При тръжната процедура за 95 милиона лева на "Южноцентрално държавно предприятие", за която премиерът Бойко Борисов преди ден разпореди да бъде спряна, са били спазени всички законодателни и административни изисквания, но решението за прекратяването ѝ е на Министерски съвет. Това обяви зам.-министърът на земеделието Георги Костов, който отговаря за горите.

Източници от правителството неофициално обясниха, че спирането е заради опасност щедрият бюджет по тази обществена поръчка да отиде при фирмата "Водстрой 98", която е свързвана в медийни публикации с ДПС депутата Делян Пеевски, на когото Турция, заедно с почетния председател на партията Ахмед Доган, забрани да влизат на нейна територия. 

Само от началото на тази седмица заради съмнения за скрити икономически интереси на Пеевски и на шефа на "Лукойл" Валентин Златев бяха спрени и още няколко обществени поръчки. В понеделник бе отменен търгът за строителството на 60-километра от магистрала "Струма" с бюджет от над 800 милиона лева.

ДЕНЯТ, КОЙТО ТРЯБВА ДА ЯДОСА ДЕЛЯН ПЕЕВСКИ

Днес Борисов разпореди на кметовете на Варна и Бургас да спрат още три поръчки за Пеевски и Златев за още 160 милиона лева.

КМЕТОВЕ НА ГЕРБ СПИРАТ ОЩЕ 160 МЛН. ЛЕВА ЗА ФИРМИ ОКОЛО ПЕЕВСКИ И ЗЛАТЕВ

Но да се върнем на т. нар "Южноцентрално държавно предприятие", както се нарича горското стопанство в Смолян.

Как е възможно само за него да бъде обявена обществена поръчка за черни пътища за цели 95 млн. лева?

Зам.-министър Георги Костов обясни, че горското стопанство в Смолян, за което е било предвидено изразходването на средствата, е най-планинското от всички подобни предприятия у нас.

"То има нужда от поддържане на горските пътища, защото чрез тях се осъществяват охраната и ползването на горите. Горските пътища по Закона за горите се изграждат със средства на фонд "Инвестиции в горите", обясни Костов.

Той не знаел в момента колко са натрупаните средства в него, но те трябвало да позволят изграждането във времето на необходимите горски пътища.

"Обществената поръчкана на "Южноцентрално държавно предприятие" е прекратена на етап, в който тя не е приключила и няма обявени победители. Участниците са били над 20, а до 95 милиона лева е индикативната сума за 4-годишен период", добави Костов.

Според аграрния зам.-министър за строителството на горски пътища в смолянско ще бъде обявена нова тръжна процедура, но това щяло да стане по правилата на новия Закон за обществените поръчки, "за да няма такива внушения или съмнения"

Той разясни, че прекратената вече обществена поръчка е за рамков договор, в който не са записани конкретно пътищата, които трябва да бъдат изградени.

"Всеки отделен горски път, който ще бъде изграждан по него (договора - б.р.), се одобрява индивидуално. Ние в момента имаме заявени необходимости за много горски пътища. Сега се опитваме със средства на горските стопанства да поддържаме горската мрежа, но не успяваме заради липса на достатъчно средства, а фонд "Инвестиции в горите" стои неизползван", разясни зам.-министърът.

Костов обясни още, че при горските пътища има специфични изисквания, които са по-ниски от тези при Републиканската пътна мрежа, но и по тях трябвало да могат да се движат големи автомобили с висока товароносимост.

Разясненията на земеделския зам.-министър обаче са особено интересни в частта им за цената на строителството на такива пътища.

"Цената е различна според терена. Варира от няколко десетки хиляди лева на километър до няколкостотин хиляди лева на километър. Средната цена е от 150 000 до 180 000 лева", каза той.

Всъщност, ако цената наистина е от този порядък горското стопанство в Смолян би могло да построи не 50 или 100 километра, а цели 600 километра пътища в рамките на бюджета от 95 млн. лева на спрения преди ден конкурс.