Нова регистрация

(минимално 8 символа)
(минимално 8 символа)

Петдесет и четири часа продължи осмото издание на състезанието за млади предприемачи StartUP weekend mobile, което се проведе в Телефонната палата в столицата.120 програмисти, дизайнери, маркетолози и стартъп ентусиасти, обединени в 20 екипа, поработиха здраво заедно по проекти за иновативни апликации. В рамките на форума те споделяха идеите си, сформираха екипи, разработваха прототипи и докоснаха мечтата си – да започнат нов бизнес. Вчера ви разказахме за спечелилата първа награда разработка Scarlet, която предпазва от крадци. Както и за мобилното приложение SpoPal, класирано на второ място, което е натоварено с амбициозната задача да свързва хората, искащи да спортуват, и да се пребори с големия процент затлъстяващи българи. Днес продължаваме с още интересни приложения.

Възможно ли е човек да си плаща за билет от градския транспорт през смартфон? Да, възможно е, казват от екипа, спечелил третото място с разработката си Tickey. Качвате се в автобус, да кажем, 94, и не е необходимо да се логвате в приложението, а то директно разпознава точно по коя линия се движите. Предлага ви да си купите билет с едно кликване, или да валидирате билет, ако имате месечна карта. Няма хартийки, нито висене на опашки за абонаментни карти. Транзакцията става в рамките на няколко секунди. Отчитането и плащането е като при паркинга. Разликата е, че там се плаща с sms, а при Tickey има директна връзка между телефона и билинг системата на мобилния оператор, обяснява Димитър Димитров, ръководител на екипа. Разработили са и приложение за контрольори – когато влязат в автобуса, устройството им показва списък с имената и снимките на пътниците, които са си купили билет.

Екипът на “Тики” обяснява как в бъдеще ще забравим за хартиените билетчета за градския транспорт.

Разработката на мобилни приложения е само част от иновативните проекти, които се представят на стартъп уикендите. Изборът на тази тема е свързан с шеметното развитие на този бранш, обясняват организаторите.

Хубавото е, че най-силните иновации няма да останат само на фаза готов проект, а ще бъдат включени директно в собствения магазин за Android приложенията VIVA Apps на основния спонсор.
Още по време на състезанието два отбора, сформирани по време на уикенда, спечелиха вниманието на фондовете за рискови инвестиции и продължиха разработката на идеите си с тяхна помощ и финансиране. Други два отбора – на Talkie и Mathemania, създадени по време на StartUP Weekend Mobile през април 2013-а, се радват на растяща популярност в магазина за приложения на основния спонсор.

Да те напътства IT легенда

Експертът, който тази година беше непрекъснато между участниците за всякаква техническа и програмистка помощ, е легенда сред IT средите по света. Бенджамин Самфърс е на 34 и от няколко месеца помага на лондонския офис на стартъп движението по програма на Европейската комисия.

         На стартъп уикенда Бен също
направи откритие - българската боза.  

“За мен да съм в София е истинско вдъхновение - да видя толкова много млади хора, посветили свободния си уикенд, за да работят върху проекти. Проекти, които могат да променят нещата в света и в една посткомунистическа страна, да генерират нови работни места. Това, което наистина ме вдъхновява, е, че те искат да правят неща, които ще помогнат на много други хора след това. Вярвам в трансформацията, в промяната, в силата и магията на технологиите да съберат хора от целия свят и да им помагаш да правят нещо заедно”, вдъхновява се Бен.

Той е човек, който притежава таланта и устрема да събере хората заедно около някаква идея. Програмист и поет, който създава общности и вдъхновява хората навсякъде по света. Бен е част от легендарната общност The Three Beards (“трите бради”), със сайт със същото име. Тримата организират различни събития за IT специалисти и едно от тях е Sillikon drinkabout. В момента то се провежда в 35 града в света, които до края на годината ще станат 60. София, разбира се, е едно от тях.

Личната кауза и мисия на Бен е в сферата на образованието. Той е създал безплатно училище по дигитални науки за младата генерация. Училище, което ти дава всичко, от което имаш нужда, за да започнеш нова фирма и да се развиваш в дигиталния свят - презентации, програмиране, ползване на фотошоп... Образованието на Острова е много скъпо и Бен реализира мечтите на млади 16-18-годишни таланти с ограничени финансови възможности.

 

BG принос в стартъп общността

       Крис Георгиев

През последните години StartUP weekend у нас неизменно се свързва с името на Крис Георгиев. Той е организатор на софийското издание, но помага на всички, които желаят да организират стартъп уикенди. Вече са провеждани такива във Варна, Русе и Пловдив.

“Start UP е зелената енергия на дивите хора, които сами решават какво искат да правят и просто го правят. Нямаме респект към статуквото! Не се страхуваме да падаме, да ставаме и да продължаваме напред. Целта ни е хората да разберат, че могат да правят това, което обичат, и да го развият в успешен бизнес. Така ще дават всичко от себе си, ще бъдат най-щастливи и ще стигнат най-високи върхове. По този начин ще са най-полезни за себе си и за обществото като цяло. Всеки трябва да прави това, което обича”, категоричен е Крис. По време на стартъп уикенда пичваш своята идея, събираш екип и я разработваш. Това – добре. Но освен страхотна идея, е хубаво да се доведе поне до демо версия в рамките на един уикенд, и това е възможно, стига да имаш як екип – някой, който може да направи дизайн, да формира бизнес модел. Защо не и да направиш някоя продажба и да валидираш целия бизнес. И това реално се случва! Това е голямата магия на стартъп движението, която ме накара да се включа активно в него”, казва младият мъж.

София, разбира се, е в авангарда на движението още от неговото създаване. Има фондация - StartUP Fondacion, основана през 2007 г., и Крис е в борда й. През 2007 г. е организирана първата конференция – StartUP Conference и това се превръща в ежегодна традиция. “Когато се присъединих през 2008 г., тя беше много голяма и готина, в два поредни уикенда, като в седмицата между тях всека вечер имаше лекции в Техническия университет”, спомня си Крис.
В началото проблемите, с които трябва да пребори българската стартъп общност, основно опират до манталитета ни. “Хората се страхуваха да споделят идеите си, мислеха си, че имат най-яките идеи на света и някой ще ги направи вместо тях. Трябваше да се убеждават, че никой не може да им открадне идеята”, коментира уеб ентусиастът.

Ти трябва да я живееш тая идея

Защото има много съставни части, които превръщат една идея в успешен бизнес. И така малко по малко започна да се заражда общността.”

А преобръщането в мисленето продължава дълго. Започват да се събират на седмични срещи, които наричат Open café (“отворено кафене”), и на които бавно и полека свикват да споделят идеите си, да ги дискутират и да получават помощ и съвети от съмишлениците си.

“Имаме победител!” – вика някой от балкона на Телефонната палата, докато долу пред входа изгладнелите възбудени участници настървено дъвчат сандвичи.

“Тогава още нямаше инвестиционни фондове от типа на Eleven, които да инвестират в рисков бизнес. Споделяш своята идея с презентация, те ти задават въпроси, за да разберат дали си сериозен, дали имаш хубав екип; дали екипът може да изнесе идеята, да я осъществи и да я превърне в работещ и печеливш бизнес. И решават дали си струва да инвестират първоначален капитал.

Какви бяха възможностите тогава? Отиваш в банката, тя ти иска история на фирмата, документи за недвижими имоти, коли. При стартъпите такива изисквания няма. Но има друг проблем - да ти повярват “приятелите, семейството и глупаците”, както се коментира в стартъп общността.

Ако си висококвалифициран IT специалист в някоя силна корпорация с няколко хиляди лева заплата, всички твои роднини и приятели почват да ти пилят на главата, защо ти е да зарязваш уютното място и да се хвърляш в неизвестното.

Да напуснеш твоето място на комфорт

От всяка гледна точка. И ако успееш да убедиш хората около себе си, е добре. У нас няма традиции в семейния бизнес. У нас разбирането е да имаш “сладка” чиновническа работа от 9 до 5 и после яж, пийвай си ракийка и гледай мач. С всичко това трябва да се пребориш”, коментира предприемачът.

“Дай пет!” – така единият екип предава щафетата за презентацията на другия екип, нищо, че са конкуренти.

“Причината младите българи да рискуват хубавата си професия и сладката си заплата е в амбицията им да променят света, в който живеят, а не да бъдат просто консуматори. Проблемът на образованието и на цялата система, в която живеем, е, че ни учи да сме консуматори. А при стартиране на бизнес има период, в който сметката не излиза, когато не изкарваш толкова, колкото си получавал преди на сладката си работа, казва Крис. Нашето поколение, или качествената част от него, има съвсем друга ценностна система, иска да постигне повече от една къща и една кола. Мотивацията не е алчност и трупане на пари, а предизвикателството да създадеш нещо с ръцете си и да си в общността на хората, които са полезни на другите”, категоричен е предприемачът.

Крис също уточнява, че има голяма разлика между стартиращ бизнес и стартъп движението. “Когато започваш малък бизнес, например баничарница, в най-добрия случай може след няколко години да направиш верига от баничарници и дотам. А под стартъп се разбира самото технологично начинание, свързано с някаква интелектуална собственост и иновация. Тоест идеята е да увеличаваш рязко благата. Имаш някаква идея, пускаш я на пазара, обикновено това е някаква мобилна услуга, и

само за седмица-две тя може да привлече милиони

потребители и да направиш супер много пари”, обяснява Крис. Дали е възможно това в България? “Аз съм оптимист, възможно е. Макар че  веднага някой ще ме нахейти за това, но не ми пука”, смее се Крис. Той сочи за пример високотехнологичната компания “Телерик”, която започва от 4 смели момчета и на един стартъп уикенд, а сега са 5-600 човека, имат офиси в Лондон, в Щатите. Сега команията е лидер на световния пазар за нещата, които прави - компоненти, части от код или нещо като програмистки “заготовки” за определен език за програмиране. Сега те са достатъчно богати, за да спонсорират свои по-млади колеги на стартъп уикендите и го правят, защото не забравят откъде са тръгнали.
Крис Георгиев е един от най-големите авторитети в IT общността. Завършил е електрически машини и апарати и технологично предприемачество. Ползва се с железен имидж на лидер сред уеб предприемачите.

Хората в “специалните тишърти” в лилаво са екипът на софийския StartUP weekend. Те изкарват с овации на сцената и пазачът и лелчето, които са се грижили за тях.

Името му е легенда и сред уеб дизайнерите. Предишният му проект е технология за визуално търсене и сайт за продажба на сток фотография – www.stockpodium.bg. Сега е изцяло отдаден на Imagga – платформа, която спомага организирането и анализа на визуални колекции от снимки. Освен всичко, с двете компании, които е създал, неизвестно кога намира време и за разработка на Facebook приложения, като клиенти са му големи международни компании. Фасилитира (изпробва) OpenCoffee – формат за неформални срещи между предприемачи. Занимава се със социални медии и е един от най-авторитетните блогъри и отявлен Apple фен.

Крис има 10-годишна виза за САЩ, но е избрал да живее в София. Като кореняк карловец е влюбен в родния си град и е горд, че носи свободния дух на Апостола в сърцето си. Звучи абсурдно, но този ултра модерен българин и космополит е патриот до мозъка на костите си. На втората вечер от стартъп уикенда той изненада участниците с нахлуването на няколко девойки от ансамбъл “Българани”. Залата на Телефонната палата едва ли преди е била свидетел на подобно чудо – част от младите гении се хващат на хорото, а гора от десетки смарфони и таблети заснема вдъхновените буйни фолклорни танци…

Идеологията на Крис е, че човек не бива да се застоява на едно място, да гради крепости, а трябва да изследва света, да разширява кръгозора си, да опознава различни култури, да обогатява себе си. И ако работата му не му позволява това да се случва, просто я сменя с такава, която му помага. “Това е моят избор”, е лаконичният коментар на хай-тек легендата, който продължава да ходи облечен като тийнейдър, с джинси, тишърт с надписи и дизайнерски кецове.

Хайде всички на сцената – с усмивки и малко тъга… до следващия стартъп уикенд.

 

Ключови думи

Коментари

Най

Следвайте ни

Още по темата

Още от категорията

Скъпи потребители,

От днес - 25 май 2018 г. - влиза в сила новото европейско законодателство за защита на личните данни, известно още и като GDPR.

Тук можете да прочетете целия документ: "Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни." (тук)

Във връзка с това "ЗЕБРА БГН" АД приема нова "Политика за поверителност" (тук), съобразена с GDPR.

Целта на новите правила е да дадат на вас повече права за контрол над собствените ви данни и по-добра защита на неприкосновеността ви.