Емил Радев – член на ЕП на комисията по правни въпроси.

Филип Гунев

Красимира Филипова

 

От ВСС Ясен , Каролина,

 

 

ДРАГОМИР ЙОРДАНОВ

Въпросът за европейския правов ред относно миграцията, предоставянето на убежище и опазването на външните граници придоби актуалност в последните седмици, месеци, да не кажа дни.

 

В момента виждаме едно изкючително динамич

но развитие на правовия ред в най-широкия смисъл – институционарна рамка, европейско прави и др. Изменения които може би в недалечно бъдеще а вече започва ти да засягат работата на правоохранитлните органи и не само.

 

Р-тел не прадставителството на ЕК у нас се очаква, ама не дойде.

 

Съдии, прокурори, Пенка Богданова – зам.главен, Петя Първанова – ДАБ, ДАНС

 

ФИЛИПОВА

 

Нужна е обща ангажираност, която да стъпи на принципите на солидарност и споделена отговорност . Вземането на едностранин решения не може да доведе до успех.

 

Следва да създадем ясни правила, които да възпират всяка заплаха за обществения ръд и вътрешната сигрност.

 

Достъпът до територията на ЕС трябва да бъде позволен само на лицата, които имат право на това съгласно общата европейска регламентация. А външните вържви трябва да получат съответната подкерпа – фронтекс, европол, евроджъст, както и бъдещата обща брегва охрана. Наказването на трафикантите е от изключителна важност, а БГ законодателство вече е приведено в съответствие.

 

В оммента в ЕС се работи за обща правна рамка, която да хармонизира националните норми за борбата с тероризма. Ние сме направили измененията си в НК още през 2015 г. (чл. 110 и създаване нова ал 2).

Работи се по системата, която да има позволява обмен на информация за присъди на лица, включитлно и постановени в трети държави.

 

Повишаването на сигурността не трябва да води до трайно накърняване на основните свободи в ЕС, без които ЕС не би бил това, което е.

 

ЕМИЛ РАДЕВ

 

Какво означава за БГ предложението за създаване на обща брегова охрана.

Няма изгледи ситуацията да бъде подорена в скоро време и бежанците да сде възрант по родните си места. Бежанците в после 3 г се насочиха към европа, в търсене на по-добър живот .

За съжаление в момента не виждаме общи Европейски действия а еднолични действия от някои държави. Такова е затварянто на балканския маршрут на миграцията... Интересно е че въпреки че имало такова предложение за официално затваряне, някои държави го отхвърлили...

 

 

Со какво доведе това, - до хуманитарна криза в гърция където има около 50 000 . Тези хора няма как да бъдт спрени за дастигане на крайнитес и цели Герм и Швеция а намират други маршрут. Ето защо в момента БГ

1. масирано навлизане на бежанци от Гърция. Досега идваше от Турция пради които започнахме строителството на ограда... 15 000 души в Идомени създаде опасност ... Проблмът е , че е по-дълга около 470 а пориди членството на двете държави е в ЕС е и по.малко охраняване.

 

2. Борба с трафика на хора.

С Гърция съществуват лесни варианти за сътрудничство заради ЕС – съвмстни екипи и по-лесен обмен на информация между службите.

 

БУФЕРНА ЗОНА В БЪЛГАРИЯ

 

По време на Вишеградската четворка – предложение на Виктор оорбан е абсолютон неприемливо за България. Не трябва да позволяваме да се превършщаме в санитарна зона, само и само да не стиган мигрантите в Запазна европа

 

РИСК ЗА СИГУРНОСТТА

 

Трябва да сме готови че може чуждестранните ойци да се възползват... В никакъв случай не искам да слагам знак за равенство между мигранти и терористи, но след атентатите в Париж показха, че има опасност.

 

ДРУГИ МАРШРУШИ

Речните пътища през Турция и пре зЧерно море – трябва да сме готови, собоне да не сме изннадани, ако почнат да се обръщат лодки пълни с мигранти .

 

Преградното съоръжение трябва да бъде довършено възможно най-скоро. Работи се по протоко л за реадмисия с Турция, за да може хорта, които са влзли незакнно в Г да бъдт връщан в Турция.

Не може да се говори единстено за гръцко-турсакта граница в документите на ЕС. Ние сме и черноморска граница

 

ОТНОШЕНИЕТО НА ЕВРОПА КЪМ ПРЕГРАДНОТО СЪОРЪЖЕНИЕ

 

Когато Г започна да го строи, реагираха остро редица държави членки и ЕК... Загвори се за Берлинската стна.

 

Тези остри кртки обаче постпнно утихнаха, особено когато и други държави членки започнаха да издигат стени. Стигна се дори Доналд Тск да даде Българияаз пример за опазване на външнат организация.

 

В СЪЩТО ВРЕМЕ НЕГАТИВНИ ДОКЛАДИ ОТ НПО КАК ПАЗИМ ГРАНИЦАТА

 

В ЕП всички бългрски евродепутати защитихме трудната работа на българската гранична полиция.

 

Преминаването на зелена граница не през установените ГКПП и без необходмите документи е престъпление.

 

Надява се НПО-тат да се запонаят не само с едната страна и като правят интервюта, да не питат само т. Нар. Мигранти.

 

ШЕНГЕН ОТНОВО НА ДНЕВЕН РЕД

 

В момента се обсъжда възможнстта за въвеждане на граничн кнтрл в рамките на до 2 г като досега беше за до 6 мес при извънредни обстоятелства. ...

 

Страх от разпадане на Шенген.

За мен това е нарочно приповдигната риторика от страна на Брюксел, за да се създаде състояние на тревожност. Стигнахме до ситуация, в която вместо да търсим повче Европа, искаме да избягаме от европ солидарност и интерграция и да трсим индивидуални решения

 

Опасностите за бизнеса и растежа... БГ трябва да настова всички мерки да са верменин.

 

НЕОБХОДИМОСТТА ОТ РАЗШИРЕНИЕ НА ШЕНГЕН В ТОЗИ МОМЕНТ

Трябва да продължаваме да убеждваме европ ни партньори, че европа и шенген ще бъдат по-сигурни, ако бъдем приети и имаме пълен достъп до всчки евопейски системи....

 

Всчки тези разсъждения ме навждат на идеята на ЕК за съдздаване на обща Европейска гранична и брегова охрана... То се върти отдавна но за около 2 мес ЕК изготвила предложеието. Идеята е до края на юни да приключат прегворите по създаването, а самат тя да бъда напълно функционираща от края на лятото или нач на есента на т.г.

 

Ще има мандат в шенг пространсто, ва осициираните държави, както и тези които не са член но предстои да влязат, включително и в България.

Държавите членки ще дават полицаи, които да бъдат развърнати от агнцията, а и тхничско оборудвне.

 

15 мин

 

Агенцията ще извършва оценка на уязвимостта, вкл и чрез оценяване на ресурса и оборудванто на дъжавите-членки.

Право на интервенция. В случай че членката не е предприела мерки, ЕК може да предприме мерки – това може да стане дори когато няма молба от държавата членка за съдействие. Само оперативният план ще бъде изгтвн съвмстно с даржавата членка .

 

 

Предложение за интервенция и разполагане на допълнителни сили на държавите членки които не успявт – без тяхно съгласие. Новат аганция в никакъв случай не трябав да нарушава националните суверенитти.

 

Предложението за оценка на уязвимостта на всяка държава членка е добро,

 

ФИЛИП ГУНЕВ

През последната година работат по всички теми с ЕК е много трудн. Трудна е защото ЕК трябва да се съобразява с целите на всички държави и самата тя трудно формулира предложения, които да устройват всички. Самата ЕК прави компоромиси с начина по който е работила през годините – правят се неща, които не са се случвали. Докладът за Гърция е Шенгн беше такъ пример – направен, бз да се обсъди с Гърция...

 

Натъкваме се на неразирне на спецификите на страни като България, призна Гунев.

 

Има гарници сГърция и Румъния, които нперекъснато се интерпретират по различен начин – дали са външни или не са... По някой път се иска да изискваме специални становища – какви точно са нашите граници... Например каква е границта по Дунав – това пък никой не знае.

 

Приветстваме – споделената отговорност за охр на външ граници е нещо, което ние желаем. В същото време първоначалното педложение – едва ли не за десетки хиряди -3-4 % от силите ца охрана на европейските страни – предполагаше буквално над 10 000 души да бъдат на такова разположени.... отпадна. Това което ЕК успя да договори е да има поне един минимм от 1500 души. В тва коя държава колко ще даде се размива в доста случаи с разбиранията ни за солидрност. Държави, които нямат външни граници и нямат гранични полицаи дадоха много по-малко от страни, които имат външини и без това са много натоварени. БГ има ангажимент с 40 души, което отговря на гадишния ни ангажимент към Фронтекст – това няма да ни натовари допълнително.

 

Но се остави отворена врата на една липса на принципност. И се стави бъдещт агенция сма да реши тези 1500 души коя държава как ще се случи.

 

Оценка за уязвимост? По какъв принцп те решават, че не си охраняваш добре границата и ти пращат сили на Фронтекст. На практика се нарушава независимостта на държавата като ни се разполагат сили на Фронтекс, без ние да сме го искали.

 

Мвоже би ще бъде прието, на в крайна сметка не комисията ще решава а Съветът което е п-сериознес тандарт на решения.

 

Гърция поиска 700 души помощ от фронткс те идва намериха 400

Ние също поискахме 25 души, 10 души бяха предоставени – за сръбско българсктаа.

В момента имаме присъствие от 75 и все пак оценяваме тази помощ.

 

ШЕНГЕН

 

В един момент се оказа, че Комисията намира външните граници на БГ с гърция и БГ с рум за външни граници на европиейския съяз. Или поне ги третира като такива. Предложенито е връщане на граничния контрол кто пред 2007 г – 2 кпп, всички гледат и т.н. Преборхме се да няма контрол с 2 спирания – всичко да е на една линия и да ги прави проврките само едната страна. В която влизаш, тя прави проврка...

 

 

 

СВОБОДНИТЕ ЛЕТИЩА - ЧАО

Това е една та част от проблма. Практичски ще изчезнат улесненията на евопейските летища – където само си показваш картата. Ще бъдем третирани като трети страни.

Те ще влязат по-скоро ще станат задължителни, в момнта много държ ги прилагат по свое желание и усмотрение, но ще станат задължителни в каря на годинта. Ние предпримаме мерки за още служители и техник. Опшкте ще бъдт неизбежни особно летнит месиц.

 

ПРЕГОВОРИТЕ С ТУРЦИЯ

 

Реадмисията. За съжеление, очакваният ефект от това няма да бъде този, на който много старни се надяат. Особено в България поради един сравнителон солидни гаранци и за правата на бежнците – дори ние да заловим няко в камиен очевдно влизащ нелегално, връщането му в Турция ще отнеме седмици. Защото този човк ще може да кандидатства за бжански статс, слд това ще може да обжалва в съда... Това посдтавя под съмнение ббързината и ефикасността...

В същото врме Турция се опитва да наложи да не могат да бъдат връщани страни, с които имаме реадмисионни споразумения. Примрно ако имаме с Афгнистан, да не ги връщаме на Турция а само на Афганистан.

Оттука има и европейски натиск...

 

Какито и да са ние трябва да продължим инвестициите в съоръжение, в кадри за граничен контрол. Призна, че и критиките на НПО не са свсем безпочвени – прокуратурта има 2 образвни, защото е имло доказатлства. Но от НПО не сме получили от нито дна НПО конкретика – като им кажем, дайте нещо... Единствен списък от ВКБООН на базата на показания дадени от бежанци в Турция... 14 случая общо, един съвпадл с обвинние вче повдигнато от прокуратурата

 

Втор случай – в етап на разследване. И другите бяха толкова бощи и не касаеха дори гранична полиция по принцип.

 

Моите лични и като социолог възражения срещ теи доклади е че тм не са спазени никакви принципи на прдставитлност, на аналз – казва се от 40-50 случая, но тези 40-50 случая как са извадни...

Не че не се случват полицаите са под стрс, поставени са в условия на зелна граница къдто н ги глдаш...

 

Има такив случаи, ние ги разследване... Но това, което кзвате – нед 50 % ... Всеки един бежанц минв през интервюта с БХК в България. В Елхово.

 

Им редица причини, поради които бежанците в някакъв момнт гворт по този начин.