Alphabet, компанията - майка на Google измести Apple като фирмата с най-голяма пазарна капитализация в света, съобщи CNBC. В котировките на акциите в следборсовата търговия на Нюйоркската фондова борса в понеделник, пазарната капитализация на Alphabet надвиши $570, докато тази на Apple беше $535 млрд.

Това са само индикативни стойности, но само след няколко часа ще стане ясно дали те ще се реализират на практика.

За последен път Google беше по-ценна от Apple през февруари 2010 г., когато и двете компании имаха пазарна капитализация от под $200 млрд. По това време Apple още не беше пуснала на пазара първия iPad, най-новият iPhone на пазара беше 3GS, компютрите Mac бяха най-голямата продуктова линия, която осигуряваше една трета от приходите ѝ, а компанията беше ръководена от Стив Джобс.

Apple и Google си разменяха често местата по пазарна стойност между 2008 г. и 2010 г. докато Apple не влезе в цикъл на исторически възход, като през 2012 г. стойността ѝ достигна над $650 млрд. през септември 2012 г. Тогава разликата между оценките на двете компании надвишаваше $400 млрд.

През 2011 г. Apple задмина Exxon като компанията с най-висока пазарна капитализация в света.

Трудно е да се повярва, че Google беше най-скъпата компания от времето на първичното си публично предлагане през 2004 г. до април 2008 г.

Актуалната "атака" на Google срещу Apple започна през юли м.г., като до края на 2015 г. акциите на компанията поскъпнаха с 44%, докато тези на производителя на iPhone загубиха 16%.

Основният проблем на Apple е прекомерната ѝ зависимост от iPhone, който в момента осигурява около две трети от приходите ѝ. Това е огромен бизнес, но продажбите на смартфона се увеличиха само с 1% през последното тримесечие на годишна база, докато приходите от iPad и Mac намаляха.

В същото време Google засега успява да убеди инвеститорите, че при прехода от Мрежата към мобилния свят ще задържи своята доминираща позиция. Според eMarketer компанията ще привлече 32% от мобилния рекламен пазар през тази и следващата година, поддържайки сериозна преднина пред Facebook, която държи 20% от пазара.