме да имаме честни избори и ще направим всичко възможно за това.

НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Допълвам: машинно гласуване и евентуално машинно преброяване при сегашния начин на гласуване. Бюлетината се пуска в машината и тя отчита.

А къде да се гласува - нашето предложение е да се ограничи броят на секциите в чужбина до 50 за определена държава. В Турция са 139. Ако го направим до 50, ще се ограничат злоупотребите. В Америка са 40, във Великобритания - 39. Това е балансирано решение.

ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Какъв е аргументът за това?

ПРЕДС. ЦЕЦКА ЦАЧЕВА: Как преодоляваме това, ако законодателството на другата държава не позволява да се гласува извън дипломатическите представителства? Общото мнение на нашите посланици в европейските държави е, че механизмът, който е до момента в Изборния кодекс, създава възможност да се разкрие секция при 20 заявки, а в деня на изборите отиват да гласуват примерно пет души. В същото време българската държава е осигурила по трима служители командировани там.

ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: В Молдова са заявили желание 40 човека, открива се секция, а са гласували 21.

ПРЕДС. ЦЕЦКА ЦАЧЕВА: Най-фрапантното е, когато броят на гласувалите е по-малък от членовете на секциите комисии, чийто състав е командирован от българската държава за три дни, за да отидат там и да гарантират честни избори.

НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Ако не излезем с балансирано решение оттук, защо го правим? Основните проблеми са задължителното гласуване, районите в чужбина, къде се гласува и активната регистрация. На тези неща трябва да намерим трайно решение.

МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ БОЙКО БОРИСОВ: Не трябва държавата да се задължава да прави референдумите в един ден, нито пък категорично да се забранява. Може да има различни избори, предсрочни избори, може да се използва дадена ситуация и да се направи.

ПРЕДС. ЦЕЦКА ЦАЧЕВА: За да започнем промяната на Изборния кодекс, причината е проведеният референдум по инициативата на президента, едновременно с местните избори. След това парламентът прие решение и ние се съгласихме да извършим промени в Изборния кодекс. Това, заради което сме се ангажирали в момента - с пипане на изборните правила, не го чувам като коментар, защото електронното дистанционно гласуване ще даде отговор на голяма част от тези въпроси за начина на гласуване. Усилията трябва да бъдат насочени максимално бързо да се въведе електронното гласуване.

ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Преди 2018 г. няма как да стане.

ПРЕДС. ЦЕЦКА ЦАЧЕВА: А това беше причината да се пипа Избирателният кодекс.

РУМЕН ПЕТКОВ: Едно решение, че не задължаваме да са в един ден или че не трябва да са задължително в различни дни, не противоречи.

Беше поставен въпросът за 50-те секции в дадена държава.

НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: В момента по сега гласувания текст в закона в Турция трябва да са седем секциите.

ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Четири.

НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРСКИ: Във Великобритания са 40, могат да растат до 50. В Америка са 40, могат да растат до 50. В Германия са 17. Трябва да решим: в Турция са 139, нека да са 50, това е балансирано решение.

КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Проблемът за Турция не е дали са четири или 50, а че не ги организира българската държава. А ако изпратиш там хора да ги организират, това струва много пари.

НАЙДЕН ЗЕЛЕНОГОРОСКИ: Демокрацията е скъпо удоволствие.

 

МАРИАНА ТОДОРОВА: Трябва да решим дали това остава, защото има протестен вот на българи от чужбина. Изходът е в Преходни и заключителни разпоредби да се запише, че това ще се въведе, когато се въведе електронното гласуване, като разпишем критерии за секциите. В 2014 г. Виктор Понта напуска правителството заради румънците от чужбина, чиито правила са нарушени.

Трябва да решим дали остава само за консулствата и посолствата или ще стане само когато се въведе електронното гласуване и какъв брой секции да заложим.

МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ БОЙКО БОРИСОВ: Не подценяваме казуса.

РУМЕН ПЕТКОВ: Ще бъдем изправени пред вето, ако не вкараме този текст, който ние предлагаме.

МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ БОЙКО БОРИСОВ: Тук е Росен Кожухаров, съветник на президента, за да може да чуе всички мотиви.

ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ МЕГЛЕНА КУНЕВА: Решението, което сякаш обединяваме в Преходни и заключителни разпоредби - да се отложи стесняването само в помещенията на консулствата и посолствата, да се отложи, когато има достъп до електронното гласуване, мисля за справедливо. Това е елегантно решение. То ще ни оказва обратен натиск, та да го въведем по-бързо. Младите, модерните хора, пътуващите хора, връщащите се няма да ни простят, ако кажем, че не ни интересува какво става и че техните гласове не ни интересуват.

Уважавам примера с Румъния, защото трябва да се учим от грешките на другите. В момента цялата система в Перу може да падне поради изборно законодателство.

По повод присъствието на Росен Кожухаров, който е работил във Външно министерство, то трябва целият опит на Външно министерство да се вземе и да се ползва. Призовавам към това, защото ако някой може да разплете възела, това е Външното министерство.

МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ БОЙКО БОРИСОВ: Уточняващ въпрос: ако на практика електронното гласуване, както каза госпожа Цачева, с всичките опасения, които имат патриотите, че никой не може да гарантира защитата му, аз ги имам, също с това, което знам - електронен подпис, електронна идентификация, електронното управление ще е факт някъде 2017-2018 г., кое налага тогава промени в Изборния кодекс?! Защо тогава трябва да отиваме към Преходни и заключителни разпоредби, да изядем всички жаби за реално нищо, което Симеонов и Каракачанов искат да променят с всичките си опасения, и отлагаме за 2018 г. Ние тогава може да не сме всички в парламента?

ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ МЕГЛЕНА КУНЕВА: Това дава някакъв хоризонт.

МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ БОЙКО БОРИСОВ: Не, то дава, не хоризонт. Това казвам: в момента всичко, което правим, не е необходимо, защото условието да стане е когато се създаде електронното гласуване. Защо тогава го правим сега и понасяме всички пасиви? Аз разбирам опасенията на патриотите, защото многократно сме си говорили - това е факт. Ако нашите сънародници в чужбина не виждат натиска, който има върху България, значи не отчитат рисковете за тези, които сме останали в България. Затова са инструментите, с които колегите патриоти се опитват да ограничат процеса, това е причината. Затова, когато онзи ден говорих с господин Симеонов, поех тази част от всички промени, за да видим дали могат да станат факт.

Ако това, което АБВ и реформаторите, тук, разбира се, трябва да уточним - Вие с ДСБ ще участвате ли в новия Изборен кодекс, който внасят? От „Атака" казаха, че Радан Кънев казал в Стара Загора, че внасят нов Изборен кодекс.

МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ БОЙКО БОРИСОВ: Като част от Реформаторския блок ли ще бъде този нов Изборен кодекс, или нещо различно? И Вие как ще се произнесете по него? Това е много важно да го знаем тук, за да не стане после: едно сме се разбрали, но друго стана.

ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ МЕГЛЕНА КУНЕВА: Вие виждали ли сте Изборния кодекс - точно този, който обсъждаме в момента?

МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ БОЙКО БОРИСОВ: Чух снощи какво казват моите партньори от Реформаторския блок - ДСБ, защото те не са излезли от Реформаторския блок.

ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ МЕГЛЕНА КУНЕВА: Такова решение нямаме.

МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ БОЙКО БОРИСОВ: И чувам, че моят партньор от Реформаторския блок ще внася нов Изборен кодекс. Затова пред всички поставям въпроса: тогава ние - ГЕРБ, БДЦ, СДС, БЗНС, другите, ще подкрепим ли новия кодекс, или няма?

ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ МЕГЛЕНА КУНЕВА: Господин Премиер, това, което е записано тук, е това, върху което сме се съгласили. Няма друго.

МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ БОЙКО БОРИСОВ: Пак се връщаме на същината. Целият този шум в момента, който се създава, е защото, първо, се счита, че със заковаването на референдума - да не е в императивна форма, го правим едва ли не целево. Аз нямам страх от Слави Трифонов. Добре дошъл на избори, когато иска! Разбира се, тогава няма да има по три часа на ден в национална телевизия възможност да си прави своята политика. Демокрацията е хубаво нещо, но е виден конфликтът на интереси, защото никоя друга партия няма възможност по национална телевизия, иначе всяка партия може да си направи телевизия и да си говори по цял ден, но в национална телевизия по три часа - час и малко вечер и час и малко на обяд - всеки ден - да биеш срещу правителството и това да се приема за нормално?! Но, както виждате, години наред е така. Отиде ли на избори, той няма да може вече да го прави.

Ние, ГЕРБ, нямаме притеснения от Слави Трифонов - когато искате, тогава правете референдума.

Но това да ни се вменява, излиза, че имаме притеснения от него. Затова държа това, ако може, да бъде променено. Държа, защото не искам, омръзна ми да ме е страх от Татяна Дончева и Слави Трифонов, което е абсурд!

С Татяна Дончева съм се явявал на избори, резултатът беше 70:30%. Нека да дойде и другият, добре да е дошъл! Веднъж имаме този елемент, много важен.

Втори път, задължителното гласуване. От това, което на практика сме направили до момента, то не е задължително. Само създаваме шум, че ако на едни избори след една година, след две, или когато са втори, пък тогава ще ходи да се записва, сиреч ефектът на задължителното гласуване, както патриотите предлагаха - да има глоба, санкция, да има бонус, може би щеше да има някаква полза, сега реално я няма. А шумът е, че ще има задължително гласуване.

Или да направим инструмент, ако е задължително, да е задължително! Ако не е задължително, пак само звученето за задължително. Вчера чух Красимир Каракачанов, той каза, че така е направено, че само шумът е за задължително гласуване.

Третият аргумент - за секциите в чужбина. Харчат се много пори. Прав е Зеленогорски - демокрацията е скъпо нещо. Сега тези наши сънародници, повтарям - 40 хиляди са гласували за нас, ще се откажат от нас. И утре ще започнем да получаваме същите писма - ще бъдат организирани, неорганизирани. Не искам да кажа нищо лошо, свързано с нашите сънародници в Турция, но ще започнат да идват от там такива писма. Не може селективно нас едните да ни интересуват, другите да не ни интересуват. Ще дойде външният министър на Турция и ще каже: „Чакайте, защо ни дискриминирате?".

Господин Каракачанов и Симеонов могат да говорят, каквото си искат. Но когато дойде външният министър на Турция, аз трябва да му дам аргументиран отговор, че това не е насочено срещу нашите съседи. Тези, които са били във властта, знаят, че такива разговори се водят и не са лесни. Сиреч няма го аргумента дали ще са 50, дали ще са 10, дали ще е пробно гласуване. Ако ще е електронно, тук Бъчварова ще Ви каже, че първо трябва да се приеме Законът за електронното управление, да се инвестират близо 200-300 милиона и нагоре, да стане факт, всеки да има електронна идентификация и тогава може със защити, с киберсигурност, да въведем електронното гласуване. Отидем ли на електронно гласуване в Преходни и заключителни разпоредби, защо го правим? Сиреч спокойно можем да кажем, да променим тези две неща, които госпожа Цачева каза и оттам нататък, като му дойде времето, както казваше царят, ще променяме електронното управление. Ще проверим по пощата има ли начин това да се прави, като допълнителна услута, да се защити, да видим и друг опит, и да ни се махне от главата.

Хората не разбират: регистрация, дерегистрация, активна регистрация, квадратчета, кое ще се брои