Пациентите, постъпили за лечение в болница, няма да са длъжни да се идентифицират с пръстов отпечатък при изписването, ако не са доволни от оказаната медицинска помощ. Те ще могат да си тръгнат, но лечебното заведение ще има проблем при оформянето на документацията, а за Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) това ще е сигнал, че конкретната болница вероятно не изпълнява качествено ангажиментите си. 

"Това е основният механизъм за участието на пациента в контрола по изразходването на неговите пари. Наистина очаквам да има отказ от полагане на пръст при дехоспитализация, когато лицето не е доволно от оказаната помощ. Това няма да затрудни лечението, но се надявам лечебните заведения да станат по-отговорни към работата си", коментира подуправителят на публичния фонд Иванка Кръстева по време на обучителен семинар за служителите на районните здравни каси в Пловдив.

Системата за регистрация чрез биометрични данни (т. нар. пръстова автентификация) ще бъде въведена първо в болниците, а пациентите ще се "чекират" само два пъти - при постъпване и при изписване. Ако в рамките на лечението по дадена клинична пътека се наложи да бъдат извършени допълнителни процедури или да бъдат преместени в друго отделение, това няма да е свързано с извънредна пръстова идентификация. По този начин се гарантира, че на пациентите ще бъдат извършени всички необходими медицински процедури преди да бъдат изписани от болницата.

"В случаите, когато едно лице откаже да предостави пръста си при изписването, се извършва т. нар. служебна дехоспитализация. Лечебното заведение ни уведомява, че пациентът си е тръгнал самоволно, след което здравната каса назначава проверка. Болницата трябва да докаже с документи, че е извършила вписаните в пътеката медицински дейности, а служителите на касата преценяват дали има нарушение. Чак след това се плаща", уточни и Геркана Ненчовска от дирекция "Информационни процеси и сигурност на информацията" в здравната каса.

Освен да си тръгне и да инициира проверка в лечебното заведение, пациентът ще има и още една форма на контрол. Мобилно приложение ще го известява с SMS за всички продури, които са били извършени по време на болничното му лечение, както и каква сума е заплатила здравната каса за него. По този начин здравноосигурените лица веднага ще разбират дали болниците не са отчели дейности, които не са извършили, или пък са ги лекували от заболяване, което нямат.

Мобилното приложение ще се изтегля от интернет сайта на здравната каса и ще бъде активно веднага щом системата за пръстова идентификация стане задължителна за всички болници. Според план-графика най-късната дата за въвеждането й е 25 септември, след като прототипът на системата бъде завършен и бъде тестван в реални условия. Очаква се лечебните заведения да се запознаят системата в края на юли.

От здравната каса увериха за пореден път, че биометричните данни на пациентите ще се използват само и единствено за генерирането на универсален идентификационен номер (УИН), с който да бъдат регистрирани в информационната система на здравната каса. Изображения на пръстови отпечатъци няма да се съхраняват никъде по веригата и е невъзможно да бъдат генерирани обратно от цифровия код. 

В случаите, в които системата блокира или няма връзка със сървърите на здравната каса, за да се извърши пръстова автентификация, регистрирането на пациентите в болница ще се извършва с номер на лична карта, ЕГН или номер на амбулаторен лист (съответно история на заболяването) до отстраняването на техническия проблем. По същия начин ще се процедира и при медицински показания, които не позволяват сканиране на пръстовия епидермис. Такива са случаите, при които липсват пръсти и цели крайници или кожата е увредена от силно абразивни и химически агенти.

За да няма злоупотреби е предвидено в документацията на всеки пациент да се записва точно с кой пръст е бил регистриран за първи път в системата, за да продължи да се идентифицира със същия в бъде.