Кабинетът е наложил мораториум върху парите, които се дават за купуване на ефирно време без обществена поръчка в телевизии и радиа. Това потвърди вицепремиерът Томислав Дончев по БНТ. 

За всяка оперативна програма управляващите органи са длъжни да осигурят публичност и прозрачност, за което имат заделени средства. За една част от тези пари - рекламни кампании, изработване на проспекти, брошури, кръгли маси и други прояви, се правят обществени поръчки. За купуването на програмно време от телевизии и радиа - не.

Според европейските директиви се предвижда директно закупуване на ефирно време от национални телевизии и радиа, защото те не се толкова много на брой, каза Дончев. 

Заради директното финансиране на електронните медии обаче се трупало напрежение. 

"Текат едни интриги, че властта си купувала медиен комфорт. Това, разбира се, не е истина", отрече вицепремиерът.

Последно депутатът Гроздан Караджов от Реформаторския блок обвини управляващите, че си купуват медийно спокойствие по този начин. Според него властта е преписала буквално евродирективата, чийто смисъл е в това, че когато някой иска да генерира идея за себе си, ще избере най-талантливия. В български условия обаче се купува медиен комфорт, смята Караджов.

Пари няма да се раздават, докато не се проведе обществена дискусия, в която да участват не само политици,а и бенефициентите, тези, който харчат парите и електорнните медии, обяви намерението си Дончев. 

"Всяка от телевизиите да се изкаже дали заради ангажименти, които е имала да пуска рекламен клип, да разказва в детайли какво се случва по даден проект, е гарантирала медиен комфорт някому. Когато този дебат протече, могат да бъдат възстановени плащанията", допълни той. Дотогава мораториумът оставал в сила.

Идеята за обществена дискусия, на която електронните медии, които получават средствата по еврофондовете без обществена поръчка, да обяснят дали кабинетът им упражнява натиск и дали гарантират медиен комфорт на властта, силно напомня акция на Бойко Борисов от времето на първото му премиерстване. Тогава в отговор на обвинения от президента Георги Първанов той изпрати писмо до главните редактори на електронни и печатни медии с призив да кажат дали им е оказван натиск от правителството и от премиера. Главните редактори вкупом отрекоха и провъзгласиха, че са свободни от всякакви влияния.

От влизането на България в Европейския съюз раздадените без регламент и без обществени поръчки пари за телевизии и радиостанции доближават 100 милиона лева.

Ето кои медии по колко са получили общо по договори за 2015 година:

Нова телевизия излиза начело с почти 1 милион и 400 хиляди лева. На второ място е бТВ с почти 1 милион и 200, в които влизат и парите за бТВ радио. БНТ е с над 800 хиляди лева, България ОН ЕР с 660 хиляди, Дарик радио с над 600 хиляди. С близо по 200 хиляди лева са групите от радиостанции около БГ радио и ФМ плюс. Сред избраните е и радио К2 на Илияна Беновска с общо 157 хиляди лева за миналата година.

И ЕДНИ 7 МЛН. ЛВ. ЗА МЕДИИ, ДА СИ ХАРЧАТ

Според последната справка за февруари т. г. изплатените средства са за близо 800 700 хил. лв, всичките по Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси".

Новият Закон за обществените поръчки влиза в сила след две седмици. И в него обаче изключението за електронните медии е удобно запазено -  – няма да се провеждат обществени поръчки, когато властта си купува програмно време.