Столичното летище продължава да е "Враждебна", въпреки че кампанията около преименуването му се точи вече в продължение на няколко години. Една след друга като лавина се множат и идеите как да се нарича най-големият ни аеропорт - от бащата на компютъра Джон Атанасов, през това на въздушния ас Димитър Списаревски, отдал живота си в битка с американски изтребители, пазейки София от американски изтребители през Втората световна война, до това на Васил Левски. Последната "номинация" е на бившия ни външен министър Соломон Паси, който предложи столичното летище да носи името на първия ни демократично избран президент Желю Желев.

И въпреки че всяко едно от тези имена вероятно е достойно за голямата ни аерогара, малко встрани остана едно друго предложение, което обединява цялата авиационна общност в България. А името, зад което тя застава е на Асен Йорданов.

"Проблемът е, че наистина твърде малко хора знаят кой е този човек и какво е направил, а това е може би най-известният българин в САЩ, а вероятно и в целия свят между двете световни войни", казва професор Борис Бонев, който е генерал-майор от българската авиация и е председател на Националния граждански комитет на Авиационната общественост, който стои зад идеята летището да се нарича Асен Йорданов.

Клуб Z вече ви е разказвал част от историята на този велик българин, който в течение на годините е бил забравен у нас, но е получил слава и признание в САЩ.

АСЕН ЙОРДАНОВ - БЪЛГАРИНЪТ, КОЙТО НАУЧИ НИЙЛ АРМСТРОНГ ДА ЛЕТИ

Йорданов наистина е човекът, запалил по летенето не само Нийл Армстронг, но и колегата му на борда на "Аполо 11" Едуин Олдрин. Но преди да си стегне куфарите и да изгради успешна кариера в Америка, този човек прави страшно много за България и до края на живота си винаги се представя просто като "авиатор от България".

И все пак какво точно е направил този човек?

Като начало за него трябва да се знае, че е роден през 1896 г. Син е на един от най-богатите по онова време хора в България - шеф на една от най-големите банки по онова време. Той обаче не е спрял единствения си син да се запише на 16 години като доброволец по време на Балканската война (1912 г.). Пак тогава малкият Асен Йорданов конструира първия планер, който полита, а малко преди да навърши 18 години момчето вече е изобретател на първия български самолет. Сглобява го без да е учил във висше училище. А това става по времето, когато всяко излитане и, много по-проблемно, кацане са били истински риск и е било трудно да се намери юнак, който да вдигне във въздуха нов самолет, на който друг не е кацнал успешно. Наема се капитан Радул Милков - героят, хвърлял бомби над Одрин по време на Балканската война. Полетът минава безаварийно и Министерството на войната излиза със следното съобщение:

"Апаратът е сигурен. Няма допуснати грешки. Признава се за изобретение, а Асен Йорданов — за изобретател. Датата 10 август 1915 г. да се счита за начало на българското самолетостроене."

През миналата година БНБ пусна юбилейна сребърна монета по случай 100-годишнината на българското самолетостроене, на която е именно аеропланът на тинейджъра от София.

Това обаче е само началото на един славен път. След края на Първата световна война на България е забранено да има авиация и на практика няма място за млади мечтатели като Асен Йорданов. Това обаче не го спира. През 1921 г. младежът разбира, че в САЩ е обявено състезание да се обиколи светът със самолет за по-малко от 100 дни. Йорданов пише прочувствено писмо до тогавашния премиер Александър Стамболийски да му позволи да участва и той отпуска пари двама пилоти да стигнат до Америка. На място обаче състезанието се проваля. Ентусиастите за подобен експеримент се оказват твърде малко и надпреварата с награда от 1 млн. долара е отменена.

Така Йорданов остава в САЩ и започва от нулата. В началото е общ работник, после става пилот-каскадьор към "Парамаунт Пикчърс", след това чертожник към авиодружеството "Къртис" и съвсем скоро там забелязват невероятния му талант. За броени месеци става главен конструктор на компанията. Йорданов е в основата на разработките на някои от най-успешните самолети за времето си като товарния самолет DC-3, летящата крепост "Боинг Б-17", изтребителите "Локхийд P-38 Лайтнинг" и "Къртис Хоук 81", бомбардировачите Б-24 и Б-29. Основател е на първата пасажерска авиокомпания в света "Американ ерлайнс". През 1941 г. основава дружество "Джорданофф Авиейшън Къмпани", която работи в условия на пълна секретност за правителството на САЩ.

Това обаче не е всичко

Най-голямата заслуга на Асен Йорданов изобщо не е в самолетостроенето, а в практическото обучение на пилотите. След като се установява в САЩ той издава общо 9 книги за авиация като една от тях и до днес се продава в Amazon.com като библията на летеца. Тя е издадена през 1936 година и много бързо се превръща в истинска сензация за авиоспециалистите по цял свят. Само година по-късно, вече като "Ваши крыля" тя е издадена в Съветския съюз в 100 000 тираж, а скоро след това следват две допечатки за още 200 000 броя. Книгата е преведена и на японски, френски и немски език и се превръща в настолно четиво за всички пилоти, както в гражданската, така и във военната авиация. И то за десетилетия напред.

Ето и още едно обяснение защо предложението Летище София да бъде наречено на Асен Йорданов остава на заден план: трудът на неговия живот бе преведен на български едва през миналата година.Съвсем отделен въпрос е, че именно този наш сънародник е и изобретателят на въздушната възглавница за автомобилите и че е патентовал устройството "Джордафоун" - първообраз на телефонния секретар, конферентната връзка и спикерфона.

В момента на Антарктида в негова чест САЩ са именували залив "Джорданоф бей", но явно и това не е достатъчно на държавните ни институции да обсъдят малко по-ентусиазирано и името на този човек сред възможните имена на столичното летище.

Заливът Асен Йорданов е отбелязан в червено на картата.