НИЯ КАРАДЖОВА

Издатели, които вече работят по новите учебници за първи и пети клас, откриха разминавания в новите учебни програми, които са одобрени от МОН. Става дума за понятия, които децата би трябвало да учат първо по основните учебни предмети, за да ги разберат по-ясно. Вместо това те се въвеждат с дисциплини като „изобразително изкуство“.

Програмата за пети клас по този предмет, освен рисуването, предвижда часове по теория, в които децата трябва да научат що е вид и що е жанр. Според авторите на учебници много по-добре би било тези термини да се учат първо по литература, където могат да бъдат обяснени по-разбираемо за децата. Освен това теорията на изобразителното изкуство предвижда в пети клас да се учат понятия от изкуствознанието като „фактура“ на творбата, „текстура“, „мазка“, „композиция“.

КУНЕВА ОБЯВИ ПРИОРИТЕТИТЕ СИ

Учебните програми по география пък въвеждат понятие за мащаб, преди децата все още да са го учили по математика и преди да познават дробите. В допълнение към това, тъй като все още не са готови програмите за всички класове, авторите пишат учебници за пети клас, без да знаят какви термини ще се въвеждат в трети и четвърти. Това затруднява разработването на уроците и обясняването на някои по-сложни понятия, обясниха те.

В същото време новият екип на МОН отчаяно търси вариант, по който да бъдат изработени новите учебници, така че хем да се спази законът, хем да не бъдат ощетени учениците.

Меглена Кунева е заявила при среща с издатели, че няма да допусне смяна на учебниците по средата на учебната година, каквато идея имаше екипът на предшественика й Тодор Танев. Проблемът обаче остава, тъй като сроковете са твърде кратки, а някои от тях са задължително изисквани от закона. Например за оценяване, одобряване и отпечатване на учебниците е предвиден едва месец. В същото време обаче има законов срок за обжалване на решението за одобрените учебници, който никой не е предвидил и който със сигурност ще удължи времето и ще забави отпечатването им.

ОСНОВАТЕЛ НА ДБГ СЪДИ ПРОСВЕТНОТО МИНИСТЕРСТВО ЗА УЧЕБНИЦИТЕ